گزارشی اجمالی از کتاب‌های‌قبلی «نشرجام‌جم»

آن پانزده کتاب

انتشار کتاب جدید عاشورایی در انتشارات نیستان

تجلی شعر حسینی در «صهبای آگاهی»

«صهبای آگاهی» اثر محمود معصومی همراه با گزیده اشعار عاشورایی طلوعی گیلانی در ۲۸۶صفحه رقعی از سوی نشر نیستان منتشر و روانه بازار کتاب شد.
کد خبر: ۱۴۶۵۹۰۷
 
محمود معصومی، نویسنده کتاب، انگیزه اصلی خود از تالیف این کتاب را در پیشگفتار چنین بیان می‌کند:«حدود بیست و چند سال پیش بود که نسخه‌ای خطی از یکی از دوستان از عارف عامل سالک، شیخ علی‌اکبر طلوعی‌‌‌گیلانی‌اشکوری به‌دستم رسید که مکررا  آن را مطالعه کردم. ایشان از منظر عرفانی با بیان حماسی، جریانات عاشورا را توصیف کرده‌اند و همین‌طور در توصیف و مدح حضرت ختمی‌مرتبت رسول اکرم(ص) و امیرالمومنین حیدر کرار(ع) و سایر ائمه‌ سلام‌ا...‌علیهم اشعار زیبایی نگاشته‌اند. حیفم آمد که این اشعار نغز و زیبای عرفانی در دسترس علاقه‌مندان و عاشقان دربار حق و بارگاه استغنا قرار نگیرد. لذا مصمم شدم با افزودن پاورقی در توضیح واژه‌های ناآشنا و توضیحات مختصر در مفاهیم و عبارت‌ها، این مجموعه ارزشمند را منتشر سازم و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم. تاچه قبول افتد و چه در نظر آید. اصل دیوان‌آقای طلوعی همان‌طور که اشاره شد، غیر از مدح ۱۴ معصوم و اهل‌بیت پیامبر اکرم(ص)، شامل اشعاری در مورد شخصیت‌های واقعه کربلا، جناب علی‌اکبر(ع) و حضرت قاسم (ع) و به‌‌ویژه نور مطهر، صدیقه ارشد زینب‌کبری(س)، روضه‌ها و مرثیه‌هاست که نهایتا با شعری در مدح امام‌ العصر و الزمان، حجه‌ابن الحسن‌العسکری(عج) به پایان می‌رسد. حدود ۱۵۰قطعه شعر در ترکیب‌ها و صنایع مختلفی سروده شده است. چون اصل کتاب چاپی در دسترس نبود، لذا از نسخه خطی که به دستم رسیده بود با اعمال تصحیحاتی بهره‌گرفتم. حدود ۴۰قطعه از این اشعار انتخاب و تصحیح و تنظیم شد. این اشعاردر۱۲قسمت یا فصل قرارداده شد و در شروع هر فصل به تناسب موضوع شعر تعلیقاتی اضافه گردید. در این متون بر حسب موضوع تحلیلی از مفاهیم مختلف از دیدگاه قرآن، ائمه و بزرگان عرفان به‌ویژه اشعاری از حافظ، مولانا، شیخ محمود شبستری و سایر عرفا ارائه شده است. به‌جز موارد فوق، گاهی قطعه‌ شعری مانند غزل، قصیده یا مثنوی نیز به تناسب موضوع در جای خود از شعرای فوق اضافه شده است.»

بازگشت از نجف به رحیم‌آباد اشکور
مرحوم آقای علی‌اکبر طلوعی‌گیلانی فرزند آقای علی‌اکبر اشکوری در تاریخ ۱۲۶۴شمسی دراشکور متولد شد.درایام خردسالی دارای ذکاوت بی‌مانند و قریحه سرشار بود. به مقتضای ذوق وافری که به فراگرفتن علوم دینی نشان می‌داد، عمر گرامی خود را به تحصیل علوم، اکتساب معارف الهیه و تعلیم فقه، اصول، منطق، حکمت و مبادی آنها از صرف و نحو و معانی، بیان و لغت و تفسیر و درایه و رجال صرف کرد. از۱۲سالگی به مدت هفت سال در مدارس گیلان به تحصیل اشتغال داشت. ایشان برای تکمیل دوره استادی و مرتبه اجتهاد به حوزه علمیه نجف اشرف مسافرت کردو درمحضر درس حجج‌اسلام و مراجع تقلید (محقق نائینی و عراقی) دوره خارج را به اتمام رسانید و واجد مرتبه اجتهاد شد. مرحوم طلوعی پس ازسه سال توقف در مرکز علمی نجف اشرف و مجاورت معدن علوم الهی علی(ع) برای ایفای وظیفه و ارشاد آنام و نشر احکام مقدس اسلام به ایران مراجعت کرد و در رحیم‌آباد اشکور به ترویج دین مبین پرداخت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها