انتقاد حزب جمهوریخواه آمریکا :

خالد شیخ محمد درآمریکا محاکمه نشود

تصمیم دولت آمریکا برای محاکمه خالد شیخ محمد و چهار نفر دیگر ازمتهمان حملات 11 سپتامبر در دادگاهی در نیویورک با انتقاد تند جمهوریخواهان مواجه شده است.
کد خبر: ۲۹۳۹۰۱

خالد شیخ محمد به سازماندهی حملات یازدهم سپتامبر 2001 متهم شده است.این پنج نفر قرار است در یک دادگاه غیرنظامی در نزدیکی محل برج های تجارت جهانی در نیویورک محاکمه شوند.

میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس سنا می گوید: انتقال این افراد از بازداشتگاه گوانتانامو به خاک آمریکا، شهروندان این کشور را در معرض تهدیدی غیرضروری قرار می دهد.

محاکمه این پنج نفر در راستای برنامه باراک اوباما برای تعطیل کردن بازداشتگاه گوانتانامو انجام می شود.

اریک هولدر، دادستان کل آمریکا روز جمعه در یک جلسه مطبوعاتی اعلام کرده بود: پنج متهم به دست داشتن در حملات یازدهم سپتامبر در یک دادگاه فدرال محاکمه خواهند شد.

او گفت: از دادستان های پرونده خواهد خواست برای صدور حکم اعدام این متهمان تلاش کنند.

اما سناتور مک کانل این تصمیم را برای امنیت آمریکا مخاطره انگیز دانست و گفت: این کار شهروندان آمریکا را در معرض تهدیدی غیرضروری قرار می دهد.

مایکل موکیزی، آخرین دادستان کل دولت جرج بوش هم از این اقدام انتقاد کرده است.

موکیزی گفت:"وزارت دادگستری ادعا می کند که دادگاه های ما برای این کار آمادگی دارند. بر اساس تجربه ای که در برگزاری چنین محاکماتی دارم و بر اساس آن چه در دوران دادستانی کل دیده ام، می گویم این طور نیست.

سناتور جان مک کین، رقیب جمهوریخواه باراک اوباما هم گفته است به جای دادگاه های غیرنظامی، متهمان به تروریسم باید در محکمه های نظامی محاکمه شوند.

برخلاف جمهوریخواهان، دموکرات ها از این اقدام تقدیر کرده اند.

پاتریک لیهی، سناتور دموکرات و رئیس کمیته قضائی مجلس سنا در تایید این تصمیم گفته است این کار نشان می دهد آمریکا به نظام قضائی خود اطمینان دارد.

مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک که از نظر سیاسی مستقل است نیز از محاکمه این افراد در نزدیکی ویرانه برج های دوقلو حمایت کرده است.

علاوه بر خالد شیخ محمد، دو یمنی، یک شهروند عربستان سعودی و یک پاکستانی قرار است برای محاکمه به نیویورک منتقل شوند.

هنوز تاریخ محاکمه این افراد مشخص نیست ولی به گزارش رسانه های آمریکایی، کنگره این کشور حداقل 45 روز قبل از انتقال این پنج نفر به خاک ایالات متحده باید از این اقدام مطلع شود.

بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها