قدرت برتر، رسانه برتر

1- در آستانه «سی‌امین» سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، «پانزدهمین» جشنواره و نمایشگاه مطبوعات که چند سالی است خبرگزاری‌ها هم به آن اضافه شده است، آغاز به کار کرده و شاید این فاصله، بیانگر مسافتی باشد که رسانه‌های کشور و بخصوص رسانه‌های مکتوب باید بپیمایند تا به جایگاه واقعی خود برسند.
کد خبر: ۲۱۷۰۶۱

اگرچه وضعیت رسانه‌ها در دوران پس از انقلاب اسلامی پیشرفت چشمگیری داشته است ولی این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که در بعد داخلی و بیش از آن در عرصه بین‌المللی، رسانه‌های ما در تراز انقلاب اسلامی نیستند. انقلابی که با ظهورش نه تنها رژیمی طاغوتی با پیشینه یک تاریخ را منقرض کرد بلکه صحنه بین‌المللی را نیز دگرگون ساخت و این قدرتی بود نهفته در «پیام» انقلاب اسلامی و «پیام»، مهم‌ترین سرمایه رسانه است.

عنایت به این مهم ما را بر آن می‌دارد که ضمن تاکید بر سند چشم‌انداز 20 ساله و تلاش برای تحقق آن، به این باور برسیم که دستیابی به هدف چشم‌انداز یعنی «قدرت برتر منطقه‌ شدن» بدون برتری در رسانه ممکن نیست.

نتیجه درک صحیح از «قدرت برتر ، رسانه برتر» تلاش و سرمایه‌گذاری مناسب بویژه در بعد رسانه‌های برون‌مرزی است، ضمن این که حضور در عرصه بین‌المللی بدون شک ارتقای محصولات داخلی را نیز به دنبال خواهد داشت.

2- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی 2 سال اخیر با برگزاری مستقل جشنواره و نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از نمایشگاه کتاب از سویی و قدم برداشتن در راه بین‌المللی کردن نمایشگاه از سوی دیگر، نشان داده است به این حوزه توجه و نگاه دوراندیشانه‌ای دارد. این نگاه باید با «برنامه‌ریزی‌»های عمیق و بلندنظرانه و نه فقط «حمایت» تقویت شود.

در حال حاضر این وزارتخانه بیشتر بر حمایت از فعالیت‌ها تاکید می‌ورزد در حالی که به نظر می‌رسد حمایت اگرچه لازم است اما کافی نیست و لازم است برای شروع برخی اقدامات، برنامه‌ریزی و بسترسازی نیز صورت گیرد. البته برای اهل نظر روشن است که مقصود از این توصیه، «تصدیگری» وزارت ارشاد برای این فعالیت‌ها نیست.

3- برگزاری جشنواره و نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها فرصتی است برای بررسی کارنامه یکساله مطبوعات و خبرگزاری‌ها و نیز ارائه برنامه‌های آینده یک سال بعد. این فرصت که با شعار انتخاب شده برای جشنواره و نمایشگاه امسال یعنی «ارتقای محتوای مطبوعات و تقویت روزنامه‌نگاری حرفه‌ای»، ابعاد عمیق‌تری پیدا می‌کند در صورتی به ثمر می‌نشیند که دبیرخانه جشنواره، بدین منظور هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی خاص بکند والا به صرف گفتن و انتخاب شعار، این هدف ارزشمند محقق نخواهد شد.

به طور مثال دبیرخانه جشنواره می‌تواند برنامه‌های سال آینده رسانه‌های مکتوب را مطالبه کند یا حتی به آنها  پیشنهاد دهد ، از محورهایی که به تحقق این هدف می‌انجامد حمایت کند و در جشنواره سال آینده به رسانه‌ هایی که بهترین برنامه‌ها را ارائه و آنها را اجرا کرده و به نتیجه رسانده‌اند تقدیر شایسته به عمل آورد.

4- میزبانی مصلای تهران از جشنواره و نمایشگاه پانزدهم، علاوه بر این که فضای بسیار مناسبی را در اختیار مطبوعات و خبرگزاری‌ ها قرار داده است تا با خلاقیت و نوآوری، خود را بهتر عرضه نمایند و رضایت بازدیدکنندگان نیز بیشتر جلب شود ، بصورت نمادین پیام احیای جایگاه مسجد را هم با خود دارد. اقدامی که البته مصلای بزرگ امام خمینی (ره)‌ با میزبانی از اقدامات مشابه گام‌های بلندی برداشته است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسوولیت کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد را نیز دارد ، می‌تواند با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد این مدل را تعمیم داده و به صورت جدی در مسیر احیای جایگاه «مسجد» قدم بردارد.

 مهدی فضائلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها