اولین درس‌ها از جام جهانی

جام جهانی نوزدهم هرچند هنوز در تب و تاب اولیه قرار دارد و هنوز آنچنان نمایش زیبایی از تیم‌ها ندیده‌ایم، اما درهمین مدت زمان کوتاه که از این رقابت‌ها در آفریقای جنوبی گذشته می‌توان درس‌هایی از آن را برای فوتبال ایران برداشت کرد. آنچه در متن جام نوزدهم می‌گذرد، بدون شک از دیدگاه مربیان فوتبال ایران یا حتی بازیکنان هموطن‌مان پنهان نمی‌ماند، اما برداشت‌های آزاد بزرگ‌ترین نمایشگاه فوتبال فقط نباید به وقایع مستطیل سبز منتهی شود، بلکه با‌?توجه به آنچه در خارج از متن جام جهانی به وقوع می‌پیوندد، حاوی نکات بسیار ارزشمندی است که رعایت آنها توسط اهالی فوتبال از بسیاری حواشی که در فوتبال ایران رخ داده می‌کاهد.
کد خبر: ۳۳۵۱۳۰

1 ـ اشتباه گرین دروازه‌بان تیم ملی انگلیس در دورماندن از پیروزی و کسب 3 امتیاز مقابل آمریکا تاثیر مستقیمی داشت و عدم چنین اشتباهی می‌توانست، آسایش و آرامش بازیکنان و مربیان این تیم را در ادامه رقابت‌های به همراه داشته باشد، با همه این پیامد‌های منفی کاپلو سرمربی انگلیس هر چند در بخش کوتاهی از اظهاراتش که در کنفرانس خبری بعد از بازی بیان کرد، بدان اشاره داشت ولی به هیچ وجه درصدد تخریب دروازه‌بان تیمش برنیامد و حتی عملکرد او در نیمه دوم را نیز ستایش کرد و تساوی انگلستان مقابل آمریکا را با دستمایه قرار دادن اشتباه فاحش گرین توجیه نکرد.

چنین واکنشی در فوتبال ایران به ندرت دیده می‌شود و در همین لیگ برتر دوره نهم فوتبال ایران یک اشتباه دروازه‌بان و موضعگیری‌های یک مربی نسبت به آن اشتباه و سپس واکنش دروازه‌بان، جنجال و حتی دوری گلر را در پی داشت.

2 ـ میروسلاو کلوزه مهاجم ژرمن‌ها در همان مصاف اول تیمش در جام نوزدهم گل زد تا خیالش از بابت ثبت رکورد گلزنی در 3 جام جهانی متوالی راحت شود.

اما کلوزه توسط یواخیم لو تعویض شد و فرصت گلزنی احتمالی در این بازی راحت را از دست داد. مهاجمی که در جام هجدهم آقای گل شده بدون شک پس از گل زدن در بازی نخست سرشار از انگیزه برای بهبود رکوردهایش می‌شود، اما این بازیکن تعویض می‌شود، ولی دوربین‌های تلویزیونی آنچه را که برای بینندگان به تصویر می‌کشند برخورد گرم و صمیمی سرمربی و مهاجم آلمان است که چند ثانیه در آغوش یکدیگر قرار گرفتند. افزایش رکوردهای گلزنی میروسلاو کلوزه برای دستیابی مجدد به آقای گلی جام‌جهانی مهمتر است یا تعویض در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران؟

آنگاه واکنش کلوزه منطقی‌تر است یا برخی بازیکنان ایرانی که به رختکن رفته یا از ورزشگاه خارج می‌شوند یا حتی بطری آب را به زمین می‌کوبند یا شیشه رختکن می‌شکنند و.... برخورد یواخیم‌لو منطقی‌تر است یا مربیانی که درصدد توجیه اشتباه حرکات توهین‌آمیز بازیکنان تعویضی برمی‌آیند؟

وبلاگ علیرضا صدرایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها