معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: 9 باغ ایرانی در قالب پرونده "باغات ایرانی " تیرماه 1390 به عنوان سیزدهمین اثر ایران در یونسکو ثبت می‌شود.
کد خبر: ۳۸۰۶۸۹

سید مسعود علویان صدر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ایران هر سال دو سهمیه ثبت میراث فرهنگی در یونسکو دارد که در تیرماه سال 1390 یک اثر میراث طبیعی و یک اثر غیرمنقول را در یونسکو به ثبت جهانی خواهیم رساند.

وی در ادامه با بیان اینکه تهیه پرونده "باغات ایرانی " حدود یک سال و نیم زمان برده است،‌ گفت: در پرونده ثبت جهانی "باغات ایرانی " 9 باغ از 7 استان کشور معرفی شده است که شامل باغ ارم شیراز، باغ عباس‌آباد بهشهر، باغ فین کاشان،‌ باغ چهلستون اصفهان، باغ شاهزاده ماهان کرمان، باغ پاسارگاد، باغ پهلوان‌پور یزد، باغ دولت‌آباد یزد و باغ اکبریه بیرجند است.

به گفته معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی "باغات ایرانی " در حال حاضر مراحل کارشناسی در یونسکو را هم گذرانده است که قطعاً به عنوان سیزدهمین اثر میراث فرهنگی جهانی ایران ثبت می‌شود.

تخت‌جمشید،‌ چغازنبیل،‌میدان نقش جهان، تخت سلیمان،‌ پاسارگاد، ارگ‌بم، سنگ‌ نوشته بیستون، گنبد سلطانیه ، مجموعه کلیسای سنت استپانوس و قره کلیسای ارومیه، سازه‌های آبی‌ شوشتر، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و بازار تبریز 12 اثر میراث فرهنگی ثبت شده در یونسکو هستند.

علویان صدر گفت: پرونده باغات ایرانی اولین پرونده ثبتی زنجیره‌ای است که مجموع 9 باغ در 7 استان را دربرمی‌گیرد.

باغات ایرانی که در تمام دنیا شهره است شامل چهار عنصر زمین، آب، گیاه و فضای معماری است، آنچه باغ ایرانی را از سایر باغ‌های دنیا متمایز می‌کند این است که هر آنچه در فضای باغ وجود دارد با نظم معماری به هم پیوند خورده و بناها و فضای باز باغ با هم تلفیق شده و جدای از یکدیگر نیستند به طوری که حتی عنصر آب در میان بناها در جریان است.

ثبت جهانی جنگل‌های حرا به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در یونسکو

معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ثبت جهانی جنگل‌های حرا به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در یونسکو خبر داد و گفت: این اثر طبیعی نیز تیرماه سال آینده در یونسکو ثبت می‌شود.

علویان صدر زمان تهیه این پرونده را برای ثبت در یونسکو یک سال و نیم عنوان کرد.

به گفته معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نتایج بررسی‌های کارشناسان یونسکو درباره ثبت پرونده جنگل‌های حرای ایران هنوز اعلام نشده است.

جنگل‌های حَرّا در 8 منطقه حفاظت شده ایران می‌روید که در این میان جنگل‌های همیشه سبز دریایی حرا در حاشیه شمال غربی قشم ، از زیباترین گردشگاه‌های خلیج فارس به شمار می‌آید.

جنگل‌های حرا بر روى خاک‌هاى لجنى ناشى از رسوب خاک‌هاى حاصل از فرسایش سواحل رشد می‌کنند و دائماً در معرض جزر و مد آب قرار دارند. به طورى که در زمان جزر، درختان و بستر لجنى آن‌ها از آب بیرون آمده و به صورت جزایرى پراکنده نمایان مى‌شوند و در زمان مد، ‌تمامى جنگل حرا به زیر آب رفته و ناپدید مى‌شود. درخت حرا در نقاطى مى‌روید که در مواقع مد دریا به زیر آب بروند. درختان حرا آب شور دریا را شیرین کرده و از آن تغذیه مى‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها