رییس جمهوری سابق پرو محکوم شد

25 سال زندان برای فوجیموری

"آلبرتو فوجیموری" رییس جمهوری سابق پرو به جرم تجاوز به حقوق بشر و جنایت علیه بشریت از سوی دادگاه عالی ویژه این کشور امریکای جنوبی به 25 سال زندان محکوم شد.
کد خبر: ۲۴۳۸۱۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رسانه های اسپانیایی، فوجیموری 70 ساله که تابعیت ژاپنی – پرویی دارد، در زمینه اتهامات "نسل کشی برنامه ریزی شده  و قتل از طریق شکنجه و آدم ربایی" در جریان قتل عام "باریوس آلتوس" و "لا کانتوتا" که در سالهای 1991 و 1992 میلادی 25 کشته برجای گذاشت و نیز، قتل یک روزنامه نگار و یک شرکت دار در سال 1992 محکوم شناخته شده است.

"سزار سان مارتین" رییس دادگاه گفت که اینگونه جرایم به معنای "جنایات دولتی و علیه بشریت" است و فوجیموری نقش رهبری و عامل معنوی را برای اجرای آنها توسط گروههای سازمان یافته بر عهده داشت.

به گفته رییس دادگاه، این قتل عامها توسط ماموران دولتی عضو گروه نظامی مخفی "کولینا" انجام شده بود.

بر اساس این گزارش، پس از آنکه یک دادگاه نظامی برای بررسی پرونده کانتوتا در سال 1994 تشکیل شد، ماموران عضو گروه "کولینا" وعده عفو از سوی فوجیموری دریافت کردند و هنگامی که فوجیموری بار دیگر به ریاست جمهوری رسید در سال 1995 از زندان آزاد شدند.

به گفته دادگاه، قانون عفوی که توسط فوجیموری در سال 1995 صادر شد نه فقط اجازه آزادکردن اعضای این باند تبهکار را که عامل قتل 50 تن در طول 15 ماه فعالیت بودند، داد بلکه همه شکایات ناشی از تجاوز به حقوق بشر را که تا آن زمان به دادگاه رسیده بود، به بایگانی سپرد.

 رییس دادگاه گفت که اتهامات علیه فوجیموری از 18 ماه پیش علیه وی در حال بررسی بوده و هر گونه شک و تردید منطقی در باره آنها برطرف شده است.

قاضی سان مارتین گفت که چهار اتهام وارده به فوجیموری توسط سه قاضی بلندپایه دادگاه با اجماع تایید شد تا یک پرونده تاریخی را در زمینه رسیدگی به موارد شکنجه و تجاوز به حقوق بشر را در همه دنیا به ثبت برساند.

بر اساس این گزارش، فوجیموری پس از شنیدن حکم دادگاه، به آن اعتراض کرد و گفت که رای صادره و اتهامات خود را نمی پذیرد.

به گزارش خبرگزاریها، به محض اعلام حکم، میان هواداران و مخالفان فوجیموری که در اطراف دادگاه عالی پرو در شهر لیما گرد آمده بودند، درگیری رخ داد.

فوجیموری طی سالهای 1990 تا 2000 میلادی قدرت را در پرو در دست داشت.

ترجمه: محمدرضا نادری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها