دکتر مسعود اصغری‌

بلوغ زودرس جنسی در پسران‌

با وجود پیشرفت‌هایی که در علم صورت گرفته، هنوز روند بلوغ به‌درستی برای ما شناخته شده نیست. اما آنچه در این میان اهمیت دارد، این است که بلوغ هر چه هست باید سر موعد خود رخ دهد و هرگونه تاخیر یا تقدم در این موضوع عواقب جبران ناپذیری را برای نوجوان به همراه دارد.
کد خبر: ۱۷۸۸۰۶

ماهیت بلوغ زودرس‌

محوری مهم در بدن وجود دارد که کاملا توسط هورمون‌ها کنترل می‌شود. این محور در حقیقت ساعت بیولوژیک بدن برای شروع بلوغ است. این محور از مغز آغاز می‌شود،‌ سپس به هیپوفیز می‌رود و در نهایت در غدد جنسی پایان می‌پذیرد.فعل و انفعالات این سه مرکز،‌ تعیین‌کننده زمان شروع بلوغ در پسران است.

عواقب بلوغ زودرس‌

شروع زودرس بلوغ جنسی می‌تواند زمینه‌ساز عقیمی فرزند در آینده، بدشکلی بدن او و از همه مهم‌تر مشکلات روحی‌  روانی‌اش شود. همان طور که در بخش‌های قبلی سلامت جنسی گفته‌ایم، بلوغ با رویش مو در صورت، عقب رفتن خط رویش مو در پیشانی و وضعیت ظاهری بدن ، رویش مو مردانه  و تغییر صدا در پسران خود را نشان می‌دهد. تمامی این فرآیندها باید از حدود 11 تا 12 سالگی شروع و در یک دوره 5 ساله تکمیل شوند.

علائم بلوغ زودرس‌

بلوغ زودرس جنسی در پسران که معمولا علل مختلفی دارد (علت‌شناسی آن در این نوشته نمی‌گنجد)‌، می‌تواند حتی از سن 2 سالگی هم در شیرخوار پسر شروع شود؛ معمولا بلوغ در پسرها، پیش از سن 9 سالگی، به عنوان یک رویداد غیرطبیعی تلقی می‌شود و بلوغ زودرس نام می‌گیرد. اولین نکته‌ای که والدین باید با آن آشنا باشند، این است که هرگونه نشانه‌ای دال بر مرد شدن پسر پیش از 9 سالگی غیر طبیعی است و نباید افتخاری برای والدین از جهت مرد شدن پسرشان محسوب شود.

به طور کلی پدر یا مادر متوجه می‌شوند که پسرشان دچار تغییرات ظاهری شده است بدین صورت که صدایش قدری مردانه شده به‌طوری که به سنش نمی‌‌خورد، موهای روی صورتش واضح‌ می‌شود و این در حالی‌است که ما انتظار داریم موهای صورت از سن 12 سالگی به بعد رشد کند. ممکن است مادر متوجه شود که فرزندش رشد قدی به میزان کافی ندارد، به همه این علائم می‌بایست تغییرات رفتاری و روحی ‌ روانی غیرطبیعی فرزند را هم اضافه کرد که عموما به‌صورت گوشه‌گیری و انزوا  ‌کج‌خلقی، بهانه‌جویی و پرخاشگری خود را نمایان می‌سازد. والدین می‌بایست با مشاهده علائم دال بر بلوغ زودرس جنسی، هر چه زودتر به فکر درمان این معضل باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها