مراقب میوه‌های آلوده باشید

گروه سلامت: رئیس انجمن متخصصان داخلی گفت: مصرف میوه‌های آلوده به میکروب، غذاها و کنسروهای فاسد و موادی چون لواشک توزیع‌شده توسط دستفروش‌ها مهم‌ترین علت ابتلا به عفونت‌های روده‌ای در تابستان است. ایرج خسرونیا در گفتگو با فارس اظهار کرد: افرادی که به بیماری‌هایی مانند ضعف روده‌ای مبتلا هستند، بیمارانی که مبتلا به اختلالات سیستم ایمنی بدن هستند، مانند مبتلایان به سرطان و کودکانی که ضعف سیستم ایمنی بدن دارند، هنگامی که میوه‌های آلوده به میکروب را بدون شستن مصرف می‌کنند به اسهال و استفراغ شدید، تب و لرز مبتلا می‌شوند.
کد خبر: ۲۵۹۱۳۵
وی درباره درمان عفونت‌های روده‌ای افزود: در صورتی که این عفونت‌ها همراه با اسهال خونی نباشد، تامین آب و الکترولیت‌های از دست‌رفته بدن به وسیله سرم، مهم‌ترین و ساده‌ترین راه درمان است و بندرت نیاز به آنتی‌بیوتیک احساس می‌شود؛ البته در صورتی که بیمار بسرعت به پزشک رسانده شود.

خسرونیا ادامه داد:‌ متاسفانه در کشور، عادت‌های سنتی و درمان‌های خانگی در این مواقع در علم پزشکی دخالت می‌کند، مانند مصرف قندداغ و نعنا که باید گفت گاهی اوقات موثر واقع نمی‌شود و اگر بیماری ادامه یابد، استفراغ و اسهال شدید موجب نارسایی حاد کلیه نیز خواهد شد.

وی افزود: گاهی اوقات نیز در صورتی که کودک خوابیده باشد، ترشحات استفراغ وارد ریه شده و موجب خفگی کودک می‌شود؛ لذا باید در درمان، تمام اصول پزشکی رعایت شود.

رئیس انجمن متخصصان داخلی تصریح کرد: هندوانه، خربزه، کاهو و دیگر میوه‌ها باید پس از شستن داخل یخچال قرار داده شود؛ چراکه قرار دادن آنها به صورت نشسته در داخل یخچال موجب آلوده ‌شدن دیگر مواد موجود در یخچال می‌شود و به همین دلیل در خانواده‌ها مشاهده می‌شود یک تا 3 نفر با هم در خانواده مبتلا به عفونت‌های روده‌ای می‌شوند.

وی با اشاره به اسهال خونی در این فصل خاطرنشان کرد: آمیب‌ها و دیگر انگل‌ها، عامل اصلی اسهال خونی هستند که به علت عدم رعایت اصول بهداشتی وارد بدن می‌شوند و در روده باعث زخم‌های روده‌ای می‌شود که باید در صورت مشاهده خون در اسهال سریعا به پزشک مراجعه کرد.

خسرونیا افزود: جهت تشخیص نوع انگل یا میکروب عامل اسهال خونی، آزمایش مدفوع انجام می‌شود و برای درمان پس از تشخیص نوع انگل، آنتی‌بیوتیک مورد نظر تجویز می‌شود و باید از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک پرهیز کرد؛ چراکه اگر آنتی‌‌بیوتیک مصرف‌ شده با عامل بیماری تطابق نداشته باشد، اسهال شدیدتر خواهد شد.

وی یادآور شد: فصل تابستان یکی از فصل‌های آلوده سال است که شیوع عوامل بیماری‌زا در این فصل بوضوح وجود دارد و باید مواظب وبا نیز بود که البته گزارشی در این زمینه داده نشده است؛ ولی باید آمادگی کامل داشت و در صورتی که اسهال شدید به همراه وجود دانه‌هایی مانند برنج در مدفوع، استفراغ شدید، تب و لرز ایجاد شد، باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

خسرونیا خاطرنشان کرد: وبا باعث می‌شود آب و الکترولیت‌های بدن از جمله سدیم و پتاسیم از دست برود که اگر بیمار بسرعت به پزشک مراجعه کند، درمان بسادگی انجام خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها