دلیرمردان نوجوان،

سالروز شهادت حسین فهمیده

شهید فهمیده که با اقدام حماسی خویش به تعبیر حضرت امام (ره) رهبر جامعه لقب گرفت، نمونه ای از خیل نوجوانان و جوانان بسیجی است که در دوران دفاع مقدس ضمن تحصیل در مدارس و دانشگاهها به سوی جبهه ها شتافتند تا امنیت و آرامش این سرزمین را برای قرنها بیمه کنند.
کد خبر: ۲۱۲۱۹۸

شهید محمد حسین فهمیده یکی از هزاران نونهال و دانش آموز بسیجی کشور است که با نثار خون خود بر تازگی و سرخی خون شهدای جنگ تحمیلی افزودند. او با سرمایه عظیمی از فهم و درک انقلابی و اعتقادات اسلامی، وارد جنگ شد و با وجود سن کم به قهرمانی جاودان مبدل گشت.

نوجوانان و جوانان دانش آموز در طول 8 سال دفاع مقدس نقش برجسته ای در پیشبرد اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی ایفا کردند و با طلایه داری جبهه‌ها و تقدیم بیش از 36 هزار شهید و هزاران مجروح و آزاده در هشت سال جنگ تحمیلی دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کردند.

شهید محمد حسین فهمیده در شانزدهم اردیبهشت ماه 1346 (مصادف با سوم محرم) در روستای سراجه قم متولد شد. وی دوران ابتدایی و دوسال اول مقطع راهنمایی را در قم گذراند وسپس طی سفر خانواده به کرج در این شهرستان به ادامه تحصیل پرداخت.

وی که سومین فرزند خانواده در بین هفت خواهر و برادر خود بود، پس از پیروزی انقلاب با شروع حوادث کردستان به مناطق درگیری با منافقین و ضد انقلاب شتافت و پس از آن با شنیدن تجاوز نیروهای بعث عراق به خوزستان، رهسپار این سرزمین شد و در کنار مردم مقاوم خونین شهر حماسه آفرید.

شهید فهمیده که به دلیل کمی سن بارها از سوی مسئولان اعزام کننده با ممانعت از حضور در خط مقدم مواجه شده بود سرانجام با تلاشهای زیرکانه خویش اعتماد مسئولان نظامی منطقه را جلب کرد و در مناطق درگیری مستقیم با دشمن حاضر شد.

وی سرانجام در روز هشتم آبان 59 در زمانی که خرمشهر مورد محاصره رژیم بعث عراق بود، برای جلوگیری از پیشروی تانکهای عراقی به شهر و قتل عام نیروهای مقاومت، با نارنجکی در دست از لابه لای سفیر گلوله های دشمن خود را به تانک دشمن ‌می رساند و با استفاده از نارنجک، تانک دشمن را منفجر می کند که در اثر این انفجار محل عبور دیگر تانک ها بسته می شود و خود نیز به شهادت می رسد.

شهید حسین فهمیده، این دلیرمرد نوجوان که با اقدام شجاعانه در مقابل تهاجم نیروهای دشمن نام خود را در دفتر شهیدان هماره زنده تاریخ ایران ثبت کرد، هم اکنون نه تنها به الگویی برای نوجوانان برومند ایران اسلامی تبدیل شده بلکه آوازه حماسه جاودان او در دیگر کشورهای اسلامی به ویژه لبنان و فلسطین، مایه برانگیختگی و خیزش جوانان مقاومت در برابر حملات رژیم صهیونیستی شده است.

ساخت موزه شهدای دانش آموز درخانه پدری شهید فهمیده درکرج می تواند گامی هرچند دیرهنگام وکوچک درانعکاس رشادتهای دانش آموزان شهیدی باشد که در پاسداشت ارزشهای والای انسانی و اعتلای باورهای دینی جان خویش را فدا کردند.

دفاع مقدس ملت نستوه ایران بستر طلوع و بالندگی این چنین مجاهدانی بود که ره صدساله را یک شبه طی کردند و به اسوه های اخلاقی و حماسی مردم ایران پیوستند. نوجوانان و جوانان ایران اسلامی نیز با تأسی به روحیه والای شهدایی چون فهمیده در راه خودباوری و خداباوری بیش از پیش گام برداشتند، چنانکه موفقیت های دانش آموزان ایرانی در المپیادهای علمی و مسابقات بین المللی مؤید این مسئله است که آنان دارای روحیه جهادی در هر میدان و آزمونی هستند.

به دنبال نامگذاری هشتم آبان به عنوان روز بسیج دانش آموزی، سازمانی به همین نام تشکیل شد و هم اکنون این سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش در 53 هزار واحد آموزشی اقدام به تشکیل واحدهای مقاومت بسیج نموده و با جذب دانش آموزان به این واحدها بخش عظیمی از ارتش 20 میلیونی را تشکیل داده است.

در حال حاضر 4 میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره های راهنمایی و متوسطه اعم از دختران پسران جذب بسیج دانش آموزی شده اند که بیش از 450 هزار نفر از آنان عضو فعال بسیج دانش آموزی هستند که مسئولیت هدایت و کنترل واحدهای خود را بر عهده دارند.

از آنجایی که سالانه 900 هزارنفر از دانش آموزان در دوره های راهنمایی و متوسطه به عضویت بسیج دانش آموزی پذیرفته می شوند و به همین میزان پس از پایان تحصیل به اقشار دیگر بسیج می پیوندند، لزوم تربیت نیروهای متعهد، متدین و با روحیه انقلابی و مسئولیت پذیر که در آینده توانمندی نقش آفرینی در عرصه های مدیریتی، علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور را داشته باشند، در بزرگ ترین تشکل دانش آموزی احساس می شود.

مسئولان سازمان بسیج دانش آموزی با توجه به تدابیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرورش نیروهای بسیجی طبق الگوهای همطراز با انقلاب اسلامی و آرمان های امام راحل و همچنین گفتمان غالب علم و جنش نرم افزاری و بر اساس تنظیم سند چشم انداز بیست ساله کشور، تغییر شرایط داخلی و منطقه ای، شکل گیری فرصت های جدید در کشور، از میان رفتن تهدیدات و تغییر نوع و ابزار تهدیدات خارجی بر ضرورت بازنگری در سازمان مذکور تأکید دارند.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها