در مرکز سیما فیلم

میلانی 4 تله فیلم درباره «ایدز» می‌سازد

گروه رسانه: مراحل نهایی تحقیقات پروژه عظیم «تاریخ مشروطه» به کوشش جلیل عرفان‌منش در گروه تله فیلم‌های چند قسمتی مرکز سیما فیلم انجام می‌شود. جلیل عرفان‌منش درباره مراحل تحقیقات تاریخ مشروطه به سایت سیما فیلم گفت: به دلیل گستردگی کار از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، پیش‌بینی اولیه درباره حجم تحقیق حدود 1200 صفحه بود، اما به دلیل گستردگی مطالب بویژه ضرورت‌هایی که تحقیقات برای فیلمنامه ایجاب می‌کرد، حجم مطالب دو برابر افزایش پیدا کرد.
کد خبر: ۲۷۳۵۵۰

عرفان‌منش با بیان این که 90 درصد تحقیقات انجام شده است، افزود: برای درک دقیق مشروط، مقدماتی از دوران صفویه، افشاریه، زندیه و شکل‌گیری سلسله قاجار آورده شده و پس از آن در فصل اول حوادث سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تاریخ قاجار تا پیش از پیدایش مشروطه و در فصل دوم به حوادث مهم و اثرگذار در انقلاب مشروطه و درفصل سوم به پیامد‌های پس از آن پرداخته شده که در 20 مجلد تنظیم و ارائه شده است.

وی درباره تأثیر تصاویر در یک اثر کاربردی گفت: توجه ویژه‌ای به بخش تصاویر شده و در 12 مجلد شخصیت‌ها، مکان‌ها، شاهزادگان، پادشاهان و رجال مشروطه و شخصیت‌های خارجی و مقام‌های عالی رتبه کشورهای خارجی بویژه روس و انگلستان به همراه اسناد، لباس‌ها، مهر‌ها و نشان‌ها و سایر ملزومات محیطی و صحنه‌ای با تصاویری متنوع با کیفیت مطلوب گردآوری شده است.

به گفته عرفان‌منش، در این تحقیق از منابع دست اول، سفرنامه‌ها، خاطرات و اسناد مربوط به سفارتخانه‌ها و روایت‌های متنوع از یک رویداد توسط شخصیت‌های داخلی و خارجی استفاده شده است.قرار است با استناد به تحقیقات انجام شده بزودی کار نگارش فیلمنامه‌هایی در این خصوص تحت عنوان مجموعه‌ای اپیزودیک در مرکز سیما فیلم آغاز شود.

این در حالی است که تهمینه میلانی نیز با پایان نگارش فیلمنامه 4 تله فیلم در مورد ایدز پروژه جدید خود را در سیما فیلم آغاز کرد.

پیشتر قرار بود میلانی مجموعه‌ای با عنوان «کلوپ یاران مثبت» را در سیما فیلم بسازد، اما بنابر صلاحدید این مرکز و با توجه به پتانسیل موجود در قصه در بازنویسی‌های انجام شده،‌ از دل آن 4 تله فیلم تحت عنوان مجموعه «ایدز» بیرون آمد.گفتنی است؛ از این مجموعه 2 فیلمنامه «خنده تلخ» و «تهمت» در شورای گروه تله فیلم‌های اپیزودیک مورد تصویب قرار گرفته‌اند و دو متن دیگر با عناوین «قضاوت» و «پدر» در مرحله بررسی قرار دارند.

«خنده تلخ» داستان زنی به نام حبیبه است که خود وی، همسر و یکی از فرزندانش به ایدز مبتلا شده‌اند و علت آن تزریق خون آلوده به همسر هموفیلی او بوده است. این مساله باعث بروز مشکلاتی برای وی و خانواده‌اش در بین اطرافیان می‌شود. اما فیلمنامه «تهمت» به ماجرای زندگی مردی به نام «شاپور» می‌پردازد که براثر ابتلا به ایدز نامزدش او را ترک می‌کند،‌ او در صدد انتقام بر می‌آید اما در می‌یابد ماجرا آن طور که او فکر می‌کرده، نبوده است.

جالب است بدانید که میلانی برای به سرانجام رساندن این موضوع، تحقیقات گسترده خود را زیرنظر دکتر مینو محرز ریاست مرکز تحقیقات ایدز و با رهبری یک تیم تحقیقاتی انجام داده است. همچنین برای پرداختن بهتر به موضوع از اینترنت، سازمان جهانی ایدز، خاطرات آلودگان به ویروس HIV ، مصاحبه و گفتگوی رو‌در رو، استفاده کرده است. او پیش از این، در گفتگویی با سایت سیما فیلم گفته بود: جامعه ما جامعه‌ای نیست که این افراد را به این صورت بپذیرند و در صورت نشان دادن تصاویرشان احتمالا طرد خواهند شد. به همین خاطر است که ما سعی خواهیم کرد در اینجا بگوییم آنانی که ایدز دارند، لزوماً انحرافات جنسی ندارند بلکه بچه، زنان خانه دار و... قربانیانی هستند که از طریق پدر و مادر آلوده، تتو، دندان‌پزشکی، تزریق خون آلوده و... به این بیماری دچار شده‌اند و نباید در مورد افراد قضاوت کرد.

همچنین نگارش فیلمنامه «تنهایی پرهیاهو» توسط تهمینه میلانی بر اساس کتاب «دا» به پایان رسیده و جهت تصمیم‌گیری و بازبینی شورای فیلمنامه حوزه هنری و انجمن سینمای دفاع‌مقدس ارسال شده است.

تنهایی پرهیاهو را تهمینه میلانی بر اساس کتاب «دا» نوشته است و روایتگر یک حماسه ملی- میهنی در دوران جنگ تحمیلی در خرمشهر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها