خودروهای گرانقیمت باید بنزین آزاد بزنند

یارانه سوخت پولدارها حذف شد

"سیدمهدی هاشمی" سرپرست وزارت کشور با بیان اینکه سهمیه بنزین خودروهای شخصی و موتور سیکلت ها در سه ماهه دوم سال جاری ثابت مانده است، از اعمال تغییراتی در سهیمه برخی خودروها خبر داد. وی گفت: از ابتدای تیرماه برای خودروهای تولید داخل که حجم موتور آنها بیش از دوهزار سی سی می باشد، بنزین سهمیه ای تعلق نخواهد گرفت و دارندگان این خودروها می بایست بنزین مورد نیاز خود را به صورت آزاد تهیه کنند.
کد خبر: ۱۷۹۶۱۱

به گزارش ایرنا ، هاشمی روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران در باره علت حذف بنزین سهمیه ای برای خودروهای بیش از دو هزار سی سی همچون هیوندای آزرا و سوناتا، ماکسیما، مرسدس بنز، بی ام و و تویوتا کمری گفت: این دسته از خودروها درصد پایینی از خودروهای موجود را به خود اختصاص داده اند و بیشتر این خودروها از جمله خودروهای گرانقمیت هستند که افراد متمکن آن را خریداری می کنند.

وی تصریح کرد: به خودروهای وارداتی که حجم موتور آنها 1300 سی سی به بالا باشد، نیز سهمیه بنزین تعلق نمی گیرد اما خودروهای وارداتی که حجم موتور آنها کمتر از 1300 سی سی باشد، می توانند از سهمیه سوخت استفاده کنند.

رییس ستاد تبصره 13 گفت که از ابتدای تیرماه همچنین امکان دریافت بنزین سوپر از طریق کارت سوخت وجود ندارد و کسانی که می خواهند از این نوع بنزین استفاده کنند، می بایست آن را به صورت آزاد از جایگاههای عرضه بنزین دریافت کنند.

وی، نرخ هر لیتر بنزین سوپر آزاد را 540تومان اعلام کرد.

 رییس ستاد تبصره 13 گفت: سهمیه بنزین خودروهای شخصی 120 لیتر در ماه ثابت مانده است و موتورسیکلت ها نیز ماهانه 36 لیتر بنزین دریافت خواهند کرد.

خودروهای دوگانه سوز

هاشمی درباره سهمیه خودروهای عمومی دوگانه سوز گفت: سهمیه خودروهای عمومی دوگانه سوز 200 لیتر در ماه تعیین شده است.

به گفته وی، خودروهای دوگانه سوز مسافربر شخصی 400 لیتر، خودروهای آژانس ها که دوگانه سوز هستند 300 لیتر ، خودروهای آموزش رانندگی دوگانه سوز 300 لیتر، وانت های پر مصرف دوگانه سوز 300 لیتر بنزین در ماه دریافت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: دارندگان وانت های پر مصرف که تاکنون برای دوگانه سوز شدن خود اقدام نکرده اند تا پایان تابستان امسال فرصت دارند که نسبت به این مساله اقدام کنند و در غیر این صورت سهمیه این دسته از خودروها در سه ماهه سوم سال با خودروهای دو گانه سوز برابر در نظر گرفته خواهد شد.

هاشمی درباره وانت های دوگانه سوز کم مصرف نیز گفت که برای این دسته از خودروها 250 لیتر بنزین در ماه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: خودروهای مسافربر شخصی بین شهری که دوگانه سوز می باشند، نیز ماهانه 800 لیتر بنزین دریافت خواهند کرد.

خودروهای تک سوز

رییس ستاد تبصره 13 درباره سهمیه خودروهای تک سوز گفت: برای خودروهای شخصی که حجم موتور آنها دوهزار سی سی به پایین باشد، ماهانه 120 لیتر بنزین در نظر گرفته شده است.

به گفته هاشمی، سهمیه تاکسی ها 650 لیتر، مسافربر های شخصی 550 لیتر، آژانس ها 400 لیتر، خودروهای آموزش رانندگی 400 لیتر و وانت های کم مصرف 300 لیتر در ماه تعیین شده است که سهمیه آنها از ابتدای تیرماه در کارت سوخت آنان شارژ خواهد شد.

وی همچنین گفت که از سه ماهه دوم سال جاری سهمیه خودروی جانبازان در کارت سوخت آنان شارژ خواهد شد و کوپن های سوخت توزیع شده نیز تا ابتدای تیرماه امکان استفاده دارند و پس از این تاریخ ابطال خواهند شد.

هاشمی در باره کارت سوخت خودروهای دیزلی نیز گفت: دارندگان این دسته از خودروها می توانند از ابتدای تیر ماه بدون اعمال محدودیت سهمیه ای و تنها با ارایه کارهای سوخت ، گازوئیل دریافت کنند.

رییس ستاد تبصره 13 به دارندگان خودروهای دیزلی که تاکنون برای دریافت کارت سوخت اقدام نکرده اند، توصیه کرد که در فرصت باقیمانده برای دریافت کارتهای خود اقدام کنند زیرا از ابتدای تیر ماه نفت گاز تنها با ارایه این کارتها عرضه خواهد شد.
 
سرپرست وزارت کشور اظهار داشت که سهمیه خودروهای شخصی و موتورسیلکت ها به صورت سه ماهه در کارت سوخت آنان شارژ خواهد شد و سهمیه بقیه خودروها به صورت ماهیانه شارژ می شود.

وی درباره افزایش کرایه اتوبوس های غیریارانه ای نیز گفت که این نرخ از سوی شورای اسلامی شهر تهران تعیین شده است.

از سرپرست وزارت کشور درباره اختلافات موجود بین این وزارتخانه و شهرداری تهران سوال شد که وی در پاسخ گفت: قرار است در جلسه ای که طی دو هفته آینده و با حضور بنده و شهردار تهران برگزار خواهد شد، این موارد بررسی و به آن رسیدگی شود.

هاشمی افزود: سهمیه خودروهای دولتی نیز در سه ماهه دوم سال ثابت مانده است و قیمت هر لیتر آن 400 تومان تعیین شده است.

وی درباره سهمیه معلولانی که از خودروهای شخصی استفاده می کنند نیز گفت: با مشارکت سازمان بهزیستی مقرر شده است آمار این دسته از معلولان جمع آوری و سپس بنزین مورد نیاز آنان تامین شود.

وی با بیان اینکه تعداد معلولینی که از خودروهای شخصی استفاده می کنند از جانبازان کمتر است، ابراز امیدواری کرد که در صورت ارایه آمار از سوی سازمان بهزیستی، سهمیه مورد نیاز آنان ظرف یک ماه آینده تامین شود.

هاشمی درباره سهمیه بنزین برای خبرنگاران نیز گفت که به دلیل وجود محدودیت های شدید برای تامین بنزین مورد نیاز خودروها، امکان تفکیک آنان از سایر دارندگان خودروها وجود نداشته است.

رییس ستاد تبصره 13 با بیان اینکه بخش عمده از خبرنگاران از خودروهای دولتی استفاده می کنند، گفت: مساله اختصاص سهمیه به خبرنگاران هنوز تصویب نشده اما از دستور کار ستاد نیز خارج نشده است.

وی درباره علت قطع سهمیه بنزین یارانه ای برای خودروهایی که حجم موتور آنان بیش از 1300 سی سی است ، گفت: سهمیه ای که به این دسته از خودروها در گذشته اختصاص یافته بود، درصد پایینی از نیاز این خودروها را تامین می کرد و دارندگان این دسته از خودروها از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند و می توانند بنزین مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی سوخت ماههای اخیر اظهار داشت: در ستاد تبصره 13 تلاش شد تا فشار ناشی از این افزایش قیمت، به کمترین میزان بر جامعه تحمیل شود و به همین خاطر سیاست تعدیل سهمیه خودروها در پیش گرفته شد.
سرپرست وزارت کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به تعدیل سهمیه خودروها چه تمهیداتی برای بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی اندیشیده شده است، گفت: تسهیلات و خدماتی که در دولت نهم به این بخش اختصاص یافته، چندین برابر دوره های گذشته بود.

وی در عین حال تاکید کرد: نمی توان همه مسایل را به اعتبارات محدود کرد گرچه اعتبارات این بخش نیز در دولت نهم چند برابر افزایش داشته است.

وی به افزایش اعتبارات اختصاص یافته از سوی مجلس برای توسعه خطوط مترو به صورت ارزی و ریالی اشاره کرد و گفت: در این دوره کمک های فوق العاده ای به بخش های حمل و نقل عمومی بخصوص تاکسی ها و ون صورت گرفت که ادامه خواهد یافت.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره علت کاهش تعداد اتوبوسهای یارانه ای در سطح شهر نیز اظهار داشت: شکایاتی در این زمینه به ستاد تبصره 13 واصل شده است که به شهرداری منتقل شد تا بین تعداد اتوبوسهای یارانه ای و خصوصی تعادلی وجود داشته باشد و تمامی اتوبوس های واگذاری به شهرداری در بخش غیر یارانه ای استفاده نشود.

رییس ستاد تبصره 13 با بیان اینکه مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی تنها به تامین اتوبوس باز نمی گردد، گفت: در سه سال گذشته سه هزار و 500 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی وارد شده است.

هاشمی افزود: در حالی که پیش از افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی سه میلیون و 500 هزار نفر جا بجایی در این بخش داشتیم، به رغم افزایش ظرفیت آن این جابه جایی به رقم سه میلیون و 150 هزار نفر در روز کاهش یافته است.

وی درباره افزایش کرایه اتوبوس های غیر یارانه ای نیز گفت که این نرخ از سوی شورای اسلامی شهر تهران تعیین شده است.

از سرپرست وزارت کشور درباره اختلافات موجود بین این وزارتخانه و شهرداری تهران سوال شد که هاشمی در پاسخ گفت: قرار است در جلسه ای که طی دو هفته آینده و با حضور بنده و شهردار تهران برگزار خواهد شد ، این موارد بررسی و به آن رسیدگی شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها