فرمانده انتظامی تهران چند روز پس از تحقیقات از حادثه گروگانگیری اعلا‌م کرد

جزئیات جدید از گروگانگیری در خانقاه

گروه حوادث: چند روز پس از حادثه گروگانگیری در خانقاه دراویش در جنوب تهران، روز گذشته رئیس پلیس تهران جزئیات این حادثه و نتایج آخرین پیگیری‌ها را اعلام کرد. به گزارش «جام‌جم»، سردار عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران، پس از به نمایش درآمدن فیلم این حادثه، در ارتباط با نحوه گروگانگیری و انگیزه مرد گروگانگیر گفت: غروب روز 20 آذرماه ماموران کلانتری 112 از یک حادثه گروگانگیری در خانقاه دراویش در خیابان مولوی اطلاع یافتند و مشخص شد مردی به نام مجید با چند قبضه نارنجک و مقادیری مواد منفجره وارد این محل شده و 350 نفر از حاضران در محل را به گروگان گرفته است.
کد خبر: ۳۰۰۹۸۱

رئیس پلیس تهران بزرگ افزود: پس از عزیمت به محل مشخص شد در مراسمی که در میان دراویش به دیگ جوشان معروف است، افراد حاضر در محل، قصد برگزاری مراسم جشن تولد برای پیر دراویش را دارند که مرد مسلح یک ساک دستی حاوی مواد منفجره را به محل منتقل و سپس با قرار دادن نارنجک‌ها و مواد منفجره در سرویس بهداشتی با هدف قتل 10 تا 15 نفر از سران دراویش وارد محل تجمع شده و پس از سرکشی به بخش‌های مختلف، ابتدا با انداختن نارنجک به یکی از اتاق‌ها 2 نفر از آنها را مجروح کرده است.

انگیزه‌های متهم

سرتیپ رجب‌زاده اضافه کرد: به محض حضور در محل، ابتدا تک‌تیراندازها در اطراف مستقر شدند و بلافاصله مذاکره با فرد گروگانگیر را آغاز کردم.

در گفتگوی اولیه با متهم متوجه شدم وی از اهالی آذربایجان است به همین دلیل برای جلب اعتمادش، با او ترکی صحبت کردم و از او خواستم تا خود را تسلیم کند، زیرا قتل‌عام حاضران در محل مشکل او را حل نخواهد کرد.

این فرد گفت: از 25 سال پیش به عضویت این فرقه درآمدم و از همان ابتدا در خیابان خیام مغازه شیشه‌فروشی داشتم و در این محل با تلقین‌هایی که به من شد زندگی‌ام را باختم و 12 مغازه را که مالک آن بودم، فروخته و پولش را در اختیار سران دراویش قرار دادم.

وی افزود: پس از مدتی متوجه شدم سران این فرقه، همسر و فرزندانم را اغفال کرده‌اند و من نیز درصدد انتقام برآمدم.

متهم افزود: از 2 سال پیش در آتش انتقام می‌سوختم و می‌ساختم و به همین دلیل در چند مرحله با سفر به شهرهای مرزی نارنجک، مواد منفجره و اسلحه خریدم و بی‌صبرانه در انتظار لحظه انتقام بودم.

وی ادامه داد: ابتدا در عید غدیر می‌خواستم سران فرقه را به قتل برسانم، اما آن روز با مشاهده تعداد زیادی کودک در خانقاه، از تصمیم خود صرف‌نظر کردم.

پرتاب نارنجک

رجب‌زاده اضافه کرد: پس از سه ساعت و نیم مذاکره در حالی که وی 2 نارنجک - که ضامن آن را کشیده بود - در دست داشت و یک نارنجک آماده انفجار را نیز در یقه پیراهنش قرار داده بود، راضی شد تا خود را تسلیم پلیس کند. به همین دلیل اجازه خواست تا چند نارنجک را در محل خانقاه منفجر کند که پس از موافقت، 5 نارنجک را داخل خانقاه پرتاب کرد که 4 نارنجک منفجر شد و یک نارنجک نیز عمل نکرد.

رئیس پلیس تهران در ادامه گفت: این متهم علاوه بر نارنجک و مواد منفجره 2 قبضه سلاح نیز در اختیار داشت که سلاح کمری وی دارای صداخفه‌کن بود و وی چند بار قصد خودکشی با سلاح را داشت که مانع از این اقدام شدیم.

متهم پس از دستگیری در اختیار پلیس امنیت قرار گرفت و هم‌اکنون یک تیم از ماموران در حال بررسی و تحقیق درخصوص ادعاهای متهم هستند و قاضی پرونده نیز دستور بررسی سلامت عقلی او را صادر کرده است.

محرم، ماه ارزش‌ها

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در ادامه این نشست خبری به ماه محرم و ارزش‌های حاکم بر آن اشاره کرد و گفت: در تهران 13 هزار هیات مذهبی وجود دارد که در این ارتباط علاوه بر نظارت پلیس، سازمان تبلیغات اسلامی، هلال احمر، اورژانس و آتش‌نشانی، 6000 همیار پلیس نیز در طرح‌های انتظامی و ترافیکی به نیروی انتظامی تهران بزرگ کمک خواهند کرد.

وی افزود: امسال نیز همچون سال‌های گذشته، قمه‌زنی و نصب شمایل و حرکت دسته‌های علامت‌کشی که موجب ترافیک می‌شوند، ممنوع است و استفاده از آلات و ادوات موسیقی نیز که با ارزش‌های محرم هیچ سنخیتی ندارد، ممنوع خواهد بود و با توجه به جلساتی که با مسوولان هیات مذهبی برگزار شده، قرار شده ساعت 12 شب بلندگوها خاموش شود.

برخورد با موتورسواران متخلف

رئیس پلیس تهران همچنین به برخورد نیروی انتظامی تهران بزرگ با موتورسواران متخلف اشاره کرد و گفت: از روز شنبه آینده طرح ویژه‌ای برای برخورد با موتورسواران متخلف در منطقه 12 شهرداری تهران که بیشترین ترددها در آن انجام می‌گیرد آغاز خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر بی‌توجهی به قوانین و مقررات از سوی موتورسواران موجب سلب آسایش و آرامش مردم شده است و با اجرای این طرح اگر موتورسواری قوانین و مقررات را رعایت نکند، وسیله نقلیه او از 3 تا 6 ماه توقیف خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها