کمتر از یک فصل زمینی دیگر تا آغاز سال جهانی نجوم باقی مانده است و موج اخبار و رویدادهای هیجان انگیز این سال در راه است. آسمان شب بر فراز سر ما چهره‌های متفاوت خود را به نمایش می‌گذارد. با به آخر رسیدن فصل تابستان، کم‌کم صورت‌های فلکی پاییزی و زمستانی در آسمان شب ارتفاع می‌گیرند و می‌توان به دیدار این صورت‌های درخشان زمستانی رفت.

این شب‌ها اما فرصت مغتنمی‌است که به دیدار سیاره مشتری بروید که در صورت فلکی قوس جای دارد. دیدار با سیاره غول پیکرمنظومه شمسی در آستانه سال جهانی نجوم یادآور تلاش‌هایی است که 400 سال پیش اخترشناس ایتالیایی،‌گالئو گالیله انجام داد و با رصد قمرهای این سیاره که به دور مشتری در حال گردش بودند،‌ شاهد تجربی مستحکمی‌مبنی بر ابطال نظریه قدیمی‌ زمین مرکزی ارائه داد.

امروز هم می‌توان با کمک ابزارهای کوچک اپتیکی به جستجوی این 4 قمر تاریخ ساز و در عین حال غول پیکر، ‌بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی رفت و اقمار گالیله‌ای آن را مورد بررسی قرار داد و نمودار چرخش آنها را به دور سیاره مادر طی شب‌های مختلف ثبت کرد.

جالب آن‌که 400 سال پس از عصر تاریخ سازی که سیاره‌ای چون مشتری باعث تغییر دیدگاه ما نسبت با کیهان شد، بار دیگر سیارات در حال تغییر دید ما نسبت به شکل‌گیری و تحول منظومه شمسی و جهان هستند.

از سال 1990 دانشمندان توانستند در عالم واقع نشانه‌هایی از سیاراتی را بیابند که به دور ستاره‌هایی غیر از خورشید در حال چرخش بودند. دانشمندان با کمک روش‌های غیرمستقیم شروع به آشکار کردن این سیاره‌های فراخورشیدی کردند و با بهبود تکنیک‌ها و روش‌های آشکارسازی، هر روز تعداد بیشتری از این سیاره‌ها کشف می‌شدند. امروز که شما در حال مطالعه این مطلب هستید، بیش از 300 سیاره فراخورشیدی کشف شده‌اند و جالب اینکه بیشتر آنها شرایط متفاوتی با منظومه مادری ما دارند.

اما در هفته‌ای که گذشت، دانشمندان دانشگاه تورنتو توانستند سیاره ای را در فاصله 500 سال نوری از زمین به دام بیندازند که ستاره مادر آن بسیار شبیه ستاره مادری منظومه ما خورشید است. اهمیت این یافته در این واقعیت نهفته است که نوع و شکل ستاره مادر می‌تواند نقشی اصلی و تعیین‌کننده در روند تحول منظومه داشته باشد.

این شب‌ها که به آسمان می‌نگرید، به یاد شکوه کیهانی باشید که ما را احاطه کرده است.

پوریا ناظمی‌