با هدف کاهش درد صورت می‌گیرد

مردان ایرانی در اتاق زایمان

به منظور کاهش درد زنان و ترویج روشهای زایمان بدون درد، از این پس مردان ایرانی شاهد تولد فرزندانشان در شماری از بیمارستانهای کشور خواهند بود.
کد خبر: ۱۶۲۵۸۸

این مطلب امروز سه شنبه در همایش "روشهای زایمان بدون درد با حضور همسر "در تالار ابن سینای مشهد اعلام شد که در آن  حدود 400 نفر از زوجین و علاقمندان حضور داشتند.

 

به گزارش ایرنا، خانم "ناهید قربانیان مشهدی" ، نایب رییس جمعیت مامایی خراسان رضوی در همایش یادشده گفت: در کشورهای غربی حضور همسر در انجام زایمان از مدتها پیش در حال انجام است زیرا این امر هم باعث آرامش مادر در حین وضع حمل شده و هم اثرات روانی مطلوبی در نقش پدر شدن مرد دارد.

وی افزود: طی سالهای اخیر در راستای ترویج روشهای زایمان بدون درد در ایران قدمهایی برداشته شده ، به طوریکه هم‌اکنون زایمان با حضور همسر ، زایمان در آب و یا استفاده از گاز انتونکس در برخی بیمارستانهای کشور به صورت آزمایشی در حال انجام است.

وی جزییات بیشتری از اجرای این طرح و محل اجرای آن را بیان نکرد.

قربانیان، نهادینه کردن راههای زایمان بدون درد را از راهکارهای مهم کاهش شیوع سزارین در جامعه خواند و تصریح کرد: تمرینات ریلکسیشن (انجام حرکات عضلانی و تنفسی خاص) صوت درمانی، عطردرمانی، هیپنوتیزم، استفاده از گاز "انتونکس"، زایمان در آب، انواع ماساژها و حضور همسر در حین زایمان از  شناخته‌ترین روشهای زایمان بدون درد است.

وی در باره استفاده از گاز انتونکس گفت که این ماده، مخلوطی از گاز اکسیژن و ?N2o است،  در این روش یک عدد ماسک که به کپسول متصل است به بیمار داده می‌شود و بیمار قبل از درد شروع به تنفس می‌کند.

قربانیان استفاده از این روش را راحت، بی‌خطر، بدون عارض و قابل گسترش و با کمترین هزینه دانست و گفت: طبق ارزیابی انجام شده، این گاز هیچگونه عارضه‌ای نداشته و حتی باعث اکسیژن رسانی بهتر به جنین و مادر می‌شود.

                                      نیمی از زنان ایرانی با سزارین زایمان می کنند

اکرم علیزاده رییس جمعیت مامایی استان خراسان رضوی هم در همایش روشهای زایمان بدون درد گفت: هم‌اکنون آمار سزارین در جامعه سیر صعودی داشته و حتی این رقم در بیمارستانهای دولتی بین 40 تا 50 درصد گزارش می‌شود. این در حالی است که این رقم طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی حدود 10 تا 15 درصد است.

وی با اشاره به تبعات و عوارض بسیار سزارین نسبت به زایمان طبیعی ، احتمال عفونت، خونریزی، تاخیر در بهبودی، لکه بینی و اثرات جراحت را از عوارض آن دانست.

علیزاده یکی از علل مهم ترویج سزارین در کشور را ترس مادران از زایمان دانست و گفت:افزایش آگاهی مردم و همچنین نهادینه کردن روشهای زایمان بدون درد از راهکارهای مهم کاهش سزارین و ترویج زایمان طبیعی است.

به عقیده وی،‌ همچنین باید امور مربوط به زایمان به ماماها سپرده شود و همانند کشورهای پیشرفته از طریق سیستم ارجاع پس از مشاوره یک ماما، جراح نسبت به سزارین اقدام کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها