کشتیرانی جمهوری اسلامی خبر داد:

دزدان دریایی، کشتی ایران را ربودند

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: دزدان دریایی در سواحل سومالی یک فروند کشتی ایرانی حامل سنگ آهن را ربوده و 20 ملوان آن را به اسارت گرفتند.
کد خبر: ۱۹۶۳۰۵

محمدحسین داجمر در گفتگو با فارس با تایید برخی اخبار خبرگزاریهای خارجی اظهارداشت: یک کشتی ایرانی که حامل 40 هزار تن سنگ آهن بود، دیروز توسط دزدان دریایی سومالی ربوده شد.

وی ملوانان این کشتی را بیش از 20 نفر عنوان کرد و افزود: عده‌ای از افراد مسلح در سواحل سومالی این کشتی ایرانی را به همراه چند کشتی غیرایرانی به تصرف خود درآورند.

مدیرعامل شرکت کشتی رانی در خصوص مقصد و مبدا این کشتی گفت: کشتی مذکور 40 هزار تن سنگ آهن را از چین به هلند منتقل می کرد که در سواحل سومالی ربوده شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دزدان دریایی در ازای آزادی این ملوانان درخواستی داشته اند، گفت: تاکنون درخواستی در این خصوص صورت نگرفته است. ما نیز تلاشهایی از طرق دیپلماتیک و وزارت امورخارجه صورت داده ایم.

داجمر در خصوص واکنش دولت سومالی در خصوص آزادی ملوانان ایرانی گفت: سومالی حکومت و دولت خاصی برای پیگیری ندارد، ولی در تلاش هستیم تا از طریق دیپلماتیک امکان آزادی ملوانان را فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران از سلامت ملوانان ایرانی خبر داد و افزود: چند نقطه در سراسر جهان ناامن هستند که از جمله آنها سواحل سومالی است.

وی گفت: به جز یک تانکر ژاپنی یک کشتی دیگر نیز که پشت سر کشتی ایرانی در حرکت بوده است نیز ربوده شده است. این کشتی که ملیت آن مشخص نیست نیز به سمت سواحل سومالی کشیده شده و به تصرف درآمده است.

داجمر با بیان اینکه کشتی و ملوانان ما در پوشش بیمه ای قرار داد یادآور شد: الان مهمتر از هر چیز برای ما سلامت ملوانان ایرانی است که در این خصوص پیگیریهای لازم در حال انجام است.

اعزام ناو جنگی برای رهگیری کشتی های ربوده شده

همچنین به گزارش ایسنا،مدیر دفتر بین المللی دریانوردی اعلام کرد که یک ناو جنگی از جانب نیروهای دریایی بین المللی برای ردگیری کشتی‌های ربوده شده و 57 خدمه‌ آنها که در پی حملاتی غیرمنتظره از سوی دزدان دریایی در سواحل سومالی ربوده شده‌اند، راهی منطقه شد.

نوئل چونگ، مدیر دفتر بین المللی دریانوردی گزارش داد: کشتی‌های نظامی مسیری که کشتی‌های مذکور قبل از به سرقت رفتن در حرکت بودند را بازرسی خواهند کرد. سه کشتی سرقت شده در مجموع با 57 خدمه به کشورهای ژاپن، ایران و آلمان تعلق دارند.

نیروهای ائتلاف متشکل از آمریکا، فرانسه، آلمان، پاکستان، انگلیس و کانادا است که برای آزاد سازی کشتی‌های ربوده شده به وسیله‌ دزدان دریایی در خلیج عدن در سواحل سومالی عازم این منطقه شد.

چونگ که دفتر کارش در کوالالامپور واقع است گفت که نیروهای ائتلاف که در این منطقه مستقرند، در حال بررسی مسیرهای حرکت کشتی‌های ایرانی، ژاپنی و آلمانی هستند که روز پنجشنبه در خلیج عدن ربوده شدند.

او به آسوشیتدپرس گفت:‌ هر سه کشتی همچنان در حال حرکتند و ظاهرا به سوی سومالی برده می‌شوند. یک رزمناو برای نظارت بر این مسیرها و ردگیری مسیرشان به منطقه اعزام شده است.

دفتر بین‌المللی امور دریانوردی از دزدیده شدن دو کشتی ایرانی و ژاپنی به وسیله دزدان دریایی در سواحل سومالی در روز پنجشنبه خبر داده بود.

نوئل چونگ، رییس مرکز گزارشات دزدی دریایی دفتر بین‌المللی امور دریانوردی ضمن اعلام این خبر زمان این دزدی دریایی را بین ساعت 2 تا 3  بامداد به وقت گرینویچ اعلام کرد.

چونگ به خبرگزاری فرانسه گفت: کشتی‌های ایرانی و ژاپنی به وسیله‌ی دزدان دریایی در خارج از سواحل سومالی مورد حمله قرار گرفتند و به طور موفقیت‌آمیز ربوده شدند.

وی افزود: ما به نیروهای دریایی ائتلاف تحت امر آمریکا اطلاع داده‌ایم اما قادر نیستیم اسامی کشتی‌ها را منتشر کنیم و یا به جزییات بیش‌تری درباره‌ی آن‌ها اشاره کنیم؛ زیرا این عملیات هم‌چنان در حال اجرا است.

چونگ اظهار کرد: از سازمان ملل می‌خواهیم برای متوقف کردن این تهدید گام‌هایی فوری بردارد؛ زیرا آن‌ها تنها کسانی هستند که می‌توانند این کار را انجام دهند.

آب‌های دورتر از سواحل سومالی و نیجریه مناطقی هستند که بیش از هرجای دیگر در جهان تحت حملات دزدان دریایی قرار می‌گیرند و دفتر بین‌المللی امور دریانوردی بین آوریل و ژوئن سال جاری 24 مورد حمله‌ی دزدان دریایی را در سومالی و 19 مورد را خیج عدن در سواحل شمالی این کشور گزارش کرده است.

چونگ گفت که دزدان دریایی روز پنجشنبه ظرف یک ساعت یک کشتی باری ایرانی را با 29 خدمه آن و سپس یک کشتی ژاپنی حامل مواد شیمیایی با 19 خدمه ‌آن را در خلیج عدن ربودند. اواخر همان روز یک کشتی باری آلمانی با 9 خدمه‌ آن نیز در همان منطقه گرفتار دزدان دریایی شد.

این حملات دو روز پس از آن رخ داد که یک نفتکش مالزیایی با 9 خدمه‌‌ آن در همان حوالی ربوده شده بود.

خطوط کشتیرانی مالزی اعلام کرد که روز پنجشنبه اولین ارتباط با این کشتی را برقرار کرده است.

چونگ گفت که ربوده شدن سه کشتی در یک روز غیرمنتظره است و این حملات باعث نگرانی میان دریانوردانی شده است که از این خلیج استفاده می‌کنند. خلیج عدن مسیری پر تردد است که دریای سرخ را به اقیانوس هند متصل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سومالی دولت متمرکزی ندارد گفت که این نگرانی وجود دارد که افراد بیشتری برای دزدی دریایی به دزدان بپیوندند؛ زیرا این اقدامی بسیار سودآور است و هیچ بازدارنده‌ای هم وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها