ساندرا بولاک با یک بغل جایزه

ساندرا بولاک، بازیگر 46 ساله آمریکایی یکی از چهره‌های موفق هنری امسال است. در سن‌و‌سالی که خیلی از بازیگران زن باید دور بازی کردن را خط بکشند، او ثابت کرد که می‌تواند خیلی کارها بکند و حتی اگر قرار باشد نقش مادر سختگیر دو نوجوان را هم ایفا کند، می‌تواند چنان مادری باشد که به او اسکار دهند. بولاک که هفته پیش یک افتخار بزرگ دیگر را به افتخارهای سال 2010 خودش افزود. با گرفتن جایزه یک عمر دستاورد هنری ام.تی.وی به خاطر 2 دهه فعالیت هنری، با برترین بازیگران مرد در یک ردیف قرار گرفت. او نخستین زنی است که چنین افتخاری کسب می‌کند. همه اینها باعث شد تا اسم او پس از تقریبا 2 ماه سکوت بر سر زبان‌ها بیفتد و بولاک از تنهایی خودش بیرون بیاید و یک‌بار دیگر در برابر چشم جهان ظاهر شود.
کد خبر: ۳۳۴۷۶۹

او که این تنهایی را از سال 2007 انتخاب کرده بود، در سال 2009 با 3 فیلم بازگشت و ثابت کرد که مطرح بودن و محبوب بودن فقط با جنجال به دست نمی‌آید. بولاک امسال در حالی برای اولین بار جایزه اسکار را به دست گرفت که مریل استریپ از او به عنوان کسی که شایسته دریافت اسکار است نام برده بود.

اما جالب‌تر از همه این است که این بازیگر که با قدرت تمام در جدیدترین فیلمش «سویه تاریک» ظاهر شد، همین قدرت را در رفتار خودش هم بروز داد. او یک روز پیش از مراسم اسکار، جایزه تمشک طلایی را که به بدترین بازیگر سال تعلق می‌گیرد، دریافت کرد و آن را برای فیلم «همه چیز درباره استیو» با حضور در روی صحنه با دست‌های خودش گرفت. اهداکنندگان این جایزه وقتی دیدند یک بازیگر بزرگ در این مراسم حاضر شده، آنقدر شگفت‌زده شدند که به جای تندیس4‌دلاری که به همه بدترین‌ها اهدا می‌شود، تندیس اصلی جایزه را که 30 سال قدمت دارد و خیلی هم باارزش است به بولاک دادند و بامزه‌تر از همه این که اخیرا این اشتباهشان را فاش کردند و از بولاک خواستند تا این تندیس را به آنها برگرداند. خانم بولاک هم چندین دی‌وی‌دی از این فیلم را برای داوران مسابقه فرستاد و از آنها خواست یک بار دیگر به بازی او در این فیلم دقت کنند و ضعف‌های دیگر فیلم را به حساب بازیگری او نگذارند. بولاک به خاطر شغل مادرش که معلم آواز و خواننده اپراست از کودکی با هنر بزرگ شده، با توجه به ملیت سابق مادرش که آلمانی است و برای اجرای اپرا در اروپا بارها در این بخش از دنیا زندگی می‌کرد، در دوره کودکی در اروپا زندگی کرده و به زبان آلمانی تسلط دارد. اگرچه او از بچگی در نقش‌های کوچک هنری حضور می‌یافت و برای آگهی‌های تلویزیونی انتخاب می‌شد، اما انتخاب اصلی را پس از گرفتن مدرک کارشناسی از دانشگاه کالیفرنیا انجام داد و پس از مدتی کار کردن در شغل‌های پایین مثل کار در رستوران و پیشخدمتی در مهمانی‌ها به عنوان شغل دوره دانشجویی، تلاشش را کرد تا وارد حرفه سینما شود.

این خانم که خیلی زود به موفقیت دست یافت و 2 سال پیش با سرمایه 85 میلیون دلاری به عنوان یکی از زنان موفق دنیا شناخته شد، در سال 2009 عنوان پول‌سازترین بازیگر هالیوود را کسب کرد. این بررسی که توسط یک شرکت معتبر افکارسنجی سال‌هاست انجام می‌شود بر مبنای دیدگاه سینماداران درباره قدرت جلب نظر تماشاگران توسط یک بازیگر به او تعلق می‌گیرد و بولاک چهره‌ای بود که توانست به مدد بازی‌اش و نه جلوه‌های ویژه و صنعت سینما، تماشاگران را به سینماها بکشاند و بالاتر از چهره‌هایی مثل جورج کلونی و برد پیت قرار بگیرد. این در حالی بود که پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما در سال 2009 «گرگ و میش» و «ترانسفورمرها» بودند و هنوز اسم بولاک به عنوان برنده اسکار امسال اعلام نشده بود. او به این ترتیب ثابت کرد که در انتخاب و بازی در نقش‌های کمدی رمانتیک آنقدر موفق بوده که هم تحسین منتقدان سختگیر سینما و هم مردم را جلب کرده و معنایی جدید به بازیگر هالیوودی داده است.

بولاک که در اواخر دهه 80 کارش را با بازی در فیلم‌های تلویزیونی مثل «مرد 6 میلیون دلاری» و «زن اتمی» و نقش‌های کوتاه سینمایی شروع کرده بود، با بازی در برابر سیلوستر استالونه در فیلم «مرد ویرانگر» یک قدم بزرگ در زندگی هنری‌اش برداشت. او هرچند در این فیلم جایی برای دیده شدن در برابر غول اکشن آن سال‌ها نداشت، اما توجه «یان دی بانت» کارگردان فیلم «سرعت» را جلب کرد و در برابر کیانو ریوز در فیلمی ظاهر شد که در دنیا صدا کرد. بولاک بعدها در این باره گفت هرگز فکر نمی‌کرد که یک اتوبوس درهای موفقیت را برایش باز کند.

بولاک که تنها سال 1993 در 6 فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده، بازی در 40 فیلم را در کارنامه‌اش دارد. او در یک سال گذشته جایزه گلدن گلاب، تمشک طلایی و جایزه‌ ویژه‌ جشنواره‌ سانتاباربارا به ‌پاس یک عمر دستاورد سینمایی، جایزه انجمن بازیگران و اسکار را به دست آورده است.

یک مادر جدی

«سویه تاریک» با اقتباس از داستانی واقعی نوشته مایکل لوئیس به فیلم برگردانده شده و جان لی هانکوک کارگردانی آن را به عهده داشت. ساندرا بولاک در این فیلم نقش مادر خانواده توی را ایفا می‌کند؛ زنی که اگرچه خودش هم دو فرزند دارد، اما از یک نوجوان بی‌سرپرست به نام مایکل نگهداری و به او کمک می‌کند تا بتواند هم تحصیلاتش را پی بگیرد و هم به بیسبال بپردازد. این پسر حالا یکی از قهرمانان بیسبال آمریکاست.

بولاک درباره این فیلم می‌گوید شاید هیچ چیز تازه‌ای در داستان فیلم وجود نداشته باشد و مثل همیشه یک قهرمان بدشانس موضوع فیلم باشد که به دلیل نداشتن امکانات، نتوانسته استعدادهایش را بروز دهد، اما رابطه ظریف بین اعضای خانواده این فیلم بسیار قابل توجه است.

او که در این فیلم در نقش مادری خشن و سرسخت بازی کرده، با جدیت خودش می‌خواهد به بچه‌هایش برای رسیدن به موفقیت کمک کند. خود او در زندگی زحمت زیادی کشیده و در عین حال به خاطر این که طراح دکوراسیون داخلی هم هست، هنر جای مهمی در زندگی‌اش دارد.

اما خود این زن هم آرزوهایی داشته که برآورده نشده‌اند و به نظر او بیش از هر چیز سهل‌انگاری‌هایی که اطرافیان بر او تحمیل کردند، باعث شد تا او به آنجا که می‌خواهد نرسد. برای همین او در زندگی بسیار سختگیر است و نظم جای مهمی در خانواده او و بچه‌هایش ایفا می‌کند. ساندرا بولاک با اجرای نقش این زن و مادر، بخوبی توانایی‌های انرژی بخش روحی ـ روانی او را به تماشاگر القا می‌کند و نشان می‌دهد موفقیت نه فقط با نیروی جسمانی که بیشتر حاصل روحیه‌ای است که کسی برای تصمیم‌گیری دارد. مایکل هرچند از اول موقعیت جسمی خوبی دارد، اما چون از نظر روحی، انسانی شکست خورده است موفق نیست، اما می‌تواند با حمایت عاطفی، شکست‌های قبلی را ترمیم کند و به یک بازیکن درجه یک بیسبال تبدیل شود. بولاک گفته است با بازی در نقش لی آن، بهترین دستمزد زندگی حرفه‌ای‌اش را گرفته، چون به انسان مقاوم‌تری بدل شده است.

ترجمه: آرزو پناهی

منبع: مووی مگزین، تلگراف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها