وداع با یانگوم نزدیک است

ماراتن 54 قسمتی سریال «جواهری در قصر» رو به پایان است و طرفداران این سریال باید با آن خداحافظی کنند.
کد خبر: ۱۵۰۰۲۶
تا پیش از پخش این مجموعه بسیاری از ما تصور نمی کردیم که این مجموعه کره ای بتواند تا این حد در ایران بیننده پیدا کند به گونه ای که حتی لقب پربیننده ترین سریال خارجی تلویزیون را به آن بدهند.
ولی اکنون پس از حدود یک سال سریال جواهری در قصر در حالی به اتمام می رسد که نام یانگوم برسر زبانها افتاده و حتی DVDهای در بازار موجب شد تا بسیاری پیش از اتمام سریال آن رابه طور کامل ببینند و خلاصه قسمتهای بعدی روی سایتها قرار بگیرد و اینها تنها گوشه ای از موج زرد کره ای هاست که به دنبال پخش سریال جواهری در قصر در ایران به وجود آمد.
به بهانه اتمام پخش این سریال ، نگاهی می اندازیم به آنچه در این مدت در جلو و پشت دوربین اتفاق افتاده است.


جواهری در قصر ، در سال 2003 برای شبکه MBC در کره جنوبی ساخته شد. این سریال با نامهای یانگوم بزرگ یا دائه یانگوم در کشورهای مختلف پخش شد و با نام جواهری در قصر در کشورهای انگلیسی زبان به نمایش در آمد. فیلمنامه جواهری در قصر را یونگ هیون کیم در ژانر درام به نگارش درآورده است که در پرونده کاری خود تنها همین یک فیلمنامه را ثبت شده می بینند. او برای بیان قصه خود مقطع تاریخی 500 سال پیش کره را که پادشاهانی چون سونگ ینگ و یون سان گون حکومت کرده اند ، برگزیده است . جواهری در قصر قصه واقعی از دختری افسانه ای است که به نخستین زن پزشک درباری زمان خود مبدل می شود. یانگوم نقش اول سریال ، یک شخصیت حقیقی است که چند سند نه چندان کامل از حیات وی در طی فرمانروایی پادشاهان سلسله چوسون خبر می دهد. با این حال ، هنوز پژوهشگران تاریخی بر سر این موضوع که یانگوم یک شخصیت حقیقی است یا افسانه ای به توافق نرسیده اند. او در کودکی برای آشپزی وارد قصر پادشاه می شود و تمام دوران نوجوانی و جوانی اش را در قصر آشپزی می کند تا این که به مقام بانو اولی آشپزخانه دربار می رسد. یانگوم پس از مدتی به دلیل اطلاعات پزشکی که به دست می آورد، از طرف پادشاه صاحب سومین مقام برتر درباری یعنی پزشک خاندان سلطنتی می شود. پس از دریافت این مقام نام یانگوم با اضافه شدن لقب دائه به یانگوم بزرگ تغییر می یابد. نام یانگوم هفت بار در سالنامه تاریخ جیسون ذکر شده اما جزییات زیادی در مورد وی به ثبت نرسیده است . از جمله اطلاعات کمی که درباره او وجود دارد، این است که پادشاه یانگ یونگ از اطلاعات پزشکی وی بسیار راضی بوده و به او اعتماد کامل داشته ، چنان که مراقبت های پزشکی کلیه اعضا خانواده سلطنتی را به وی سپرده است. به همین دلایل ، وی از ماموران رده بالای دربار محسوب می شده و لقب دائه به معنای بزرگ را به وی داده بودند.

از آسیای شرقی به اروپا و امریکا

سریال جواهری در قصر که در شبکه mbc کره تولید شد، برای نخستین بار 15سپتامبر 2003 از این شبکه کابلی به روی آنتن رفت و با آماری نزدیک به 47درصد بیننده به عنوان پرمخاطب ترین مجموعه داستانی این شبکه شناخته شد. این سریال در تلویزیون کشورهای آسیایی بسیاری از جمله کشورهایی چون تایوان ، هنگ کنگ ، سنگاپور، چین ، تایلند، ژاپن ، مالزی ، فیلیپین ، سنگاپور، برونئی و اندونزی روی آنتن رفته و در تمامی این شبکه ها در زمره موفق ترین مجموعه ها قرار گرفته است . این مجموعه حتی در کشورهای اروپایی و امریکایی و در استرالیا نیز به نمایش درآمد و پخش آن از شبکه جهانی بی بی سی با استقبال مخاطبان مواجه شد. در هنگ کنگ زمان پخش قسمت آخر سریال نصف جمعیت هنگ کنگ در منزل بودند، فقط برای تماشای این سریال ! در چین میلیون ها بیننده سریال را می دیدند، حتی اگر زمان پخش آن نصف شب بود. اخیرا این سریال به زبان روسی نیز ترجمه شده و از مارس 2007 روی آنتن رفته است . هندی ها، مصری ها و مردم اردن نیز بیننده جواهری در قصر هستند. پخش این سریال در انگلستان همچنان با چالش همراه است و شبکه بی بی سی برای پخش این سریال در انگلستان از سوی طرفداران آن تحت فشار است اما مسوولان این شبکه می گویند در سال فقط می توانند یک مجموعه 10قسمتی پخش کنند نه 54 قسمتی !

ادامه ای در کار نیست !

کارگردانی جواهری در قصر را لی بیونگ هون به عهده داشته است که علاوه بر کارگردانی به حرفه تهیه کنندگی نیز مشغول است . به نحوی که تهیه سریال جواهری در قصر را نیز خود وی در شبکه MBC به عهده داشته است . او درباره اخباری که درخصوص ساخت ادامه سریال وجود داشت ، گفت : بسیاری از طرفداران این سریال امیدوارند ادامه ای برای این سریال ساخته شود و یانگ آئه (بازیگر نقش یانگوم) در آن به ایفای نقش بپردازد. اما من قاطعانه می گویم چنین کاری غیرممکن است . ما در این سریال به تمامی زوایا پرداخته ایم و دیگر حرف نگفته ای باقی نمانده است . بعلاوه لی یانگ آئه سنش بالا رفته و برای این نقش مناسب نیست . 30 سالگی برای بیشتر بازیگران زن و نه فقط در کره سن نامناسبی محسوب می شود. کسی مثل یانگ آئه پیرتر از آن است که نقش زن جوانی را بازی کند و جوان تر از آن که نقش یک مادر را. او معتقد است یانگ آئه بازی درخشانی در سریال داشته و می گوید: او توانایی ایفای نقشهای کاملا متفاوتی را دارد و این نکته برای یک بازیگر از اهمیت بسیاری برخوردار است ، چون باعث می شود همیشه در یک نقش نماند و تبدیل به کلیشه نشود. مثل یک کاغذ سفید است که می تواند هر نقشی را به خود بپذیرد. تو رنگها را در صفحه می گذاری و او رنگها را به خود می گیرد. می تواند گیوم یا یانگوم یا هر کس دیگری باشد. می تواند از سویی بسیار باهوش و از سوی دیگر بسیار سرد باشد. آئه آدم سختکوش ، دلسوز و وظیفه شناسی است که خودش را وقف کار می کند. من همیشه خیالم از بابت او راحت بود. در ضمن با همه هم رفتاری مهربان و محترمانه دارد. هیون تایک ، تهیه کننده هم از او بسیار راضی است و می گوید آئه کم حرف ، خونسرد و قابل اعتماد است . یکی از بزرگترین محاسن او نیز این است که می تواند کاملا روی نقشی که ایفا می کند، تمرکز کند.کارگردان سریال جواهری در قصر درخصوص ویژگی های کارش و علل موفقیت آن می گوید:سریال های کره ای معمولا خلاقانه نیستند و فقط به بیننده اجازه می دهند که مشکلات روزمره اش را فراموش کند و چند دقیقه ای را خوش باشد. فکر می کنم جواهری در قصر این نقص را نداشت و با خلاقیتش توانست مردم را به خود جذب کند. یک درام خوب باید ذهن بیننده را به کار گیرد و افکارش را توسعه دهد. اگر تهیه کننده ها روان شناسی ذات مردم را درک می کردند، خیلی عالی می شد. سورین می گوید: خلاقیت در داستان بسیار مفید است و می تواند جامعه را تغییر دهد. اما این مساله به تهیه کننده بستگی دارد. این که آیا می خواهند به کشف این ابعاد بپردازند و این که آیا اصلا توانایی انتقال آن را به مخاطب دارند یا نه . سورین روناکیت ، استاد روان شناسی دانشگاه تاماسات ، معتقد است داستان موفق داستانی است که نیازهای عاطفی و فکری مردم را مرتفع می کند.

یانگوم قطب گردشگری


مکانهایی که این سریال در آن فیلمبرداری شده ، به خاطر محبوبیت روزافزون آن به مکانهای گردشگری خصوصا برای اهالی هنگ کنگ تبدیل شده اند.
مردم این کشور برای دیدن پارک تفریحی یانگوم بزرگ که در یانجو واقع است ، قصر تاریخی چانگدو گانگ در سئول و روستای محبوب یجو هجوم می برند.
سازمان گردشگری سنگاپور نیز پارک تفریحی یانگوم بزرگ را در برنامه سفرش به کره قرار داده است . سازمان ملی گردشگری کره پارک تفریحی یانگوم بزرگ را به یکی از میراث های ملی اش تبدیل کرده و برنامه های ویژه ای را در آن پیاده می کند.

پارک یانگوم که بلیت ورودی اش 5هزار وون (5 دلار) است و ورودی بسیار گرانی هم محسوب می شود ، در اصل بخشی از ایستگاه پخش مونو (MBC) است و بخش فرهنگی آن محسوب می شود که معمولا نماهای خارجی سریال های خارجی را در آن می سازند اما از زمان پخش این سریال پارک مذکور به قطبی گردشگری تبدیل شده و از آن پس بازدیدکنندگان بسیار زیادی داشته است.
همه کسانی که برای دیدن این پارک می آیند در مناطق مختلف آن عکس می گیرند. صفحه های تلویزیون نیز در این پارک در حال پخش نماهای کلیدی این سریال هستند یکی از این نقاط آلاچیق مورد علاقه یانگوم است که مرتبا به آنجا می رود.
سرگرمی دیگر علاقه مندان در این پارک عکس گرفتن در کنار نقطه ای است که یانگوم بطری سرکه ای را که مخفیانه دریافت کرده ، در آنجا پنهان کرده است.
بازیهای سلطنتی در گوشه کنار پارک که مردم در آنها شرکت می کنند ، امتحان کردن نوشیدنی های سنتی و کیکهای برنج ، دیگر بخشهای تفریحی این پارک به شمار می روند اما جذاب ترین بخش پارک ، آشپزخانه سلطنتی است.
در آنجا بسیاری از توریست های هنگ کنگی ساعتهای زیاد معطل می ماندند تا آشپزخانه کره باستان را ببینند و برای عکس گرفتن کنار غذاهای پلاستیکی به نمایش در آمده آنجا عکس بگیرند.
این رستوران با (MBC) قراردادی بسته که بر اساس آن بتواند از لوگو و عکسهای این سریال استفاده کند. غذای یانگوم در این رستوران به قیمت 94دلار به فروش می رسد.

از نظر وی این داستان ها باید ترکیبی از عناصر مختلف فرهنگی و اجتماعی باشند. یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت این سریال پیچشها و شرایط غیرمنتظره ای بود که در آن وجود داشت. در حالی که سریال های کره ای معمولا پایان های قابل حدس و مشخصی دارند که بیننده را با خود همراه نمی کند.

شهرتی که زود فراگیر شد

لی یانگ آئه ، بازیگر نقش یانگوم متولد 31 ژانویه 1971 بازیگر مشهور کره جنوبی است که هم طرفداران بسیاری در کشورهای مختلف دارد و هم جوایز سینمایی بسیاری دریافت کرده است . وی فعالیتش را در تلویزیون و به عنوان مدل آغاز کرد و از آنجا لقب بانوی اکسیژن را به وی دادند. در رشته زبان و ادبیات آلمان دانشگاه هانی یانگ درس خوانده و مدرک لیسانس این دانشگاه را دریافت کرده است . مدرک کارشناسی ارشد را نیز در رشته تئاتر و سینما از دانشگاه چونگ انگ گرفته است . وی پس از محبوبیتش در سریال جواهری در قصر به کشورهای بسیاری دعوت شد که جدیدترین آن جشنواره بین المللی مجسمه سازی یخ و برف هاربین 2007 در چین بود. وی در این جشنواره به عنوان سفیر تصویر شرکت کرد. بسیاری از طرفدارانش برای دیدن وی در سرمای 20 سلسیوس منتظر وی بودند. وی با هواپیمای آسیایی که 4تصویر از شخصیت وی در سریال بر آن نقاشی شده بود به این جشنواره رفت . او علاوه بر بازیگری در بسیاری فعالیت های خیریه نیز مشارکت دارد. وی در سال 1997 به عنوان سفیر حسن نیت به اتیوپی رفت و از نزدیک با فقر و بیماری کودکان افریقایی آشنا شد. در سال 1999 نیز به صحرای تار رفت تا در یک برنامه تلویزیونی درباره مردم آن منطقه بازی کند. وی در سال 2004 از سوی یونیسف سفیر حسن نیت شد و از آن به بعد در کارهای بشردوستانه زیادی شرکت کرده و مبالغ زیادی را به مدارس و بیمارستان ها اهدا کرده است . برخی از این مدارس نیز به نام خود وی هستند. در سال 2006 نیز زندگینامه ای از وی منتشر شد که یانگ در آن چگونگی بازیگر شدنش را توضیح داده است . به گفته یانگ ، عاملی که باعث شد او بازیگر شود کار با اندی لو در یک آگهی شکلات در سال 1991 بود. در سال 1995 به مدرسه بازیگری رفت تا در زمینه تئوریک آن نیز تحصیل کند. او علاوه بر موفقیت در حوزه فیلم و سریال های سینما و تلویزیون در بازی اش در آگهی های تجاری نیز موفق بوده است . قرارداد جدیدش در سال 2007 - 2006 هم با کمپانی ال جی است . وی گوینده کلیه آگهی های این شرکت است و در ژانویه 2007 هم به دلیل افزایش فروش محصولات این شرکت لوح تقدیری از آن دریافت کرد. از جمله فیلم های او همدلی با بانوی انتقام (2005) ، یک روززیبای بهاری (2001) ، آخرین هدیه (2001) و منطقه امن مشترک (2000) هستند. وی برای بازی در همدلی با بانوی انتقام در جشنواره فیلم اژدهای آبی برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد و در سال 2006 نیز جایزه هنری بیک سنگ را دریافت کرد. دیگر بازیگر معروف این سریال جی حین هی است که در نقش افسر مین جونگ هو ایفای نقش کرد. او که شهرتی به مراتب کمتر از لی یانگ آئه دارد متولد 1973 است (در برخی از سایت های کره ای تاریخ تولد او 1971 ذکر شده است). او نخستین نقشش را زمانی که تنها 12سال داشته بازی کرده است او بسرعت به صحنه علاقه مند شده است . بازیگر نقش مین جونگ هو می گوید: در بدو امر برای ایفای هر نقش تنها 200هزار «وون» (واحد پول کره جنوبی) دریافت می کردم بنابراین یاد گرفتم چگونه سخت کار کنم و امید داشته باشم برای من هر شکست آغازی برای شروع دوباره است . او با بیان این که نویسندگان ما در جواهری در قصر بشدت تحت فشار بودند؛ چرا که زمان اندکی برای آماده سازی متن در اختیار داشتند، ادامه می دهد: بینندگان ما تمایل داشتند که داستان واقعی زندگی یانگوم بزرگ را به نظاره بنشینند یا داستان حداقل با تغییرات جزیی همراه باشد بنابراین همین طور که جلو می رفتیم داستان شکل می گرفت و فیلمنامه نوشته می شد. او همانند نقشش بسیار کم حرف است . بازیگر نقش مین جونگ هو که در سریال جواهری در قصر به یانگوم علاقه پیدا کرده و در مقابل تمام مخالفان از وی حمایت می کند، درباره نقش خود می گوید: احساس می کنم این شخصیت را بخوبی می شناسم به همین دلیل از شیوه ایفای نقشم راضی هستم البته ویژگی های طراحی شده برای این شخصیت هم با پیچیدگی های بسیار همراه نبود و در مجموع می توان گفت جواهری در قصر قصه ساده ای داشت . جی جین هی از این که در کنار لی یونگ آئه ، بازیگر نقش یانگوم و دیگر هنر پیشه های این طرح تاریخی به ایفای نقش پرداخته ، احساس خرسندی و هیجان می کرده است . جی جین هی که پس از کناره گیری تاکشی کانشیرو از طرح جواهری در قصر، جایگزین وی شده است سپس به طرح این پرسش می پردازد که او بهتر است یا کانشیرو؛ جی به این پرسش پاسخ می دهد که مسلما از تاکشی بهتر است ، چراکه ظاهر مردانه تری دارد.

و یانگوم در دیدار سران دو کره

سریال جواهری در قصر حاشیه های بسیاری داشته است . مثلا این که در تاریخ کره شخصی به نام مین جونگ هو وجود داشته ولی اصلا عاشق خانم یانگوم نبوده ! یا این که بانو کوی (چوی) هم یک شخصیت واقعی تاریخی است ولی در زمان خودش دهها برابر بدجنس تر بوده ! اما از این واقعیت ها و حاشیه ها که بگذریم ، جدیدترین اتفاق در حواشی سریال یانگوم نقش آن در دیدار تاریخی سران دو کره بود که چندی پیش در اکتبر 2007برگذار شد. در این دیدار، رئیس جمهور کره جنوبی رو مو هیون ، نسخه DVD کامل سریال جواهری در قصر را به رهبر کره شمالی کیم جونگ ایل هدیه کرد تا نشان دهد که کره ای ها به وجود چنین شخصیتی در تاریخ خود اعتقاد دارند.

لادن بهبودی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها