انواع سرماخوردگی در فصل سرد

ویروس‌های جدید در کمین شما هستند

توی همین تحریریه جام‌جم، کمی که گوش کنی از سرویس سیاسی و فرهنگی و رسانه و.. . صدای سرفه و عطسه و همه نشانه‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا شنیده و دیده می‌شود، از دوست و آشنا و فامیل هم از همین شایع شدن آنفلوآنزا و سختی طی کردن مدت بیماری می‌شنوی که انگار این آنفلوآنزا با آنفلوآنزای سال‌ها قبل کمی متفاوت است.
کد خبر: ۲۲۵۲۱۸
این آنفلوآنزا که ظاهرا خیلی هم شایع شده، عامل ویروسی دارد و علایم اولیه آن مانند سرماخوردگی سرفه، عطسه، کوفتگی و بدن درد از علایم دو سه روز اول بیماری است.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی در این خصوص به جام‌جم می‌گوید:البته علایم این آنفلوآنزا بعد از دو سه روز اولیه، تازه آغاز می‌شود و با کوفتگی شدید بدن، تب و لرز، تهوع و استفراغ همراه می‌شود. به گفته او این آنفلوآنزا تحریک‌کننده دستگاه گوارش است که این حالت به شکل اسهال ظاهر می‌شود.

او به ضعف عمومی بیمار در این وضعیت اشاره و اظهار می‌کند: استراحت مطلق، نوشیدن زیاد مایعات و پرهیز از مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک‌ها در درمان بیماری بسیار موثر است.

خسرونیا تاکید می‌کند: بیماران از مصرف آنتی بیوتیک‌ها در روز‌های اول این بیماری به شدت پرهیز کنند چراکه در روزهای اول نیازی به مصرف آنتی بیوتیک‌ها نیست و در روز‌های بعدی و بعد از سرفه‌های خلط‌دار، تغییر رنگ خلط و دیده شدن لکه‌ای سفید در گلو و به دستور و تجویز پزشک به مصرف آنتی بیوتیک نیاز پیدا می‌شود.

رئیس جامعه متخصصان داخلی به استراحت مطلق بیماران مبتلا به آنفلوآنزا اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از دلایل شایع شدن این بیماری بی‌توجهی به استراحت و حضور در مکان‌های عمومی قبل از بهبود نهایی است.

او تاکید می‌کند: مخصوا در مدارس، مسوولا مدرسه از حضور دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوآنزا در کلاس جلوگیری کنند؛ چراکه این ویروس به راحتی از راه پوست، دست دادن، حوله مشترک و.. . قابل واگیر است.

به گفته خسرونیا در محیط‌های کاری و حتی منازل هر ساعت یکی دوبار در‌ها و پنجره‌ها برای تعویض هوا باز گذاشته شود.

آنتی بیوتیک نخورید

شایع شدن این سرماخوردگی کار را به جایی رسانده که چند روز پیش در حاشیه مراسمی خبرنگاران در همین خصوص با وزیر بهداشت نیز گفتگو کردند.

به گفته وزیر بهداشت شیوع سرماخوردگی، طبیعت این ایام است اما رعایت دو، سه نکته برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری و کنترل آن ضروری است، اول از همه این‌که مردم باید بدانند، آنتی بیوتیک درمان سرماخوردگی نیست و عوارض آن را تشدید می‌کند.

کامران باقری‌لنکرانی می‌گوید: در اکثر موارد آنتی بیوتیک درمان بیماری سرماخوردگی نیست و نه تنها این بیماری را درمان نمی‌کند بلکه عوارض آن را تشدید می‌کند، در هر کدام از ذرات عطسه نیز هزاران ویروس وجود دارد که تا مدت‌ها بیماری‌زا هستند.

به گفته او درمان اصلی سرماخوردگی استراحت و استفاده از مایعات است، البته در برخی موارد استفاده از داروهای مسکن هم تسکین‌دهنده است، اما درمان با آنتی بیوتیک در اغلب موارد برای سرماخوردگی موجب افزایش طول مدت بیماری و مقاوم شدن میکروب‌ها علیه بیماری‌ها در بدن می‌شود و عوارض این بیماری را بدتر و درمان آن را سخت‌تر می‌کند.

او می‌گوید: گاهی با همکاران پزشک که صحبت می‌کنم به آنها می‌گویم چرا شما که می‌دانید سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است، برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می‌کنید، آنها اعلام می‌کنند که مردم از ما می‌خواهند و از طرف بیماران تحت فشار قرار می‌گیریم که البته این عذر قابل قبولی نیست. با این حال برای رفع این معضل نیازمند ارتقای دانش و سطح فرهنگ مردم هستیم، مردم باید بدانند سرماخوردگی مساوی مصرف آنتی بیوتیک نیست، بلکه در بیشتر وقت‌ها می‌تواند مضر هم باشد.

توصیه‌های وزیر بهداشت

باقری لنکرانی توصیه می‌کند: نکته دیگر، بحث‌های پیشگیری از سرماخوردگی است، مصرف میوه به خصوص مرکبات در این ایام بروز این بیماری را کاهش می‌دهد، پوشش مناسب و پوشاندن لباس گرم برای بچه‌ها ضروری است، کسانی که سرما خورده‌اند نیز با رعایت نکات بهداشتی نقش مهمی در کاهش این بیماری دارند.

مردم باید مراقب باشند که ترشحات تنفسی که در فضا پخش می‌شود در یک لحظه هزاران ذره را در فضا پخش می‌کند و هر کدام از این ذره‌ها حاوی هزاران ویروس است که تا مدت‌ها چسبندگی دارند و می‌توانند افراد دیگر را مبتلا کنند.

وزیر بهداشت ادامه می‌دهد: افرادی که به این بیماری مبتلا هستند وظیفه دارند نکات بهداشتی را رعایت کنند ، از دست دادن و روبوسی با دیگران پرهیز کنند، جلوی عطسه خود را بگیرند.

او می‌گوید: همه مردم باید هنگام ورود به خانه دست و صورت و به خصوص دست‌های خود را با آب و صابون بشویند تا اگر در اتوبوس یا تاکسی دستشان با ذره چسبیده شده برخورد کرده باشد، پاک شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها