مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از 500 مرکز مشاوره ژنتیک برای ارائه خدمات مناسب به مردم در سطح کشور کم داریم.
کد خبر: ۴۱۰۲۸۳

به گزارش فارس، حبیب‌الله مسعودی فرید در حاشیه برگزاری دومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر در کشور 169 مرکز مشاوره ژنتیک وجود دارد که 132 مرکز غیر دولتی و 37 مرکز دولتی هستند. البته نسبت به سال‌های گذشته با افزایش مناسبی مواجه بوده‌ایم ولی در وضعیت ایده‌آل باید در کشور به نسبت جمعیتی در حدود 700 مرکز مشاوره ژنتیک ایجاد شود که هم‌ اکنون با کمبود 531 مرکز مشاوره ژنتیک برای ارائه خدمات مناسب به مردم مواجه هستیم.

وی افزود: سال گذشته 88 هزار نفر برای استفاده از خدمات مشاوره ژنتیک به مراکز مشاوره‌های ژنتیک سازمان بهزیستی مراجعه کردند که این تعداد نسبت به ازدواج سالانه در حدود 800 تا 900 هزار نفر آمار خیلی کمی است.

فرید تصریح کرد: 75 درصد از مراجعان به مراکز مشاوره ژنتیک سازمان بهزیستی در زمینه ازدواج فامیلی است که این امر باید قبل از ازدواج صورت پذیرد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در مجموع در بین هر 100هزار نفر باید یک مرکز مشاوره ژنتیک طبق استاندارد ایجاد شود و در این راستا بحث غربالگری و مباحث تخصصی ژنتیک باید به صورت سیستمی در نظام سلامت کشور نهادینه شود.

60 درصد ناشنوایی در ایران به دلیل مسائل ژنتیکی

فرید بیان داشت: چندی قبل در یکی از همایش‌ها و کنگره‌های کشور آماری مبنی بر 60 درصد ناشنوایی ایرانیان در مسائل ژنتیکی مطرح شد و هم اکنون اعلام می‌شود که50 درصد مسائل عقب‌ماندگی ذهنی، 50 درصد نابینایی و ناشنوایی به دلایل ژنتیکی است که این امر اهمیت بالای انجام مشاوره ژنتیکی را نشان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه افراد به خصوص کسانی که ازدواج فامیلی می‌کنند باید قبل از ازدواج و کسانی‌که در خانواده و فامیل افراد عقب‌مانده دارند باید به طور جد به مسئله مشاوره ژنتیک را اهمیت دهند گفت: در زمینه سقط‌های مکرر یعنی 2سقط پشت سر هم نیز باید افراد حتماً مشاوره ژنتیک داشته باشند.

فرید افزود: در مباحث سرطان‌ها از جمله سرطان‌های پستان، پروستات نیز مشاوره‌های ژنتیک بسیار کارایی دارد و در این زمینه بیماری‌های چند عاملی مانند بیماری‌های قبلی، روده‌ای و دیابت از نوع 2 نیز باید مشاوره ژنتیک انجام پذیرد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر هزار فرد مجرب آموزش دیده در مبحث پزشکی ژنتیک در کشور وجود دارد و زیرساخت‌ها نیز آماده است گفت: بیشترین مانع برای ما منابع اعتباری است و در این زمینه باید مسئولان بیشتر توجه داشته باشند.

مسعودی فرید با بیان اینکه اغلب افراد تصور نادرستی دارند که مشاوره ژنتیک همانند درمان ژنتیک هزینه‌بر است در حالی که به هیچ وجه مشاوره ژنتیک همانند درمان‌های ژنتیک هزینه‌بر نیست و حتی بهزیستی نیز هزینه‌های مشاوره‌های ژنتیک را گاهی تا 100درصد متقبل می‌شود.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: ارسال متون آموزشی و دوره‌های آموزشی در بحث پزشکی ژنتیک تدوین شده است و طبق آمار جهانی نیز تا 10 درصد معلولان مادرزادی و ژنتیکی هستند و در ایران 3درصد (معلولیت‌ها) ژنتیکی و مادرزادی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها