جناح های رقیب در لبنان امروز به مصاف هم می روند

روز سرنوشت برای لبنان

گروه بین الملل : لبنانی‌ها در حالی امروز برای انتخاب نمایندگان جدید پارلمان این کشور پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند که ارتش لبنان روز گذشته به دستور میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان برای جلوگیری از بروز اخلال در روند برگزاری انتخابات به حال آماده‌باش درآمد. انتخابات پارلمانی لبنان از ساعت 7 صبح به وقت لبنان شروع شده و رای‌گیری تا ساعت 7 غروب به وقت محلی در میان تدابیر امنیتی برگزار می‌شود و طی آن بیش از 450 نامزد بر سر 125 کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند. ارتش لبنان طی ساعات گذشته به شکل گسترده در مناطق مختلف لبنان مستقر شد و تدابیر امنیتی شدیدی را برای حفظ امنیت طی برگزاری انتخابات اتخاذ کرده است.
کد خبر: ۲۵۸۰۷۲

سلیمان نیز بر بی‌طرفی سازمان‌ها، ادارات و موسسات دولتی نسبت به انتخابات پارلمانی تاکید کرده است. او پیش‌تر و با توقف تبلیغات انتخاباتی از شامگاه جمعه با استناد به قانون انتخابات این کشور خواستار برگزاری انتخابات در فضایی آرام شده بود. در حالی که وضعیت لبنان تا عصر دیروز عادی بود و اثری از بروز ناآرامی در این کشور به چشم نمی‌خورد روزنامه لبنانی الاخبار روز گذشته از تشکیل کمیته‌های بحران ویژه انتخابات مجلس این کشور در پایتخت‌های آمریکا، عربستان‌سعودی و فرانسه خبر داد.

پیشتر رسانه‌های مستقل از سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری عربستان‌سعودی برای پیروزی نامزدهای جریان طرفدار غرب 14مارس در انتخابات پارلمانی لبنان پرده برداشته بودند.

کمیته بحران ویژه انتخابات لبنان در آمریکا به ریاست جفری ویلتمن، معاون خاورمیانه وزیر امور خارجه و سفیر پیشین آین کشور در لبنان تشکیل شده است که تحت نظر سازمان امنیت ملی آمریکا عمل کرده و دیپلمات‌های سفارت آمریکا در لبنان در آن عضویت دارند.

به نوشته الاخبار ،این کمیته لحظه به لحظه روند انتخابات را برای تضمین پیروزی جریان14مارس پیگیری کرده و در این چارچوب درباره نحوه هزینه‌های مالی و اقدامات سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای تصمیم‌گیری می‌کند.

افول 14 مارس

کسب اکثریت پارلمانی در لبنان مستلزم کسب حداقل 65 کرسی پارلمانی است اما شرایط خاص قومی و مذهبی در این کشور پیش‌بینی آرای مردم در انتخابات پارلمانی لبنان جز در منطقه شیعه‌نشین جنوب را بسیار دشوار کرده است.

همین مساله موجب شده کارشناسان با توجه به افزایش حمایت از جناح 8 مارس (متحدان حزب‌الله) از کسروان، جبیل، بیروت، المتن، الزحله، زغرتا و کوره که دارای اکثریت مسیحی هستند به عنوان مناطقی یاد شده است که نتیجه انتخابات پارلمانی در لبنان را رقم خواهند زد.

در انتخابات پارلمانی سال 2005 جناح موسوم به 14 مارس با 72 کرسی اکثریت را در پارلمان به دست گرفتند. گمان می‌رود گروه مخالفان دولت لبنان موسوم به 8 مارس بتواند اکثر کرسی‌های پارلمانی در جنوب این کشور را به جز 2 کرسی شهر صیدا بدست آورد.

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان از رهبران جناح 8 مارس روز گذشته طی سخنانی تاکید کرد مخالفان قصد ندارند در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی حکومت لبنان را تغییر دهند. رئیس مجلس لبنان در گفتگو با شبکه خبری المنار از سلیمان خواست در مسائل سیاسی دخالت نکند و خود را فراتر از گروه‌های سیاسی بداند.

بری گفت: در صورتی که گروه 8 مارس در انتخابات پیروز شود بر دادن یک سوم وزارتخانه‌ها به گروه چهاردهم مارس اصرار خواهند کرد. وی افزود: هیچ کسی قصد ندارد نظام لبنان را تغییر دهد.او با این سخنان تلویحا به ادعاهای گروه 14 مارس پاسخ داد که برای تضعیف حزب‌الله و متحدانش می‌گویند این گروه به دنبال تحمیل دیدگاه‌های خود به ملت لبنان است و به این شکل به دنبال کاستن از حمایت مردمی از 8 مارس هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها