هشدار زمین به مسوولان درباره فرسودگی بافت‌های مسکونی

بندرعباس باز هم می‌لرزد؟ شاید!

گروه شهرستان‌ها: دیروز زمین بندرعباس چنان لرزید که 269 مجروح برجای گذاشت، 31 منزل مسکونی خسارت دید و... حتی به گفته پژوهشگران امکان دارد پس‌لرزه‌های بعدی این حادثه روزهای آینده را به کام این قسمت از سرزمین باستانی‌مان تلخ و تیره کند. دکتر مهدی زارع، رئیس پژوهشکده پیش‌بینی زلزله در گفتگو با «جام‌جم» درباره این زلزله که ساعت 56/2 بامداد روز گذشته به بزرگی 9/4 ریشتر بندرعباس را لرزاند، اعلام کرد: بندرعباس و مناطق نزدیک به آن بیشترین زمین‌لرزه‌ها را در طول سال داشته است و به این دلیل باید آن را لرزه خیز‌ترین شهر ایران نامید، اما این بدان معنی نیست که الزاما مخرب‌ترین زلزله‌های فلات ایران در نزدیکی این شهر رخ می‌دهند.
کد خبر: ۲۹۲۲۶۹

این پژوهشگر هشدار داد: پس از وقوع این زلزله و با فاصله زمانی حدود 4 ساعت و نیم، پس‌لرزه‌ای با بزرگای، 3/3 بار دیگر بندرعباس را لرزاند و ممکن است این پسلرزه‌ها در روزهای آینده نیز رخ دهند.

زارع یکی از دلایل شمار بالای مجروحان در این حادثه را وقوع زلزله در شب و غافلگیری شهروندان خواند و اظهار کرد: فرسودگی بافت‌های مسکونی این شهر نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست.

به گفته این پژوهشگر، منطقه بندرعباس پیشتر هم به واسطه زلزله‌هایی مهم لرزیده است که از آن جمله می‌توان به زلزله سرخون در اسفند 1353 با بزرگای 1/6، زلزله خورگو در فروردین 1356، با بزرگای 9/6 و با 156 کشته و چند صد مجروح، زلزله قشم در آذر 1384 با بزرگای 6/5 و با 8 کشته و زلزله جنوب غرب بندرعباس در شهریور 1387 با بزرگای 6 ریشتر و با 6 کشته، در 35 سال اخیر اشاره کرد.

انتقال مجروحان

به گزارش ایسنا، از 269 مجروح، 163 نفر به بیمارستان شهید محمدی، 50 نفر به بیمارستان خلیج فارس، 17 نفر به بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص)، 42 نفر به بیمارستان صاحب الزمان (عج)، 6 نفر به بیمارستان ام لیلا و دو نفر به بیمارستان امام رضا(ع) بندرعباس مراجعه کردند.

از سوی دیگر به گفته احمد غیبی، سرپرست ستاد حوادث غیرمترقبه استان هرمزگان بر اساس گزارش‌های رسیده 2 واحد مسکونی تخریب و 31 واحد تجاری و مسکونی در بندرعباس خسارت دیده است.

وی درباره خسارت‌های وارده به خبرگزاری مهر گفت: بر اساس گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی استان و مرکز فوریت‌های پزشکی 269 نفر مجروح شدند که از این تعداد 44 نفر در بیمارستان‌های بندرعباس بستری هستند که حال همه آنها خوب است و بزودی مرخص خواهند شد.

این مسوول اعلام کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده از اکیپ‌های امداد و نجات، 31 واحد مسکونی و تجاری دچار خسارت‌های مالی شده و دو واحد مسکونی نیز به‌طور کامل تخریب شده است.

وی افزود: بیشترین خسارت مالی در محله‌های شهرک اندیشه و محله کوی ملت رخ داده است که کارشناسان و تیم‌های امدادی در این محله‌ها در حال امدادرسانی هستند.

غیبی با اعلام این‌که زلزله اخیر به تاسیسات برق شهر نیز خسارت وارد کرده است، تصریح کرد: شرکت برق منطقه‌ای و شرکت توزیع برق استان از زمان اولیه وقوع این حادثه به سرعت اقدام به رفع خسارت‌های وارده کرده‌اند.

بم باز هم لرزید

در همین حال، زمین‌لرزه‌ای 2/4 ریشتری شهر بم را در استان کرمان به لرزه درآورد. مرکز این زمین‌لرزه، شهر بروات در 5 کیلومتری بم بود. مرکز این زلزله در عمق 10 کیلومتری زمین بود.

به گزارش جام‌جم آنلاین، این زمین‌لرزه ساعت 11 و 18 دقیقه و 19 ثانیه شهرستان بم را لرزاند.

مشخصات جغرافیایی این رخداد طبیعی 32/58 درجه طولی و 09/29 درجه عرضی اعلام شده است. اگرچه تاکنون هیچ گزارشی از خسارات مالی و جانی این زمین‌لرزه گزارش نشده؛ اما پیش از این شهر بروات در زمین‌لرزه پنجم دی 1382 زمین‌لرزه‌ای مرگبار را تجربه کرد که هزاران نفر در اثر آن حادثه تلخ، جان خود را از دست دادند.

بم مقاوم است

رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه کرمان با اشاره به این‌که بم یکی از مقاوم‌ترین شهرهای دنیاست، گفت: از زمین‌لرزه 2/4 ریشتری بم خسارتی گزارش نشده است.

محسن صالحی اظهار کرد: پس از این زمین‌لرزه، گروه‌های تخمین خسارت به منطقه اعزام شدند؛ اما هیچ گزارشی از بروز خسارت از سوی این تیم‌ها یا مسوولان محلی گزارش نشده است.

رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه کرمان، از جمله مهم‌ترین دلایل عدم بروز خسارت را در زمین‌لرزه اخیر، استحکام‌بخشی ساختمان‌های منطقه دانست و گفت: این‌گونه زمین‌لرزه‌ها در شهر بم خسارتی دربر نخواهد داشت؛ چون بم یکی از مستحکم‌ترین شهرهای دنیا در مقابل زمین‌لرزه است.

وی اضافه کرد: هرچند که مردم همیشه باید در مقابل زمین‌لرزه هوشیار باشند؛ اما بروز چنین زمین‌لرزه‌های خفیفی طی روزهای اخیر در استان کرمان نباید سبب نگرانی مردم شود.

اردبیل 50 بار به خودش لرزید

به گفته سرپرست معاونت عمرانی استانداری اردبیل از اول سال تاکنون بیش از 50 مورد زلزله با مقیاس‌های مختلف ریشتر دراستان اردبیل رخ داده است .

به گزارش خبرنگار ما از اردبیل ، خداوردی رحمانی در جلسه کارگاه آموزشی تجارب بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده افزود: ‌این زمین‌لرزه‌ها 2 تا 7/3 ریشتر بوده که هیچ‌گونه خسارات و تلفاتی نداشته و کانون آنها درنقاط مختلف استان یا نقاط همجوار بوده است.

رحمانی گفت : 5 گسل بزرگ در استان اردبیل وجود دارد.

وی با تاکید برضرورت مقاوم‌سازی اماکن روستایی و شهری به عنوان تنها راه مقابله با این پدیده و کاستن از خسارات و تلفات زلزله افزود: راهی به غیر از مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و رعایت نکات ایمنی نداریم.

سرپرست معاونت عمرانی استاندار اردبیل اظهار کرد: ازمجموع ساخت و سازهای موجود استان 46 درصد مقاوم و نیمه مقاوم و بقیه نیز کم‌دوام‌ یا بی‌دوام هستند.

وی ادامه داد: ‌ازمجموع 154 هزار واحد مسکونی در13 شهر استان 54 درصد از آنها نیمه مقاوم و مقاوم است که شامل بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها