علت و روش درمان گریه نوزادان

اشک‌های تو، مرا بارانی می‌کند

متخصصان، گریه نوزاد را مرحله‌ای طبیعی از رشد او می‌دانند، اما به جرات می‌توان گفت هیچ چیز به اندازه گریه نوزاد که دلیل آن نامشخص است موجب ناراحتی پدر و مادر نمی‌شود.تمام شیرخواران گریه می‌کنند منتهی برخی از آنها بیشتر و تعدادی کمتر گریه می‌کنند.
کد خبر: ۲۷۰۲۵۷

به طور معمول شیرخواران یک تا 3 ماهه حدودا 2 ساعت در روز گریه می‌کنند و اغلب گریه آنها در بعدازظهر و عصر بیشتر می‌شود. در حالی که بعد از 3 ماهگی میزان گریه عصرانه کاهش پیدا می‌کند.

خیسی، کثیفی، گرسنگی‌، سنگینی معده، تشنگی، گرما، سرما یا احساس درد دلایل عمده گریه شیرخواران هستند. گاهی دلیل گریه آنها مشخص نیست ولی در بسیاری از موارد گریه کردن ناآرامی را از جسم و روان آنها خارج کرده، موجب آرام شدن، راحت‌تر خوابیدن و به آرامی بیدار شدن از خواب می‌شود.

گریه ناشی از احساس درد یا گریه ناشی از خشم و عصبانیت با گریه‌های همیشگی شیرخوار متفاوت است و والدین پس از مدتی با آنها آشنا می‌شوند.

گاهی اوقات زیاده‌روی مادر در نوشیدن چای یا قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار موجب گریه و بیقراری شیرخوار می‌شود.

شیرخواران ممکن است تا 3 ماهگی هر روز در ساعت معینی (بیشتر عصر یا شب) در حالی که زانوهایشان را روی شکم جمع کرده بشدت گریه کنند. این گریه‌ها را به اصطلاح گریه قولنجی (کولیکی) می‌گویند. هیچ دارو و درمان قطعی برای کولیک وجود ندارد، اما راه‌هایی مانند در آغوش گرفتن در حالت ایستاده، زمزمه پدر در گوش شیرخوار، تکان دادن در داخل گهواره، دمر خواباندن و بسیاری روش‌های دیگر که به تجربه به دست می‌آیند موجب آرام شدن شیرخوار می‌شود.

نوزاد نیازمند توجه و محبت والدین است. پس در هنگام بیداری و آرام بودن شیرخوار به او نگاه کنید، او را لمس کنید و به آرامی او را در آغوش بگیرید. نوزاد را در بغل راه ببرید و با محبت با او صحبت کنید. با این رفتار شیرخوار شما می‌آموزد که هنگام آرام بودن مورد توجه قرار می‌گیرد و کمتر گریه می‌کند. شما نیز زمانی که او آرام، سرزنده و بانشاط است بیشتر لذت می‌برید.

10 توصیه برای گریه شیرخوار

اگر نوزاد شما به گریه افتاد اقدامات زیر را انجام دهید.

1- ممکن است نوزاد گرسنه یا تشنه باشد پس به این وضعیت او رسیدگی کنید.

2- پوشک او را از لحاظ تمیزی و کثیفی و صحیح بسته شدن بررسی کنید.

3- دمای بدن‌شیرخوار و گرما و سرمای محیط را بررسی کنید.

4- خستگی یک عامل مهم در گریه نوزاد است. آرام کردن محیط موجب خوابیدن او و قطع گریه می‌شود.

5- شیرخوار را به صورت عمودی نگه داشته و او را به خود نزدیک کنید.

6- نوزاد را در آغوش گرفته و در اطراف اتاق قدم بزنید.

7- از حمام آب گرم برای آرام کردن شیرخوار استفاده کنید.

8- بدن او را ماساژ دهید.

9- با محبت و ملایمت با نوزاد صحبت کنید.

10- شیرخوار را تغییر وضعیت دهید و به او در گرفتن پستان یا شیشه شیر کمک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها