علی آقامحمدی اعلام کرد:

65 ابربدهکار بانکی درچنگ عدالت

سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از تعیین تکلیف 65 نفر از ابر بدهکاران بانکی با شش هزار میلیارد تومان بدهی معوق خبر داد.
کد خبر: ۴۰۰۰۹۵

به گزارش شبکه خبر،علی آقامحمدی سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در نخستین اظهارات مبسوط درباره مهمترین اقدامات انجام شده در ستاد مبارزه با فساد اقتصادی در دهمین سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت مبارزه ریشه ای با فساد اقتصادی گفت: این ستاد در دور جدید فعالیت خود رسیدگی به پرونده بدهکاران عمده بانکی، زمین خواری و موضوع تعامل با کنوانسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و پولشویی سازمان ملل متحد را در دستورکار دارد.

وی افزود: در زمینه مبارزه با فساد در شبکه بانکی و چگونگی وصول مطالبات معوق بانکها تاکنون 40 جلسه برگزار شده است.

علی آقامحمدی با اشاره به تهیه فهرست ابربدهکاران بانکی گفت : 65 نفر که در مجموع شش هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داشتند شناسایی شدند.

آقا محمدی افزود: فقط یکی از این 65 نفر به تنهایی هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی بدهکار بوده است.

وی گفت:  از این تعداد 25  نفر تعیین تکلیف شدند و 40 فرد و شرکت در فهرست بدحسابان قرار گرفتند که تا تعیین تکلیف ممنوع الخروج شده اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: چنانچه این افراد و شرکتها در فرصتی که به آنها داده شده است ، بدهی خود را تعیین تکلیف نکنند نام آنها به عنوان بدحساب در سامانه ای که همه بانکها به آن دسترسی دارند درج می شود و نمی توانند از هیچ خدمات بانکی از جمله نقل و انتقال پول، دریافت دسته چک و نظایر آن استفاده کنند.

آقامحمدی با بیان اینکه 23 و هشت دهم درصد تسهیلات گیرندگان از شبکه بانکی بدهی معوق داشتند، گفت : در پایان سال گذشته این میزان به 13 و هشت دهم درصد رسید درحالی که هدفگذاری ما 10 درصد بود اما امسال برنامه ریزی شده است این میزان تا 6 درصد کاهش یابد تا به نرم جهانی برسیم.

لزوم شفاف سازی  در عملیات شبکه بانکی

آقامحمدی با بیان اینکه باید در شبکه بانکی شفاف سازی صورت گیرد؛ افزود: با شفاف سازی شبکه بانکی اطلاعات مخفی ، افشا و موجب شد برخی به اشتباه به این نتیجه برسند که مطالبات معوق بانک ها یکباره زیاد شده است درحالیکه این ارقام حاصل شفاف سازی در شبکه بانکی بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت در شبکه بانکی به منظور پیشگیری از بروز فساد گفت:  بانک مرکزی باید شبکه نظارتی خود را تقویت کند که به زودی معاونت نظارت در این بانک شکل خواهد گرفت.

ایجاد سامانه درج اطلاعات مشتریان تمام بانک ها

آقامحمدی ایجاد سامانه درج اطلاعات مشتریان برای شفاف سازی میزان و شرایط اعطای تسهیلات بانکی را  از دیگر اقدامات انجام شده برای جلوگیری از بروز فساد در شبکه بانکی کشور دانست و افزود: تاکنون 90 درصد این طرح اجرایی شده و تا دو ماه آینده اطلاعات مشتریان تمام بانکها در این سامانه ثبت خواهد شد.

رتبه بندی بانک ها  براساس میزان مطالبات معوق

سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه اعلام کرد : همه بانکها و موسسات مالی و اعتباری براساس میزان مطالبات معوق خود رتبه بندی می شوند.

آقامحمدی گفت: در این طرح بانک هایی که مطالبات معوق بیشتری داشته باشند سپرده بیشتری باید نزد بانک مرکزی بسپارند و اعلام رتبه آنها در میزان جلب مشتری نقش خواهد داشت.

وی میزان مطالبات معوق بانکها را در حال حاضر حدود 43 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: آمارها نشان می دهد در این زمینه بانک های دولتی عملکرد بهتری دارند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه حدود 60 درصد بسترهای مبارزه ریشه ای با مفاسد اقتصادی فراهم شده است ، گفت: به زودی آثار عملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور نمایان تر خواهد شد.

آقامحمدی با بیان اینکه این ستاد نمی تواند مفسد اقتصادی را معرفی کند،گفت: تشخیص معرفی مفسدان اقتصادی با قوه قضاییه است که اگر تشخیص دهد علاوه بر مجازاتهای قانونی آبروی وی نیز نزد افکار عمومی ریخته شود این کار را خواهد کرد و ما هم باید تابع نظام حقوقی باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها