jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۲۸۸۸۳۴ ۲۹ مهر ۱۳۸۸  |  ۰۰:۱۱

پوریا ناظمی: جستجوی دنیاهای دوردست این ‌روزها به عصر طلایی خود وارد می‌شود. در حالی که همگان در انتظار آغاز انتشار نتایج تلسکوپ فضایی کپلر در آغاز سال آینده میلادی هستند، روز گذشته دانشمندان اروپایی اعلام کردند موفق به کشف 32 سیاره فراخورشیدی جدید شده‌اند.

سیارات فراخورشیدی، سیاراتی هستند که به دور ستارگانی غیر از خورشید در حال گردش هستند. نخستین بار در سال 1995 بود که اخترشناسان توانستند با استفاده از روش‌های غیرمستقیم سیاره‌ای را اطراف ستاره 51 صورت فلکی فرس اعظم پیدا کنند، اما از آن روز تاکنون بیش از 400 سیاره فراخورشیدی کشف شد که کشف اعلام شده روز گذشته بیشترین تعداد سیارات فراخورشیدی همزمان را به خود اختصاص داده است.

اخترشناسان اروپایی با کمک یکی از تلسکوپ‌های 6/3 متری مجموعه رصدخانه‌های جنوبی اروپا، موفق به کشف این سیارات شدند. 6 مورد از سیارات جدید کشف شده اگرچه از ابعاد بسیار بزرگ‌تری از زمین‌ برخوردارند، می‌توان آنها را در طبقه سیاراتی با نام «ابر زمین» جای داد. بقیه این سیارات، مانند بیشتر سیارات کشف شده پیش از آن، از نظر اندازه قابل مقایسه با سیاره مشتری، غول گازی منظومه شمسی هستند. این کشف بار دیگر اهمیت بررسی سیارات فراخورشیدی را مورد توجه جهانیان قرار داد.

بررسی این سیارات نه‌تنها از آن جهت که به درک بهتر ما از تحول منظومه شمسی کمک می‌کند، مهم است که باعث خواهد شد انسان یک گام به هدف اساسی خود که پیدا کردن مکان‌هایی با قابلیت بالای پرورش حیات در دیگر نقاط کیهان است، نزدیک‌تر شود.

اگرچه هنوز سیاره‌ای در ابعاد زمین در میان فهرست سیارات فراخورشیدی کشف شده وجود ندارد، اما دانشمندان امیدوارند با آغاز به کار تلسکوپ فضایی کپلر، چنین سیاراتی نیز کشف شوند.