واکنش صالحی به اظهارات جان کری؛

آمریکا صادق باشد، آمادگی تعامل داریم

«علی اکبر صالحی» وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر همتای آمریکایی خود و نیز درخواست 35 مقام سابق آمریکا برای مذاکره مستقیم با تهران گفت: اگر آمریکایی ها در اظهارات خود صادق باشند، ما نیز این آمادگی را داریم که با آنها تعامل داشته باشیم.
کد خبر: ۵۵۶۶۵۵
آمریکا صادق باشد، آمادگی تعامل داریم

رئیس دستگاه دیپلماسی امروز (سه شنبه) در حاشیه سی و دومین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر این مطلب را در پاسخ به سوالی  بیان کرد که ارزیابی او را درباره اظهارات «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر توقف تشدید تحریم ها از سوی سنا تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و نیز درخواست 35 مقام سابق آمریکایی از «باراک اوباما» مبنی بر مذاکره مستقیم با تهران پرسید.

صالحی در پاسخ به این پرسش اضافه کرد: اگر آنها در اظهارات خود صادق باشند ما هم اعلام کرده ایم که آمادگی تعامل داریم.

وزیر امور خارجه در عین حال خاطر نشان کرد: متاسفانه در آلماتی 2 توافق شد که خانم اشتون بعد از رایزنی با وزرای خارجه شش کشور نتیجه را به اطلاع آقای جلیلی (مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران) برساند اما این کار را نکرد و این نشان می دهد که در وعده هایی که می دهند، صادق نیستند.

صالحی ادامه داد: نمی شود حرفی زد و اظهار تمایل برای تعامل داشت اما این فقط در حد سخنرانی باقی بماند تا رسانه ها در اختیار داشته باشند؛ این اشتباهی کاملا جدی است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: معتقدم سال 92 سال سرنوشت سازی خواهد بود و فصل جدیدی در روابط ایران با کشورهای دیگر بازخواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال تاکید کرد: غرب چاره ای جز تعامل با ایران نخواهد داشت و ما این آمادگی را داریم که با آنها تعامل داشته باشیم و امیدواریم آنها نیز روند مثبتی را در پیش بگیرند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وزیر دفاع آمریکا در سفر به رژیم صهیونیستی، انعقاد قرارداد 10 میلیارد دلاری فروش سلاح در منطقه را پیامی مهم برای ایران خوانده بود، افزود: آمریکا برای تامین منافع خود و فروش سلاح، مشغول بازار گرمی است؛ با این حال ایران در طول سال های گذشته به ویژه 34 سال اخیر نشان داده که همواره برای ثبات و صلح منطقه کوشش کرده است.

وزیر امورخارجه با طرح این سوال که فتنه در منطقه، طرح مباحث شیعه و سنی، ایجاد طالبان و القاعده توسط چه کسانی ساخته و پرداخته شده است؟، اظهار داشت: این ها توسط مراکز امنیتی و سازمان های جاسوسی خودشان ساخته و کتاب های زیادی نیز در این زمینه در کشورهای خودشان نوشته شده است.

وی با تاکید براینکه اقدامات و اظهارات آمریکا برای تامین منافع و فروش سلاحهایشان است، گفت: جبهه النصره را که در سوریه فعالیت دارد، چه کسانی ساخته اند؟ این گروه آن قدر رفتارهای خشونت آمیز داشته که حتی رژیم صهیونیستی هم صدایش درآمده چرا که نگران است این جبهه علیه رژیم صهیونیستی وارد فعالیت شود.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه پلیس کانادا مدعی شده دو نفر مرتبط با عناصر القاعده در ایران را به اتهام تلاش برای از خط خارج کردن قطار کانادا دستگیر کرده است، گفت: اگر چنین خبری که شما مطرح می کنید درست باشد، خنده دارترین چیزی است که طی 64 سال زندگی خود شنیده ام.

وی با تاکید بر اینکه «القاعده ایران» از جعلیات جدید و حرفی مضحک است، اظهار امیدواری کرد مسوولان کانادا کمی عقلانی فکر کنند و به شعور مردم و افکار عمومی دنیا توجه کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها