همگرایی ملی در «هفته‌های ایرانی»

طرح «هفته‌های ایران» که قرار است با محوریت خوزستان کلید بخورد، حالا به طرحی برای عمل به هویت‌محوری و عدالت‌گستری تبدیل شده است. مدیرکل طرح و برنامه‌ریزی معاونت امور استان‌ها در همین رابطه گفت: برخی از رسانه‌های مهم دنیا هم تجارب مشابهی مبنی ‌بر تمرکز روی یک موضوع ویژه و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها برای ضریب دادن و حل آن موضوع دارند، خصوصا در برخی از رسانه‌های بزرگ دنیا ظرفیت و سهم ویژه‌ای برای پرداخت به شهرهای غیر‌پایتخت در طول روز و هفته در‌نظر گرفته شده است.
طرح «هفته‌های ایران» که قرار است با محوریت خوزستان کلید بخورد، حالا به طرحی برای عمل به هویت‌محوری و عدالت‌گستری تبدیل شده است. مدیرکل طرح و برنامه‌ریزی معاونت امور استان‌ها در همین رابطه گفت: برخی از رسانه‌های مهم دنیا هم تجارب مشابهی مبنی ‌بر تمرکز روی یک موضوع ویژه و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها برای ضریب دادن و حل آن موضوع دارند، خصوصا در برخی از رسانه‌های بزرگ دنیا ظرفیت و سهم ویژه‌ای برای پرداخت به شهرهای غیر‌پایتخت در طول روز و هفته در‌نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۵۰۱۹۵۵
نویسنده فاطمه اسماعیلی - گروه رسانه
 
بهنام حیدری دراین رابطه افزود: این ایده از سوی رئیس سازمان مطرح شده بود و دنبال مجالی بودیم که آن را عملیاتی کنیم. دغدغه پرداختن به این موضوع از خود استان‌ها شروع شد که چطور می‌توانند هم‌افزا شوند و روی انعکاس داشته‌های مشترک، عملیات رسانه‌ای ویژه انجام دهند. این ایده به‌تدریج پخته‌تر شد و به مرحله کنونی رسید.
حیدری با بیان این‌که به موجب این طرح تمام ظرفیت‌های سازمان برای استان پای کار می‌آیند، گفت: طرح مربوط ناظر به شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف شبکه‌های سراسری رادیویی، تلویزیونی و برون‌مرزی ارائه می‌شود و شبکه‌های استانی دیگر نیز که ممکن است تجارب، سوژه‌ها و رویدادهای مشترک با استان مجری طرح داشته باشند برنامه‌هایی تولید و روی آنتن خواهند برد. برای جهت‌دهی و اثرگذاری بیشتر با مرکز تحقیقات نیز تعاملاتی شکل گرفته است تا اثر این رویداد که بخشی از آن در رسانه و بخشی در میدان رقم خواهد خورد سنجیده شود.وی با بیان این‌که عنوان انتخاب شده برای هفته خوزستان در قالب طرح «ایران جان»، «ایرانِ جان، خوزستانِ ایران» است، گفت: در این هفته تمام ظرفیت‌ها برای خوزستان به‌کار گرفته می‌شود. خرداد‌ماه استان خوزستان در قالب این طرح ملی معرفی خواهد شد و ما بازه زمانی سوم تا نهم خرداد را برای آن درنظر گرفتیم.
 
هر ماه یک استان در «هفته‌های ایران جان»
حیدری درباره نحوه برنامه‌ریزی برای سایر استان‌ها هم گفت: بعد از خوزستان، با ثبت تجربه بهتری سعی می‌کنیم ماهانه یک استان را معرفی کنیم. تلاش‌مان این است که هر ماه حداقل یک استان را بسته به آمادگی آنها وارد طرح ملی «ایران جان» کنیم.وی با بیان این‌که خود این طرح جدای از معرفی داشته‌ها و فرصت‌های خوزستان روی یک موضوع محوری نیز متمرکز است که آن شعار سال است، عنوان کرد: همه بخش‌‌های اقتصادی، کشاورزی، گردشگری، صنعتی و تجاری آن استان قرار است از این ظرفیتی که ما برای استان درنظر می‌گیریم بهره‌مند شوند.خصوصا توجه به اصلاح تصویر ذهنی مخاطب به یک استان حاصلخیز و دارای ظرفیت‌های عظیم کشاورزی و تولید محصولات اساسی کشاورزی نظیر گندم، دانه‌های روغنی و نیشکر در دستور کار است. کلان‌‌مسأله‌های استان در این یک هفته با فرصت بی‌نظیر فراهم شده از سوی معاونت‌های سیاسی و سیما و صدا مطرح و بررسی خواهند شد.
مدیرکل طرح و برنامه‌ریزی معاونت امور استان‌ها افزود: امکان جذب مشارکت‌های خرد مردمی، سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی و توسعه گردشگری از این رهگذر فراهم شده و به درآمدزایی استانی هم کمک خواهد کرد.
 
نقش محوری صدا و سیما
حیدری با بیان این‌که ناظر به نقش قرارگاهی همگرایی جدی‌ای بین نهادهای دولتی و خصوصی در سطح استان اتفاق افتاده است، گفت: بسیاری از برنامه‌های منعطف و در حال تولید سازمان، ناظر به خوزستان تغییر جهت می‌دهند و در آن هفته با توجه به موضوعاتی که در طرح مشخص کرده‌ایم، به خوزستان می‌‌پردازند.
وی درباره تولیدات تخصصی صداوسیمای مراکز برای هفته ویژه خودشان گفت: صداوسیمای استان‌ها نقش محوری را ایفا می‌کنند. برای مثال مرکز خوزستان و مرکز آبادان از مدت‌ها پیش در تکاپو بوده و تولیدات خوبی را آماده کرده است. هر دو مرکز تولیدات ویژه‌شان را در قالب بسته‌های تأمینی در اختیار شبکه‌های سراسری قرار می‌دهند و با همفکری با مدیران مختلف شبکه‌های سراسری و توجه به ظرفیت‌های احصا شده از سند زیست‌بوم استان، گامی در راستای هویت‌محوری و عدالت‌گستری بر‌خواهیم داشت.

بازنمایی فرهنگ اقوام
علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی با اشاره به آمادگی شبکه‌های رادیویی برای نقش‌آفرینی در طرح ملی هفته‌های ایران و کمک به بازنمایی فرهنگ اقوام مختلف و شناساندن ظرفیت‌های مختلف مردمی در قالب آن، اظهار کرد: در معاونت صدا همه توان خود را در مسیر بهبود سرمایه‌های اجتماعی، ترویج نشاط اجتماعی و اعتمادآفرینی به‌کار خواهیم بست.
وی افزود: بیش از گذشته به مسائل مردمی، مطالبات منطقه‌ای و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی استان‌ها و به‌طور دقیق به مسأله شعار سال که تمرکز بر بازنمایی و برنامه‌ریزی زمینه توسط دولت برای سرمایه‌گذاری درتولید است،خواهیم پرداخت. 
تبیین و ایجاد اطمینان برای سرمایه‌گذاری باثبات در قوانین و مقررات دولتی و مطالبه‌گری از دولت برای کوتاه کردن فرآیند سرمایه‌گذاری و در عین‌حال تقبیح واردات کالاهای غیرضروری و ضربه‌زننده به سرمایه‌گذاری و تولید داخلی نیز مورد توجه جدی است. 
معاون صدای رسانه‌ملی ازمعرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به مردم، بازنمایی نقش مردم در پیشرفت کشور و جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری در تولید سخن گفت و افزود: رسانه قدردان مردم است؛ مخاطبانی که با حضور، تماس، پیشنهاد و حتی نقدهای‌شان در آینده مسیر اجرای این طرح را روشن خواهند کرد.
اما هفته‌های ایران با همراهی مشترک معاونت‌های صداوسیما خواهد بود. برهمین اساس،معاون صدای رسانه‌ملی از مشارکت همه شبکه‌های رادیویی در اجرای هرچه بهتر طرح ملی هفته‌های ایران خبر داد و گفت: این برنامه به‌دنبال آن است که هویت بومی، فرهنگی و اجتماعی استان‌های مختلف کشور را به‌درستی و بی‌واسطه روایت کند.
علی بخشی‌زاده درباره طرح ملی هفته‌های ایران و سفر هفته گذشته شورای معاونان سازمان به استان خوزستان که به‌عنوان اولین استان در این طرح از ۲۰ اردیبهشت معرفی خواهد شد، گفت: این طرح گامی در مسیر هویت‌سازی ملی است که یکی از موضوعات ویژه‌اش نیز پیگیری شعار سال در سطح استان‌های کشور خواهد بود.
وی با اشاره به لزوم مشارکت عمومی در اجرای طرح هفته‌های ایران، اظهار کرد: برای نمونه، برگزاری جشن‌ها با حضور آحاد مردم در شهر‌های مختلف استان خوزستان، علاوه بر جنبه‌های تولیدی، می‌تواند ضریب تأثیرگذاری برنامه‌ها را در سطح ملی افزایش دهد.معاون صدای رسانه‌ملی با اشاره به سیاست‌های کلان رسانه‌ملی و با تکیه بر رویکرد تحولی اتخاذ شده در اجرای این طرح، گفت: این برنامه به‌دنبال آن است که هویت بومی، فرهنگی و اجتماعی استان‌های مختلف کشور را به‌درستی و بی‌واسطه روایت کند. هدف، نمایش تصویر واقعی و زنده‌ای از زندگی مردم در اقصی‌نقاط کشور است؛ از آداب‌ورسوم گرفته تا توانمندی‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
۲۵ سال با «جام‌جم»

گفت‌وگو با دکتر مراد عنادی، مدیرعامل موسسه«جام‌جم» در آستانه بیست و ششمین سالگرد انتشار این روزنامه

۲۵ سال با «جام‌جم»

نیازمندی ها