عموم مردم از شنیدن واژه شیمی‌درمانی وحشت دارند و معتقدند فردی که شیمی‌درمانی می‌شود به یک نوع بیماری سرطانی و درمان‌ناپذیر مبتلاست؛ در حالی که چنین تصوری لزوما درست نیست و این روش به منظور معالجه بیمار، طولانی کردن عمر یا تسکین درد او به کار برده می‌شود، روشی که اگر چه سخت و دشوار است اما گریزی از آن نیست. دکتر بایزید قادری، فوق‌تخصص سرطان‌شناسی در این باره به «جام‌جم» می‌گوید: شیمی‌درمانی شیوه‌ای رایج در معالجه بیماری‌هایی است که در آنها سلول‌های سرطانی با استفاده از داروهای شیمیایی از بین می‌روند؛ در این روش تلاش می‌شود تا حد امکان بدون آزردن بافت سالم، با استفاده از داروهای خاص رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کرده و آنها را از بین برد.
کد خبر: ۳۷۰۳۹۵

وی هدف اصلی از شیمی‌درمانی را استفاده از بهترین ترکیب داروی ضدسرطان با حداقل آسیب به سلول‌های خون و در همان حال، حداکثر صدمه به سلول‌های سرطانی می‌داند و می‌گوید: با توجه به این‌که سلول‌های بدخیم و در کل سرطان، ماهیت تهاجمی داشته و ممکن است بافت‌های دوردست را نیز درگیر کند، یکی از راه‌های درمان سرطان‌های بدخیم استفاده از داروهای شیمیایی است که می‌توانند این سلول‌ها را از بین ببرد؛ دارو روی تومور در مراحل اولیه، بسیار بهتر عمل می‌کند چرا که مکانیسم تقسیم سلولی و رشد آن را متوقف می‌سازد.

دارو

دکتر قادری با بیان این‌که داروهایی که در شیمی‌درمانی به کار می‌روند، مانند همه داروهای دیگر روی بافت‌های سالم هم اثر مخربی دارند، می‌افزاید: هرچند برای نابودکردن سلول‌های بدخیم ناچار باید این‌گونه صدمات را تحمل کرد، اما خوشبختانه پس از پایان شیمی‌درمانی، این آثار به مرور تا حد زیادی برطرف می‌شوند.

وی معتقد است انتخاب نوع دارو بر حسب عواملی مانند نوع تومور، اندازه، محل، مرحله‌ای که تومور در آن قرار دارد و شرایط دیگر بیمار، متفاوت است.

وی می‌گوید: داروهای شیمی‌درمانی از راه خوراکی، وریدی، تزریق داخل نخاعی و... به بیمار داده می‌شوند که مدت و فاصله بین درمان نیز به نوع دارو و واکنش بدن بیمار بستگی دارد؛ اما برخلاف تصور عمومی تزریق داروهای شیمی‌درمانی دردی ندارد و تنها ممکن است عوارضی مانند احساس گرما، واکنش‌های حساسیتی و... ایجاد کنند.

عوارض

به طور معمول و مشخص حالت تهوع و استفراغ بخصوص در یکی، دو روز اول شیمی درمانی دیده می‌شود، به همین دلیل معمولا داروهای ضد این حالت برای بیمار تجویز می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی می‌افزاید: اسهال، یبوست، ریزش مو، احساس ضعف، خواب رفتگی و گزگز انگشتان، اختلال در تعادل، خشکی مخاط دهان، تغییر در عادت ماهانه در خانم ها، اختلال و کاهش اسپرم در مردان، حساسیت‌های پوستی، عوارض خونی و کاهش گلبول‌های سفید خون نیز از دیگر عوارضی است که در شیمی‌درمانی مشاهده می‌شوند و البته اکثر آنها قابل برگشت‌اند.

دکتر قادری معتقد است نوع واکنش‌های بدن به شیمی درمانی در بیماران مختلف متفاوت است که نوع داروی مورد استفاده در این روش و قدرت و شرایط بدنی فرد در این رابطه بسیار موثر است.

وی می‌گوید: معمولا هر جلسه تزریق داروی شیمی درمانی بسته به نوع دارو ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

توصیه

این استادیار دانشگاه می‌گوید: با توجه به این‌که اکثر داروهای شیمی‌درمانی سم بالایی دارند، بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائل هنگام شیمی‌درمانی تنظیم میزان مایعات دریافتی است؛ به این بیماران توصیه می‌شود اگر از نظر کلیوی مشکل خاصی ندارند روزانه 2 تا 3 لیتر مایعات بنوشند و مصرف منظم میوه تازه و سالم را در رژیم غذایی خود از یاد نبرند.دکتر قادری آینده، کنترل و درمان سرطان‌ها به علت پیشرفت‌های ژنتیک در تشخیص این نوع بیماری‌ها را روشن می‌داند و می‌افزاید: شناسایی جهش‌های ژنتیک و استفاده از داروهای اثرگذار روی آنها روزنه امید در درمان سرطان را افزایش داده است.

سعید کریمی ‌‌/‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها