دنیا، دنیای تبلیغات است و بازاریابی و این پدیده به خودی خود چیز بدی نیست؛ اما وقتی تبلیغات و بازاریابی با فریب و حیله و نیرنگ آمیخته شود، قطعا پدیده خوشایندی نیست. از سوی دیگر اصولا آدم‌ها از این که به شعورشان توهین شود، خوشحال نمی‌شوند.
کد خبر: ۳۵۹۴۶۸

این مقدمه را نوشتیم که به خوانندگان خود هشدار دهیم که این روزها تلفن‌هایی به منازل برخی شهروندان می‌شود که به آنها می‌گویند شما برنده یک کارت اینترنت رایگان شده‌اید. لطفا نشانی خود را بدهید تا آن را برایتان بفرستیم. البته بعد هم تاکید می‌شود که پول پیک را خودتان حساب کنید، یعنی دقیقا آنها با این روش کارت‌های اینترنت خود را می‌فروشند.

این تلفن‌ها حالا آنقدر فراگیر شده که گاه حتی به شهروندان زنگ می‌زنند که شما مثلا برنده یک دوربین یا لپ‌تاپ و... شده‌اید و لطفا برای گرفتن آن اقدام کنید.

سپس زمانی که برای دریافت محصول مراجعه می‌کنند، چند برابر پول محصول را از شهروندان به بهانه‌های مختلف دریافت می‌کنند. این درواقع نوعی بازاریابی و فروش محصول است؛ اما فروش آغشته با فریب که هم به لحاظ شرعی و هم از جهت اخلاقی درست نیست.

صرف‌نظر از این موضوع، این ما هستیم که باید هوشیار باشیم و فریب این‌گونه ترفندها را نخوریم. فراموش نکنید سودجویان همیشه سوار بر ناآگاهی مردم، می‌توانند به اهداف خود برسند. اگر تلفنی به منزل شما می‌شود، یکباره ذوق‌زده نشوید. درباره آن تحقیق کنید و مراقب باشید سرتان‌کلاه نرود.

البته، این توصیه به معنای این نیست که نهادهای نظارتی و مسوول در کشور از جمله وزارت بازرگانی و سازمان دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان به وظیفه خود در این زمینه بی‌توجهی کنند، چرا که بی‌توجهی به این موضوع به معنای میدان دادن به سوءاستفاده‌کنندگان و کلاهبرداران در سطح جامعه است.

وزارت ارتباطات و فناوری باید به مسوولیت خود در زمینه نظارت بر شرکت‌هایی که در زمینه خدمات اینترنتی به فعالیت مشغولند نیز عمل کند تا فرهنگ اطلاع‌رسانی درست بیشتر در کشور ما جا بیفتد.

این وضعیت بویژه این روزها که موضوع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در جریان است و این مساله می تواند تاثیر بسیاری از نظر روانی بر مردم بگذارد، بیش از پیش اهمیت یافته است. به همین جهت، دولت باید با دقت و جدیت، هر‌گونه تحولات ناشی از قیمت را با هر دلیل و بهانه و از سوی هر کس که صورت می گیرد با جدیت مراقبت کند تا از این مرحله بخوبی گذر کنیم.

آوید طالبیان / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها