کد خبر: ۲۸۸۵۱۹

طرز تهیه: به را چهار قاچ می‌کنیم و تخم و قسمت سفتی وسط به را در می‌آوریم و پوست می‌کنیم (به را با پوست نیز مربا می‌کنند)، بعد به را به شکل قاچ پرتقال خرد می‌کنیم و آن‌را می‌شوییم و در ظرف مسی سفید کرده تمیزی می‌ریزیم (ظرف طبخ مربای به باید حتما مس سفید کرده باشد، زیرا در غیر این صورت مربا خوشرنگ نمی‌شود )، بعد مقداری آب در حدود 8 لیوان به طوری که کمی روی به را بگیرد در ظرف می‌ریزیم و در آن را می‌بندیم و ظرف را روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا به کمی پخته ولی زیاد له نشود. بعد شکر را داخل به می‌ریزیم و هل را نیز اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم مربا با حرارت ملایم 3 تا 4 ساعت بجوشد تا رنگ مربا قرمز خوش رنگ و شربت آن غلیظ شود. بعد آب لیمو را می‌ریزیم. مربا چند جوش که زد از روی آتش بر می‌داریم.باید توجه داشت که ظرف مربا در مدت طبخ مربا باید بسته و حرارت ملایم باشد تا مربا خوشرنگ شود در صورتی که مربا رنگش کاملا قرمز شد ولی شربت آن رقیق بود درآن را برمی‌داریم و حرارت را کمی تند می‌کنیم.

مربای بالنگ

مواد لازم:

بالنگ: یک کیلو

شکر: 2 کیلو

آبلیمو: نصف استکان

تهیه مربا با بالنگ خشک

بالنگ را یک روز در آب سرد خیس می‌کنیم تا کاملا نرم شود بعد با کارد تیزی روی پوست آن را می‌تراشیم و نه آن‌که بکلی پوست آن گرفته شود، زیرا هر قدر پوست آن بیشتر گرفته شود عطر آن کمتر می‌شود. بعد بالنگ را در آب جوش دوباره می‌جوشانیم تا مغز آن پخته و نرم شود سپس10تا 12 ساعت آن را در آب سرد می‌ریزیم، دو سه بار آب آن را عوض می‌کنیم و کمی از آن را می‌چشیم تا تلخی‌اش گرفته شود.

سپس پارچه‌ای روی میز می‌کشیم و بالنگ‌ها را روی پارچه می‌چینیم تا آب زیادی آن گرفته شود و بالنگ آماده شده را وزن می‌کنیم و دو برابر وزن آن شکر در نظر می‌گیریم یعنی به نسبت 1 کیلو بالنگ 2 کیلو شکر کافی است. شکر را در ظرفی می‌ریزیم 6 لیوان آب روی آن می‌ریزیم و یکی دو عدد سفیده تخم‌مرغ با آن مخلوط می‌کنیم و شربت را می‌جوشانیم و از پارچه نازک رد می‌کنیم تا شکر تمیز شود بعد بالنگ‌های آماده را در این شربت می‌ریزیم و می‌جوشانیم تا شربت کاملا غلیظ شده قوام بیاید و در آخر کار نصف استکان آبلیمو در آن می‌ریزیم و چند جوش که زد از روی آتش برمی‌داریم و بعد از سرد شدن در شیشه می‌ریزیم.

تهیه مربا با بالنگ تازه: بالنگ را چهار قاچ می‌کنیم و قسمت تخم و لیزی وسط آنرا می‌گیریم و باریک باریک به پهنای 3 تا 4 سانت می‌بریم و قطعهها را بشکل لوزی یا چهار گوش خرد می‌کنیم در صورتی که بخواهیم مربا ترد شود آن‌را 10 تا 12 ساعت در آب آهک می‌خوابانیم و در صورتی که بخواهیم نرم شود آب آهک لازم ندارد. در صورت گذراندن در آب آهک آن‌را چند آب می‌شوییم و بعد دوباره در آب می‌جوشانیم. مغز آن که‌نرم شد 24 ساعت آنها را در آب سرد می‌ریزیم و مرتب آب آن را عوض می‌کنیم و می‌چشیم. وقتی تلخی آن گرفته شد آنها را مثل مربای بالنگ روی پارچه پهن می‌کنیم که آب آن گرفته شود، بعد 2 برابر وزن آن شکر در نظر می‌گیریم و 6 لیوان آب روی آن می‌ریزیم و یکی دو عدد سفیده تخم‌مرغ با آن مخلوط می‌کنیم و شربت را می‌جوشانیم و از پارچه نازک رد می‌کنیم تا شکر تمیز شود. سپس بالنگ‌های آماده را در این شربت می‌ریزیم و می‌جوشانیم تا شربت کاملا غلیظ شده قوام بیاید و در آخر کار نصف استکان آبلیمو در آن می‌ریزیم و چند جوش که زد از روی آتش بر می‌داریم و بعد از سرد شدن در شیشه می‌ریزیم.

تهیه آب آهک:به نسبت هر یک کیلو بالنگ یک کیلو آهک را در 5 تا 6 لیوان آب سرد حل می‌کنیم. به هم می‌زنیم و می‌گذاریم آهک کاملا رسوب کند و بعد آب زلال آن‌را روی بالنگ می‌ریزیم و بعد 2 تا 3 ساعت بالنگ را مطابق دستور بالا آماده می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها