با راه‌اندازی یک وب‌سایت، توتنخامون آنلاین می‌شود.
کد خبر: ۳۴۱۰۵۸

روز گذشته یکی از مقامات دانشگاه آکسفورد انگلستان اعلام کرد که در آینده نزدیک، با راه‌اندازی وب‌سایت ویژه‌ای، اطلاعات ارزشمندی درباره مقبره مشهورترین فرعون تمدن مصر باستان، توتنخامون، در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

کاشف مقبره توتنخامون که از آن به عنوان کشف قرن نامبرده می‌شود، یکی از محققان دانشگاه آکسفورد به نام هاوارد کارتر بوده و به همین دلیل آثار ارزشمندی از این مقبره و همچنین اسناد زیادی درباره پروژه‌ای که به کشف این مقبره انجامید، در دانشگاه آکسفورد موجود می‌باشد.

مسوول راه‌اندازی این وب‌سایت در این زمینه گفت: «هدف ما از اجرای این پروژه، آشنایی مردم جهان با توتنخامون، مقبره ارزشمند وی و تمدن مصر باستان است و قصد داریم با اجرای این پروژه، توتنخامون را آنلاین کنیم.»

هاوارد کارتر در 16 فوریه‌ سال 1923 میلادی، پس از آن‌که در ماه نوامبر سال 1922 میلادی موفق به کشف مقبره‌ توتانخامون شد، پس از ماه‌ها مطالعه‌ شرایط مقبره، با ترس فراوان از دام‌های احتمالی این مقبره، در اصلی آن را گشود.

طبق گزارشی در آن زمان، گشودن در اصلی با ترس فراوان صورت گرفت؛ ولی پس از آن، باستان‌شناسان خود را در برابر دنیایی از زیبایی یافتند.

او بعدها در گفت‌وگویی، سالن اصلی مقبره‌ی توتنخامون را که محل نگهداری تابوت طلایی او بود، «زیباترین اتاق جهان» نامید. البته کارتر پیش از گشودن در تالار اصلی، سوراخی در دیوار ایجاد کرد تا از طریق آن، شرایط داخل اتاق را بررسی کند.

او سال‌ها بعد در کتاب مشهور و پرفروش خود با نام «مقبره‌ی توتنخامون» به شرح کامل این کشف تاریخی پرداخت.

با گذشت سال‌ها از کشف مقبره‌ی توتنخامون و مومیایی‌اش هنوز پرسش‌های زیادی درباره‌ زندگی او و دلیل مرگ‌اش در سن جوانی بی‌پاسخ مانده‌اند. هرچند برخی باستان‌شناسان دلیل مرگ او را در 20 سالگی، افتادن از ارابه اعلام کرده‌اند، ولی در سال‌های اخیر، تئوریهای مسموم شدن و همچنین ابتلا توتنخامون به بیماری مالاریا که از عوارض شکستگی ساق پا بوده، مطرح شده است.

تمام آثار کشف‌شده در مقبره‌ توتنخامون در موزه‌ قاهره نگهداری می‌شوند. البته قرار است، تمام آن‌ها پس از پایان پروژه‌ی ساخت بزرگ‌ترین موزه‌ جهان در کنار اهرام ثلاثه‌ مصر در سال 2012 میلادی، به این موزه انتقال یابند.

مقبره‌ توتنخامون در دره‌ی پادشاهان همواره یکی از جاذبه‌های گردشگری مصر بوده و حتی به‌دلیل حضور بی‌رویه‌ی گردشگران، صدمه‌های فراوانی دیده است. در ماه‌های پایانی سال 2007 میلادی نیز برای نخستین‌بار مومیایی توتانخامون از مقبره‌اش خارج شد و در تابوتی شیشه‌‌ای در معرض دید عموم قرار گرفت.

توتنخامون یکی از فراعنه‌ مصر باستان بوده که بین سال‌های 1333 تا 1323 پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) بر مصر باستان حکومت می‌کرده است. دلیل اصلی شهرت او، کشف مقبره‌اش در بهترین شرایط ممکن و به‌صورت دست‌نخورده است.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها