«ساختارهای فرسوده‌ای که در عرصه دولتی وجود دارد، از سال‌های قبل مانده است. این ساختارها در ظاهر عالی است اما باطن خوبی ندارد و به جای بالندگی، آرزوهای بزرگ ما را محدود کرده و سینمای ما را به روزمرگی انداخته و به همین دلیل امکان فکر کردن به فرداها را از ما گرفته است.» اینها حرف‌های «محمد آفریده» مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است؛ فردی که در طول دوره مدیریت خود در این بخش از سینمای ایران و انجمن سینمای جوانان ایران، امکان ساخت بیش از 3 هزار فیلم کوتاه و 80 فیلم سینمایی توسط جوانان را فراهم کرده که حاصل آن کاروانی از فیلمسازان پویا، خلاق و متعهد است که در حال حاضر وارد عرصه سینما و تلویزیون شده و در حال فعالیت هستند. او در خصوص نامگذاری سال 1389 از سوی رهبر انقلاب به نام سال همت مضاعف، کار مضاعف و تاثیر آن در سینما می‌گوید: «در طول دوران فعالیتم در سینما همیشه احساس کرده‌ام انقلاب اسلامی، انقلاب کار مضاعف با همت مضاعف بوده است. سال گذشته به واسطه وجود اعتماد و شناخت متقابل میان ما و فیلمسازان، با همین امکانات محدود 36فیلم سینمایی و 200 فیلم مستند را در مرکز کلید زدیم. امسال هم مسوولان سینمایی باید تلاش کنند تا با حس برادرانه، از امکانات محدود به نحو احسن استفاده کنند.»
کد خبر: ۳۱۹۵۹۶

مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معتقد است مشکل اصلی در این زمینه وجود ساختارهای دولتی کند و به روز نشده است که در مواجهه با جامعه بالنده و مواج سبب شده تا در این عرصه سینمای ایران درجا بزند. او می‌گوید: چنین مساله‌ای متعلق به یک حوزه، سازمان و وزارتخانه نیست و در اغلب بخش‌های کشور چنین مشکلی دیده می‌شود و برای حل این مشکل نیاز به عزم و اراده انقلابی و آگاهی است. از طرف دیگر مدیران نیز باید جرات خطر کردن داشته باشند و بتوانند با صبر و تحمل، به دل ماجرا بروند.

کارهای جدی با سختی ساخته می‌شود

«همت مضاعف، کار مضاعف برای کشور ما که کارها به تنبلی پیش می‌رود، شعار خوبی است.» علی معلم، منتقد سینما و تهیه‌کننده نیز با اعلام این مطلب به ایسنا می گوید: در سطح مدیریتی موانع زیادی وجود دارد و کارها با روند کُندی پیش می‌رود و اولین اصلاح باید از مدیریت دولتی باشد تا موانع کمتر شود. به اعتقاد وی، تنبلی در سینما صدمه زیادی به پیشرفت کار می‌زند و به همین دلیل جدیتی در کار و اهمیتی برای کار جدی کردن دیده نمی‌شود و این مساله به امنیت شغلی و امنیت سرمایه‌گذاری در سینما لطمه می‌زند.

این تهیه‌کننده با بیان این‌که معمولا برای ساخت آثار جدی‌تر و کاربردی‌تر در سینمای ایران شرایط سخت‌تری وجود دارد، ادامه داد: برای ساخت این آثار که به مخاطب احترام می‌گذارد هم ممیزی بیشتر می‌شود و هم هزینه بالا می‌رود و از حمایت دولتی هم خبری نیست و موانع از یک کار ساده و مبتذل بیشتر است.

معلم اظهار امیدواری کرد: سیستم مدیریتی که مساله حمایت و نظارت را برعهده دارد بیشتر روی این شعار سرمایه‌گذاری کند و تنها در نوشتن در ادارات خلاصه نشود.

انسیه شاه حسینی، کارگردان سینمای دفاع مقدس نیز به فارس گفته است: وقتی من این پیام را شنیدم با خودم گفتم اگر کسی هم این پیام را نشنید، خدا کند فقط مسوولان ارشاد آن را بشنوند و به آن عمل کنند.

وی با بیان این مطلب که «شعار امسال بسیار تکان‌دهنده بود»، گفت: این پیام اگر فقط در فرهنگ و هنر کشور نهادینه شود، همه چیز درست می‌شود و به بخش‌های دیگر هم سرایت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها