انقلابی دیگر در جهان پزشکی

نانو جراحی با فن‌آوری لیزر

فن‌آوری لیزر، انقلابی بی‌همتا در جهان پزشکی به شمار می رود. چاقوهای جراحی هر روزه جای خود را به نسل‌های جدید لیزر می‌دهند، به همین منظور دانشمندان دانشگاه «دوندی» در حال تلاش برای ساخت نسل بعدی لیزرها هستند تا از آنها در موارد پزشکی بهره ببرند.
کد خبر: ۱۹۸۳۰۹

به گزارش ایسنا ، به عقیده پرفسور رافالیو، عضو این گروه، این پروژه باعث ایجاد تحول در کاربرد لیزر در زمینة پزشکی می‌شود.

با ساخت این لیزر، هم محققان و هم پزشکان می‌توانند یک لیزر بسیار قدرتمند جیبی به همراه داشته باشند. از سوی دیگر به‌ دلیل پایین بودن قیمت این محصول، می‌توان پیش‌بینی کرد که از آن در سطح جهان استفاده شود.

لیزری که قرار است ساخته شود از نظر اندازه کوچک‌تر و به لحاظ انرژی کارآمدتر از لیزرهای کنونی است. لیزرهای کنونی قابل حمل ‌و نقل نیستند و انرژی بسیاری مصرف می‌کنند، در حالی که لیزر جدید برای استفاده در میکروسکوپ‌ها و نانوجراحی طراحی شده و تصویربرداری، درمان و برش‌های بسیار دقیق را ممکن می‌کند.

دکتر استوارت، سرپرست این گروه، در مورد این پروژه موسوم به FAST-DOT می‌گوید:«هدف پروژه به‌کارگیری نقاط کوانتومی، احتمالاً ارسنید گالیوم و بهره بردن از خصوصیات لیزری آن برای استفاده در کاربردهای پزشکی است. لیزرهای کنونی به اندازة یک جعبة ‌کفش هستند، اما امیدواریم با استفاده از FAST-DOT، اندازة آن به یک قوطی کبریت تقلیل یابد و قیمت آن به یک‌دهم لیزرهای کنونی برسد.

این لیزرها را می‌توان در میکروجراحی‌ها هم به کار برد ، همچنین قابل کنترل بودن میزان انرژی خروجی از این لیزرها، منجر شده‌است که بتوان از آنها در مسائلی مثل جوش خوردن بافت‌ها استفاده کرد.

در ابتدا لیزر یک ابزار جراحی بود که در ریشه‌کنی، برش و لخته ‌شدن به‌کار می‌رفت و سپس در جراحی عمومی و لاپاروسکوپی کاربرد داشت. بعد از 1990 برای تصحیح مشکلات چشمی از آن استفاده شد و همینک به‌دلیل غیر تهاجمی بودن آنها، در تشخیص، آشکارسازی و مانیتورینگ بیماری‌های خاص استفاده می‌شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها