استاندارد دوگانه غرب در المپیک پاریس

ازحذف روسیه تا حفظ صهیونیست‌ها!

در دنیای امروز، ورزش به‌عنوان یکی از پل‌های ارتباطی مهم بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها شناخته می‌شود. یکی از شعارهای جاافتاده میان افکارعمومی که دولتمردان‌غربی از آغازین روزهای شکل‌گیری فدراسیون‌های ورزشی به آن تاکید داشتند، موضوع عدم‌دخالت سیاست در ورزش بوده است.
کد خبر: ۱۴۶۶۵۹۵
نویسنده سیدمجید زمانی - کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل
 
ازاین‌رو شاهد بودیم که حتی در برخی موارد با جریمه‌های سنگینی از جمله پرداخت‌های مالی و محرومیت تماشاگران از تشویق تیم‌های محبوبشان نسبت به ورود ایدئولوژی و طراحی سیاست‌های برخی از کشورها واکنش نشان داده‌اند. با آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین نیز شاهد بودیم که فدراسیون فوتبال فقط به‌دلیل این جنگ و در جهت ایجاد جنگ روانی علیه سردمداران کرملین حضور تیم ملی فوتبال این کشور را در مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر ممنوع اعلام کرد و این تیم را از حضور در این مسابقات محروم ساخت. درآن روزها سیاستمداران غربی باتاکید برغیرانسانی بودن حمله روسیه به اوکراین واقدام ارتش روسیه درکشتن غیرنظامیان، در تلاش بودند تا از این شیوه برای ایجاد فشار بیشتر بر جامعه روسیه استفاده  کنند. این موضوع هرچند نتوانست به اهداف بلندمدت و موثری در جنگ روسیه علیه اوکراین دست‌یابد اما با عدم‌حضور تیم فوتبال روسیه در جام‌جهانی قطر، بهت سنگینی جامعه روسیه و ملت‌های جهان را دربر گرفت. تاکید بیش از پیش مقامات اروپایی و فدراسیون جهانی فوتبال بر اهمیت اصول انسانی و اخلاقی در این‌خصوص ویترینی زیبا با شعارهای زیبا از آنها ساخته بود تا زمانی که با آغاز طوفان‌الاقصی ناگهان همه شعارهای غربی‌ها درخصوص حقوق‌بشر و اهمیت ورزش، منهای سیاست به یک باره دچار دوگانگی شد.همان مردمی که در شوک حذف تیم‌ملی فوتبال روسیه از مسابقات جام‌جهانی فرورفته بودند وهرلحظه منتظر بودند تا سردمداران ورزش المپیک که خود بزرگ‌ترین رویداد ورزشی برپایه صلح جهانی است،رژیم‌صهیونیستی راازحضوردراین عرصه ورزشی منع کند،شاهد سیاست دوگانه درقبال این رژیم ضدبشری کودک‌کش بودند. کاروان ورزشی رژیم‌صهیونیستی نه‌تنها ازحضور در المپیک پاریس محروم نشد، بلکه به‌طور بی‌سابقه‌ای با حمایت‌های مستقیم جریان رسانه‌ای غرب حضور تیم‌های ورزشی این رژیم در مسابقات المپیک تایید و تشویق شد. حال باتوجه به اقدامات ددمنشانه این رژیم، بخش‌هایی از جنایت‌های ضدبشری این جنایت‌کاران را که به‌میزان کافی، ادله محکم حقوقی برای حذف کاروان ورزشی این رژیم از المپیک است را به اختصار بررسی می‌نماییم: 
     
نقض حقوق‌بشر توسط اسرائیل 
اسرائیل به‌طور مداوم معاهدات و کنوانسیون‌های حقوق‌بشری را نقض کرده  که کاملا آشکار و روشن است.
     
کشتار کودکان
حملات نظامی رژیم‌صهیونیستی به غزه وسایر مناطق فلسطینی منجر به کشته‌شدن هزاران کودک شده است. این حملات نه‌تنها جان کودکان بی‌گناه را می‌گیرد، بلکه زیرساخت‌های حیاتی مانندمدارس وبیمارستان‌ها را نیزتخریب می‌کند. به‌تصویر کشیده‌شدن زجر غیرقابل وصف کودکانی که در بمباران‌های رژیم‌صهیونیستی،خانه وهمه اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند برگی از جنایت‌های نابخشودنی این رژیم خونریز است که قلب هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد. این رژیم با بمباران‌های بی‌رحمانه‌ی خود موجب تعطیلی مدارس و درنتیجه تعطیلی آموزش در نوار غزه شده که این حق پایمال‌شده از کودکان فلسطینی جزئی از حداقل‌های نیازهای بشری در جهان است. عدم‌اجازه به ورود سوخت و در نتیجه خاموش‌شدن ژنراتورها در بیمارستان‌ها و نیز ممنوعیت ورود دارو و تجهیزات پزشکی موجب به شهادت‌رسیدن هزاران کودک بی‌گناه در غزه شده است.
     
تبعیض و آپارتاید
 سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها درکرانه‌باختری و نوار غزه، شرایط زندگی رابرای این مردم بسیار دشوار کرده است. محدودیت‌های شدید در حرکات، دسترسی به منابع و خدمات اساسی و تبعیض در قوانین و حقوق، نمونه‌هایی از این سیاست‌ها هستند. یکی دیگر از نشانه‌های آپارتاید موضوع شهرک‌سازی است که افراط صهیونیست‌ها در این رابطه حتی صدای کشورهای هم‌پیمان با آنها از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان و حتی آمریکا را درآورده است. اما این رژیم بدون‌توجه حتی به تذکرات هم‌پیمانانش و با اتکا به لابی قدرتمند صهیونیستی ضمن تصرف غیرقانونی زمین‌های فلسطینی‌ها و ساخت شهرک‌های جدید برای صهیونیست‌ها، آوارگان فلسطینی را مجبور به کوچ اجباری می‌کند.
     
نقض حقوق زندانیان
 اسرائیل به‌طور مداوم قوانین بین‌المللی رادر قبال زندانیان فلسطینی نقض می‌کند. استفاده از شکنجه، بازداشت‌های اداری بدون‌محاکمه و شرایط غیرانسانی در زندان‌ها از جمله این نقض‌هاهستند.درموارد بسیاری ازسوی گروه‌های حقوق‌بشری وابسته به سازمان‌ملل‌متحد به استفاده صهیونیست‌ها از سگ برای شکنجه‌دادن زندانیان فلسطینی که تعدادی از آنها کودک بوده‌اند اشاره شده است. همچنین این رژیم در اقدام ضدبشری دیگری از صندلی‌هایی با شوک الکتریکی برای از بین‌بردن مقاومت زندانیان فلسطینی استفاده کرده است.
     
تناقض آشکار
 حال با توضیحات مختصری که ارائه شد، می‌توان گفت که رفتار دوگانه غرب در قبال روسیه و اسرائیل نشان‌دهنده تناقضات آشکار در سیاست‌های بین‌المللی است. در حالی که روسیه به دلیل تجاوز نظامی به اوکراین موردتحریم‌های شدید و حذف از رقابت‌های ورزشی قرار می‌گیرد، اسرائیل باوجود نقض گسترده حقوق‌بشروکودک‌کشی،همچنان ازحمایت وهم‌پیمانی کشورهای غربی برخوردار است و در المپیک فرانسه حاضر است.
     
نتیجه‌گیری
 این رفتار دوگانه نشان‌دهنده این است که ادعای غرب مبنی‌بر جدایی ورزش از سیاست، در واقعیت عملی نمی‌شود. بلکه تصمیمات ورزشی نیزبه‌شدت تحت‌تأثیر سیاست‌ها ومنافع اقتصادی وسیاسی قراردارند.این تناقض‌ها نه‌تنهااعتماد عمومی به سازمان‌های ورزشی بین‌المللی را کاهش می‌دهد، بلکه نشان می‌دهد که اصول حقوق‌بشر واخلاقی به‌طورمتناقض وغیرمنصفانه‌ای اجرا می‌شوند. درنهایت، اگرغرب به‌دنبال حفظ اصول اخلاقی وانسانی است،باید به تمامی موارد نقض حقوق‌بشر به طور یکسان واکنش نشان دهد و رفتارهای تبعیض‌آمیز را کنار بگذارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها