صالحی با هشدار به کشورهای غربی

خود را در بن‌بست قرار ندهید

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان به کشورهای غربی هشدار داد که خود را بیش از این در بن بست قرار نداده و با پذیرش تبادل سوخت، برون رفت آبرومندانه ای از موضوع هسته ای ایران داشته باشند.
کد خبر: ۳۳۳۶۲۷

به گزارش ایرنا ، علی اکبر صالحی که روز شنبه در شورای سردبیری خبرگزاری جمهوری اسلامی شرکت کرده بود با بیان این مطلب به کشورهای غربی توصیه کرد بیش از این در باتلاق خود ساخته در مورد برنامه های هسته ای ایران فرو نروند.

معاون رییس جمهوری کشورمان تصریح کرد: بهترین راه برای برون رفت آبرومندانه کشورهای غربی از موضوع هسته ای ایران ، پذیرش تبادل سوخت است.

گفتنی است بر اساس بیانیه 3 جانبه تهران، که به امضای ایران ، ترکیه و برزیل رسیده است ، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است حاضر است در ازای 1200 کیلوگرم اورانیوم کم غنی شده خود ، 120 کیلوگرم سوخت 20 درصدی مورد نیاز نیروگاه تهران را دریافت کند.

منتظر پاسخ ژاپنی ها هستیم

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به قول سفیر ژاپن مبنی بر اینکه توکیو آمادگی دارد پس از توافق ایران با مبادله سوخت در زمینه ساخت نیروگاه هسته ای با تهران همکاری کند ، گفت : اکنون که بیانیه تهران در زمینه تبادل سوخت صادره شده است ، از ژاپن انتظار می رود قول خود را عملی کند.
 
وی اظهار داشت : سفیر ژاپن مدتی پیش از امضای بیانیه تهران اعلام کرد که کشورش آمادگی دارد در زمینه ساخت نیروگاه های جدید هسته ای برای ایران، همکاری کند.

به گفته صالحی ، تمایل توکیو برای همکاری های هسته ای با تهران به ویژه در زمینه ساخت نیروگاه های جدید به حدی است که ژاپن تاکید دارد ایران برای عقد قرارداد با سایر کشورها برای ساخت نیروگاه های جدید عجله نکند.

رییس سازمان انرژی اتمی از انجام مراحل پایانی آخرین تست نیروگاه بوشهر موسوم به «تست آب گرم» خبر داد و گفت که این تست ظرف مدت یک هفته پایان خواهد یافت.

وی با بیان اینکه هم اکنون متخصصین ایرانی و روسی با جدیت در نیروگاه بوشهر مشغول به کار هستند، گفت: اگر این تست بدون مشکل انجام شود، تست دیگری باقی نمی ماند و بعد از بازبینی نهایی، کار انتقال سوخت انجام خواهد شد و نیروگاه در شهریور ماه امسال به بهره برداری می رسد.

 مکان یابی برای ایجاد یک سایت جدید غنی سازی

صالحی در خصوص مکان یابی برای ایجاد سایت های جدید غنی سازی گفت: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم یک محل را با در نظرگرفتن تمامی جوانب آن برای ایجاد یک سایت جدید غنی سازی مشخص کنیم، ضمن اینکه کار را با عجله انجام نمی دهیم، بلکه باید بادقت و حساسیت بالا کار دنبال شود.

رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص ساخت صفحه های سوختی مربوط به تولید سوخت 20 درصد گفت: سعی می کنیم به گونه ای عمل کنیم راکتور تهران هیچ گاه خاموش نشود.

صالحی با بیان اینکه صفحه سوخت مجازی ساخته شده و از طریق رسانه های تصویری به تمام دنیا نشان داده شد ، اظهار داشت:در این صفحه سوخت مجازی از عنصر مس به جای اورانیم استفاده شده و در غلاف آلومینیومی آن که از آلیاژ خاصی ساخته شده، قرار داده شده است.

 رژیم صهیونیستی در آب های آزاد افراد را می کشد و هیچ اتفاقی نمی افتد اما برای اینکه مبادا ایران بمب بسازد، قطعنامه صادر می شود.

وی با بیان اینکه در مراحل بعدی از عناصری که شباهت بیشتری به اورانیوم دارند، در ساخت صفحه سوخت مجازی استفاده خواهد شد و این تجربه ادامه خواهد یافت تا به مرحله نهایی یعنی قرار دادن اورانیم در غلاف آلومینیومی برسیم.

رییس سازمان انرژی اتمی  در پاسخ به این سوال که این تجربه ها چقدر زمان می برد، تاکید کرد: به گونه عمل می کنیم که راکتور تحقیقاتی تهران هیچ گاه خاموش نشود.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: برنامه هسته ای ایران پارادایم جدیدی را در نظم جهانی ایجاد کرده است.
 
علی اکبر صالحی با اشاره به امضای بیانیه 3 جانبه تهران میان ایران ، ترکیه و برزیل برای تبادل اورانیوم کم غنی شده ایران با سوخت 20 درصدی مورد نیاز نیروگاه تهران تاکید کرد: در حالیکه غربی ها تصور می کردند ایران تبادل سوخت را نخواهد پذیرفت، خلاف این مساله اتفاق افتاد و آنها دچار آشفتگی و غافلگیری شدند.

معاون رییس جمهور با اشاره به مسئولیت سنگین رسانه های کشور در برابر تبلیغات مسموم رسانه های غربی گفت: مسئولیت شما بسیار سنگین است و همت مضاعف و کار مضاعفی را می طلبد تا در این چالش بین المللی اجازه ندهید افکار عمومی را آن گونه که رسانه های غربی می خواهند، جهت داده و بسازند.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تاریخچه ای از فعالیت های هسته ای کشورمان از سال 1353 تاکنون تصریح کرد: بر مبنای توصیه آمریکایی ها در پیش از انقلاب اسلامی، ایران تا سال 1995 نیاز به 20 هزار مگاوات برق هسته ای داشت ولی این مساله بدلایل مختلف از جمله جنگ تحمیلی تاکنون به تعویق افتاده است.

صالحی افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد از فعالان هسته ای فارغ التحصیل و دست پرورده دانشگاه های داخلی هستند و از حیث نیروی انسانی در شرایط بسیار خوبی قرار داریم.

وی با بیان اینکه در مورد نیروگاه های آب سنگین و آب سبک پیش از این هیچ نوع امکاناتی نداشتیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر توانایی تولید آب سنگین و غنی سازی اورانیوم را بدست آورده ایم و در هر دو زمینه موفق بوده ایم.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در عرصه فن آوری هسته ای در تمامی حوزه ها فعالیت کرده و توانایی ایجاد کرده ایم که این مساله بسیار بسیار مهم است. در میان کشورهای اسلامی، پاکستان بعد از ما قرار دارد زیرا تنها بمب تولید کرده و در سایر زمینه ها توانایی ندارد.

صالحی گفت: در حال تدوین یک طرح جامع برای تمامی بخش های انرژی هسته ای هستیم. سانتریفیوژهای نسل اول ما با سانتریفیوژهایی که امروز توسط جوانان ما طراحی و ساخته می شود، قابل مقایسه نیست.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران براساس اعتماد سازی و شفافیت حرکت کرده است، تصریح کرد: ایران توانسته است در مجموع با یک نوع هوشمندی و درایت مانورهای لازم را در زمینه برنامه های صلح آمیز هسته ای بدهد و به گونه ای عمل کند که طرف مقابل را در شرایط پیچیده تری قرار دهد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شورای امنیت سازمان ملل در حال از دست دادن اعتبار خود است، اظهار داشت: افکار عمومی در جهان نسبت به ظالمانه بودن قطعنامه های شورای امنیت علیه کشورمان بیدار شده است. رژیم صهیونیستی در آب های آزاد افراد را می کشد و هیچ اتفاقی نمی افتد اما برای اینکه مبادا ایران بمب بسازد، قطعنامه صادر می شود.

وی با بیان اینکه باید مدیریت درستی در زمینه مدیریت جوانه های جدید نظام بین المللی داشته باشیم، تاکید کرد: رفتار ما بایستی هوشمندانه، صبورانه، و غیراحساسی باشد و با تدبیر امور را جلو ببریم.

عضویت در کنوانسیون ایمنی هسته ای به نفع ماست

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اولویت در برنامه های هسته ای با ایمنی است، اظهار داشت: از نظر شخصی من عضویت در کنوانسیون ایمنی هسته ای به نفع منافع ملی است.
 
علی اکبر صالحی در رابطه با کنوانسیون ایمنی هسته ای تاکید کرد: در تلاش هستیم تا عضو کنوانسیون ایمنی هسته ای بشویم زیرا از نظر شخص من این مساله در جهت منافع ملی ماست.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در رابطه با مکان یابی 10 سایت جدید غنی سازی مورد نیاز کشور ، گفت: چند شاخص برای تعیین محل سایت های جدید داریم. با این شاخص ها مناطق بالقوه را محک می زنیم و بعد از اجرای شاخص ها، آنها را تعیین می کنیم. امیدواریم تا انتهای امسال یک محل را با در نظر گرفتن تمامی جوانب آن مشخص کرده و کار آن را شروع کنیم.

صالحی با بیان اینکه در این مساله عجله ای نداریم ، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها بدنبال شناسایی مکان های مورد نظر و تطبیق دادن با شاخص ها هستیم.

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی در رابطه با آورده شدن نام رژیم صهیونیستی در سند نهایی اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه گفت: این رژیم باید عضو معاهده عدم اشاعه شده و آن را امضا کند تا فعالیت های هسته ای اش زیر نظر آژانس قرار بگیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی در رابطه با کنفرانس خلع سلاح سال 2012 در رابطه با منطقه خاورمیانه در سازمان ملل نیز اظهار داشت: رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

برنامه ای برای غنی سازی با لیزر نداریم

علی اکبر صالحی در پاسخ به سوالی در رابطه با استفاده از لیزر برای غنی سازی تصریح کرد: غنی سازی با لیزر به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد. توانایی لیزری ما بسیار بالا رفته است ولی نه اینکه بخواهیم با لیزر غنی سازی کنیم زیرا نه اقتصادی است و نه برنامه ای برای آن داریم.

وی در این رابطه افزود: در سازمان انرژی اتمی ما فعالیت های لیزری چندانی نداریم و مرکز ملی لیزر مسئول این امر است و ما در پژوهشکده های سازمان در حد همکاری با پروژه گداخت با آنها همکاری می کنیم زیرا یکی از روش های گداخت استفاده از لیزر است.

معاون رییس جمهور در رابطه با پروژه گداخت و برنامه های کشورمان در این رابطه نیز تاکید کرد:پروژه گداخت یک پروژه 30 تا 40 ساله است و ما باید در این زمینه کار کنیم تا در آینده مشکلی از این بابت نداشته باشیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در رابطه با پروژه گداخت هسته ای توسط کشورهای توسعه یافته در فرانسه نیز گفت: ما از همکاری با این موسسات چه از بعد فنی و چه از بعد سرمایه گذاری استقبال می کنیم، زیرا نیروهای تربیت شده خوبی در این زمینه داریم که می توانند سهم متواضعانه ای را در این پروژه بدست بگیرد.

علی اکبر صالحی در پاسخ به سوالی در رابطه با تفاوت شخصیت مدیرکلی فعلی آژانس با مدیرکل سابق گفت: آمانو فرد محترمی از آسیاست. امیدواریم مدیرکل آژانس بدون تاثیرپذیری از فشارهای سیاسی و به صورت حرفه ای و بدون سمت گیری نسبت به فعالیت کشورهای عضو عمل کند و این تصویر را ایجاد نکند که متاثر از مسائل سیاسی است.

وی افزود: آمانو باید متعهد به وعده هایش در زمان رای گیری به عنوان مدیرکلی باشد. آمانو خود اعلام کرد من تحت فشار قرار نخواهم گرفت و کار خود را به صورت حرفه ای انجام می دهم وامیدوار هستیم به همان قولی که داده است عمل کند.

 آماده گفتگو با 1+5 هستیم

صالحی در پاسخ به سوالی در رابطه با ادامه مذاکرات با گروه 1+5 اظهار داشت: ما همواره اعلام کرده ایم آماده گفتگو هستیم و آنها هستند که هر بار یک پیش شرط اعلام می کنند در حالیکه جمهوری اسلامی اعلام کرده است، براساس 2 بسته پیشنهادی در هر زمانی با کشورهای 1+5 وارد گفتگو خواهد شد.

وی تصریح کرد: آنها گفتگو را طبق تعریف خود مطرح کنند و این مشکل خود آنهاست آقای جلیلی بارها اعلام کردند که آمادگی مذاکره دارند.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شهرام امیری هیچ گاه در این سازمان عضویت نداشته است، اظهار داشت: شهرام امیری در هیات علمی دانشگاه مالک اشتر عضو بوده و باید از آمریکایی ها پرسید که چرا وی را ربوده اند. امیدوار هستیم با اقداماتی که جمهوری اسلامی انجام می دهد هر چه زودتر شاهد آزاد شدن این جوان از دست کشور آمریکا باشیم.

رژیم صهیونیستی به ان پی تی بپیوندد

صالحی با تاکید بر ضرورت و اهمیت پیوستن رژیم جعلی صهیونیستی به معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای گفت: به نظر من نباید اینگونه باشد که ادامه حضور خود در ان .پی .تی را منوط به پیوستن رژیم صهیونیستی به این معاهده کنیم هر چند ما جزو اولین کشورهایی هستیم که خواستار پیوستن این رژیم به این معاهده بین المللی هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ساخت و استفاده از این نیروگاه در مجموع در جهان و به خصوص در کشورهای صنعتی کاملا اقتصادی است.

 افکار عمومی در جهان نسبت به ظالمانه بودن قطعنامه های شورای امنیت علیه کشورمان بیدار شده است.

وی در عین حال با اشاره به شرایط جاری اقتصادی کشور و به ویژه در پیش بودن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: در مجموع با مقایسه یک نیروگاه هسته ای با ظرفیت تولید یک هزار مگاوات برق و یک نیروگاه با سوخت فسیلی با ظرفیت تولید مشابه می توان گفت که نیروگاه فسیلی برای تولید این میزان برق در سال به 7 الی 10 میلیون بشکه سوخت معادل نفت نیاز دارد.معادل ارزی این مقدار سوخت فسیلی بیش از 500 میلیون دلار در سال خواهد بود در صورتی که نیروگاه هسته ای با ظرفیت تولید مشابه حدود 60 میلیون دلار در سال است.

صالحی گفت: ما اگر در آینده ورود به عرصه ساخت نیروگاه های هسته ای نکنیم، آن وقت مجبور خواهیم بود مثل کشور امارات به گونه ای قرار داد ساخت نیروگاه با کشورهای دیگر ببندیم که حق هیچ گونه دخالت و مدیریت در آن را نداشته باشیم؛ درحالی که می خواهیم خودمان تولید کننده این انرژی باشیم.

معاون رئیس جمهور گفت: با برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم و کارهایی که در این زمینه شده است، ایران در 10 الی 15 سال آینده به یک کشور سازنده نیروگاه هسته ای تبدیل خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اولویت اصلی این سازمان در زمان حاضر اکتشاف و استخراج اورانیوم است گفت: در خصوص این موضوع به ویژه در سایت ساغند فعال هستیم .

وی گفت: تاکنون کار اکتشاف معادن اورانیوم در حدود یک سوم از مناطق کشور صورت گرفته و دو سوم دیگر از مناطق کشور باقی مانده که کار اکتشاف در این مناطق نیز به سرعت انجام خواهد شد و سعی داریم برنامه زمان بندی برای اکتشاف در کل کشور را که در یک مدت زمانی 12 ساله تعریف شده بود، به هفت الی هشت سال کاهش دهیم تا بتوانیم نیازهای اورانیوم خود را در داخل کشور تامین کنیم.

صالحی با اشاره به معدن جدیدی که حدود سه ماه قبل در یکی از مناطق کشور با ظرفیت بیش از هزار تن کشف شد، اظهار امیدواری کرد که در دو سوم باقی مانده مناطق کشور، معادن جدیدی اکتشاف شود و گفت: رگه هایی از امید نیز برای اکتشاف معادن جدید در کشور پیدا شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها