ایستگاه آرامش

اختلا‌لا‌ت اضطربی

مرد 78 ساله‌ای که مدیر بازنشسته یک شرکت است، دچار یک رشته حملات وحشت شدید با نشانه‌های بیقراری و نیاز به خروج از مکانهای بسته برای تسکین ناراحتی خود شده است. آخرین حمله، یک هفته قبل، ساعت 3 صبح روی داده است. در آن حالت، از خواب بیدار شده و احساس کرده دیوارهای اتاق بر رویش فرو می‌ریزند. او این حالت را مرتبط با رویاهای ترسناک نمی‌داند و می‌گوید که در زمان حمله کاملا بیدار بوده است. پس از بروز حمله، از بستر بلند شده و از خانه خارج شده است. پس از خروج از منزل، علایمش بتدریج کاهش یافته است. البته رفع کامل علایم یک روز کامل طول کشیده و یک روز تمام دچار لرزش و تعریق همراه با سرگیجه‌های متناوب بوده است.
کد خبر: ۲۹۲۳۹۳

در آن لحظه تصور می‌کرده که اگر از منزل نگریزد، می‌میرد یا بیهوش می‌شود. با پرسش‌های بیشتر، یک رشته حملات مشابه را به یاد می‌آورد که 30 سال پیش، به دنبال جراحی چشم پیدا کرده بود. بررسی‌های بیشتر، مشکل تعادل و درد متناوب بازوی راست، سوءهاضمه و اسهال متناوب را آشکار کرد. بررسی‌های آزمایشگاهی هم نشان داد که بیمار کم‌خونی دارد و پس از درمان کم‌خونی، دیگر این حملات تکرار نشد.

بررسی مشکل: اشتباه نکنید؛ علت علایم بیمار کم‌خونی نبود! بیمار دچار اختلالات اضطرابی ناشی از یک اختلال طبی عمومی شده بود که با کشف بیماری طبی و درمان آن، اختلال اضطرابی بیمار برطرف شد. در این حالت فرد دچار اضطرابی می‌شود که از لحاظ بالینی رنج و عذاب شدیدی ایجاد می‌کند یا عملکرد او را مختل می‌کند. این اضطراب معرف پیامد فیزیولوژیک مستقیم یک بیماری طبی عمومی است. شایع‌ترین علل سندرم‌های اضطراب عبارتند از: حالات مرتبط با مواد، اختلالات غدد درون‌ریز، اختلالات متابولیک و اختلالات عصبی. این اضطراب ممکن است به شکل‌های مختلف تظاهر کند؛ شکایات جسمانی (مانند درد قفسه سینه، تپش قلب، ناراحتی شکمی، تعریق، سرگیجه، رعشه و تکرر ادرار)، ترس و نگرانی مفرط، حملات هراس مربوط به ترس از مردن یا از دست دادن کنترل.

درمان: درمان یا علاج قطعی بیماری طبی اغلب سبب تسکین علایم اضطرابی می‌شود؛ هرچند سرعت یا میزان تسکین اضطراب کمتر از سرعت بهبود بیماری طبی است. در اضطراب ناشی از دارو، اگر قطع مصرف عامل مسبب امکان‌پذیر نباشد، کاهش مقدار (اگر ممکن باشد) اغلب سبب تخفیف چشمگیر علایم می‌شود. البته گاهی اوقات روان‌درمانی یا مصرف داروهای کمک‌کننده هم لازم است.

دکتر آزاده شیروانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها