سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

گفتگوها نتیجه ندهد غنی سازی 20 درصدی آغاز می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات امروز و فردا در وین با موضوع تامین سوخت هسته‌ای راکتور تهران گفت: در صورتی که این گفت و گوها نتیجه دلخواه ایران را به دنبال نداشته باشد، نامه ای به آژانس نوشته و اعلام می شود که خود ایران برای تهیه این سوخت وارد فعالیت خواهد شد.
کد خبر: ۲۸۷۷۳۲

«علی شیرزادیان» در گفت و گوی با ایرنا تصریح کرد: ایران خود توانایی غنی سازی اورانیم با غنای 20 درصد را دارد و در صورت نیاز برای تولید آن به منظور تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران وارد عمل خواهد شد.

شیرزادیان در خصوص علت اینکه چرا ایران در شرایط کنونی قصد ندارد به سمت غنی سازی 20 درصد برود و پیشنهاد داده است که آن را از یک کشور دیگر تهیه کند، گفت: ما فعلا تنها حدود 150 تا 300 کیلو از این سوخت نیاز داریم و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست که برای تهیه این مقدار سوخت ، خودمان اقدام کنیم.

وی در توضیح علت دیگر تمایل ایران برای تولید سوخت با غنای 20 درصد از یک کشور خارجی گفت: این موضوع در ضمن یک راستی آزمایی برای دنیای غرب خواهد بود تا مشخص شود آنها چقدر در گفتار خود صداقت دارند.

آمریکا، روسیه و فرانسه گزینه های اصلی تامین سوخت راکتور تهران

شیرزادیان در خصوص اینکه کدام کشورها گزینه های اصلی تامین سوخت 20 درصد مورد نیاز ایران هستند گفت: آمریکا، روسیه و فرانسه به همراه چند کشور دیگر برای این کار اعلام تمایل کرده اند و ایران هم مخالفتی با آن ندارد.

تهیه سوخت 20 درصد از خارج، هرگز به معنای توقف غنی سازی در داخل نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ادعای برخی عوامل داخلی و خارجی مبنی بر اینکه پیشنهاد ایران برای تهیه اورانیم 20 درصد غنی شده از یک کشور دیگر به عبارتی به معنای پذیرفتن انتقال تمام فعالیت های غنی سازی به خارج از کشور است، این ادعاها را کذب محض دانست و گفت: ایران بدون پذیرفتن هیچ پیش شرط ، در مذاکرات فردا برای گفت و گو درباره تامین سوخت با غنای 20 درصد مورد نیاز خود حضور خواهد یافت.

وی افزود: پیشنهاد ایران صرفا به منظور کاستن از هزینه های اقتصادی و انجام تعامل با دیگر کشورها است و هرگز به معنای توقف غنی سازی در داخل و انتقال آن به خارج از خاک ایران نیست.

شیرزادیان تاکید کرد: این پیشنهاد هرگز به منزله ضعف نیست بلکه ما به فناوری غنی سازی دست پیدا کرده ایم و آژانس و کشورهایی که برای تامین سوخت راکتور تهران ابراز تمایل کرده اند، به خوبی به این واقعیت واقف هستند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار این پیشنهاد خود، نه تنها به فعالیت های غنی سازی در داخل کشور تا سقف غنای 5 درصد ادامه خواهد داد، بلکه چنانچه در این گفت و گوها به نتیجه مطلوب خود نرسد، فعالیت برای تولید اورانیم 20 درصد غنی شده برای راکتور تهران را نیز آغاز خواهد کرد و هرگز از این حق خود نخواهد گذشت.

وی با بیان اینکه سوخت درحال مصرف در راکتور تهران حدود بیست سال پیش از آرژانتین تهیه شده است و تا حدود یک و نیم تا دو سال دیگر تمام خواهد شد گفت: بسته به کارکرد راکتور، ما به مقدار حدود 150 تا 300 کیلوگرم اروانیم با غنای حدود 20 درصد برای راکتور تهران نیاز داریم که اگر این سوخت تهیه شود، برای مدت نسبتا طولانی نیاز به سوخت با غنای 20 درصد نخواهیم داشت.

پیشنهاد برای تامین سوخت راکتور تهران از خارج از سوی رییس جمهور مطرح شد

وی در خصوص اینکه موضوع همکاری در تامین اورانیم غنی شده مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران از طریق یک کشور خارجی از کجا آغاز شد، گفت: احمدی نژاد در سفر اخیر خود به نیویورک مطرح کرد که ایران حاضر است سوخت سه و نیم درصد تولیدی خود را در مشارکت با یک کشور خارجی، در اختیار آن کشور قرار دهد و در مقابل سوخت با غنای 20 درصد برای راکتور تهران دریافت کند.

وی افزود: پیام احمدی نژاد در ضمن اعلام این پیشنهاد این بود که ایران اهل تعامل است و هیچ چیز پنهانی ندارد و با دست پر پای میز مذاکرات حاضر می شود چرا که ما توانایی انجام غنی سازی اورانیم 20 درصد را در داخل کشور داریم.

شیرزادیان در خصوص واکنش آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال پیشنهاد ایران برای تهیه سوخت راکتور تهران از یک طرف خارجی در مقابل دریافت اورانیم غنی سازی شده سه و نیم درصد گفت: آژانس از این حرکت ایران استقبال کرد و محمد البرادعی مدیرکل آژانس نیز در سفر اخیر خود به تهران، موافقت آژانس با این پیشنهاد ایران را بطور رسمی اعلام کرد.

وی افزود: البرادعی ضمن استقبال از پیشنهاد تهران، میزبانی گفت و گوهای مربوط به این پیشنهاد را برعهده گرفت و قول داد از این گفت و گوها حمایت کند.

گفت و گوها پیرامون پیشنهادی ایران برای تهیه اورانیم 20 درصد غنی شده مورد نیاز برای راکتور تهران از یک کشور خارجی در قبال تحویل اورانیم سه و نیم درصد غنی شده قرار است امروز دوشنبه (19 اکتبر) در وین و با حضور کارشناسان فنی طرف ایرانی و کارشناسانی از طرف ها مقابل انجام شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: گفت و گوهای روز دوشنبه در سطح کارشناسان فنی خواهد بود و چنانچه نیاز باشد که این گفت و گوها در سطح بالاتری انجام شود، نماینده ایران در آژانس در صورت نیاز در این گفت و گوها حضور خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها