از هفته گذشته چند تن از دانشمندان هسته ای در پاکستان به وسیله سرویس های امنیتی این کشور بازداشت و تحت بازجویی های طولانی قرار گرفتند.
کد خبر: ۳۶۲۶۶
ناظران سیاسی احتمال دادند که دولت پاکستان با دریافت اطلاعاتی از سازمان جاسوسی امریکا (سیا) نسبت به بازداشت و بازجویی از دانشمندان هسته ای خود اقدام کرده است.
در میان آنان ، باید از عبدالقدیر نام برد که به پدر «بمب هسته ای» پاکستان مشهور است و در میان مردم پاکستان به عنوان یک قهرمان ملی شناخته می شود.
قبل از این که به دلایل و علل چنین تحولاتی در کشور همسایه مان پاکستان اشاره کنیم باید به این نکته توجه کنیم که پاکستان ، از دیرباز و مشخصا از زمانی که تلاش هایی برای دستیابی به فناوری هسته ای بعمل آورد ، تحت فشارهای مستمر و فرآینده امریکا قرار داشته است .
نباید شک داشت که تلاش اسلام آباد برای ارتقای سطح تکنولوژی هسته ای اش و حتی تملک «بمب هسته ای» تحت تاثیر مفرط احساس رقابت آن با هند صورت گرفته است .
هندی ها در سال 1975 میلادی ، نخستین انفجار آزمایش هسته ای خود را انجام دادند و به صورت یک کشور برخوردار از توان هسته ای ظاهر شدند.
طبعا ، برای پاکستانی ها عقب ماندن از این قافله ، جایز نبود و از نظر آنها ، عدم کوشش برای دستیابی به یک موقعیت برابر با هند موجب می شود تا دهلی نو ، دست بالاتر را در کشاکش منازعه طولانی آنها پیدا کند و بالاخره ، این منازعه رقابت آمیز به ضرر اسلام آباد منتهی خواهد شد.
از طرفی ، هندی ها در اوج رقابت های دو اردوگاه شرق و غرب در چهارچوب جنگ سرد به توانمندی های هسته ای مجهز شدند و بدین لحاظ از انتقاد دنیای غرب به دلیل پناه بردن به سایه اردوگاه شرق ، در امان ماندند.
با این حال پاکستانی ها ، اگر چه تلاش های خود را برای دستیابی به توان هسته ای آغاز کردند ، اما هیچگاه موفق به دست زدن به یک انفجار هسته ای در آن دوران نشدند ; ولی بتدریج برای جامعه جهانی ، آشکار شده بود که پاکستان ، بالقوه از توان هسته ای برخوردار شده و از نخستین بمب هسته ای آن به عنوان «بمب هسته ای اسلامی» نام برده شد.
می توان گفت : هندی ها و اسرائیلی ها ، به دلایل جداگانه ای ، از مشهورترین دشمنان برنامه هسته ای پاکستان به شمار می روند و حتی گزارش های دقیقی در مورد اقدام جداگانه و یا مشترک دهلی نو و تل آویو برای ضربه زدن به تاسیسات هسته ای اسلام آباد منتشر شده است .
در شرایط حاضر که واشنگتن با اعمال معیارهای دوگانه ، برخی از کشورها را به تملک فناوری هسته ای متهم کرده است ، سر نخ این قضایا را به برنامه هسته ای پاکستان و دانشمندان زبده مسلمان این کشور پیوند داده تا دست کم به دو مقصود و هدف خود نایل آید: اولا دستیابی به فناوری هسته ای برخی از کشورها از جمله ایران را ناشی از دادوستدهای پنهانی با دانشمندان هسته ای پاکستان وانمود سازد.
ثانیا: از این پس ، با نامطمئن خواندن و غیر قابل اعتماد دانستن برنامه هسته ای پاکستان و دامن زدن به احتمال قاچاق اطلاعات و ابزارهای هسته ای در آینده ، درصد اعمال سیستم نظارت و مراقبت بر تاسیسات هسته ای پاکستان برآمده و بدین ترتیب خواسته های دیرینه دهلی نو و تل آویو مبنی بر کنترل و محدودسازی توان هسته ای پاکستان ، در عمل برآورده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها