گپ‌وگفت «قاب کوچک» با دست‌اندرکاران برنامه‌ای از رادیو محرم

روایت شیدایی اباعبدا...

عشق است و آتش و خون

باز محرم رسید،فصل عزای سید و سالار شهیدان آمد ودل غم گرفت؛پیر و جوان، کوچک و بزرگ، دارا و ندار همه و همه سوگوار ابا‌عبدا...الحسین(ع) هستند و در این ایام با حضور درمراسم‌های عزاداری یادل‌سپردن به سوگواری‌ها در رادیو،جان و دل می‌سپارند به نوحه‌سرایی‌ها، مرثیه‌ها و روضه‌هایی که به دل می‌نشیند.
کد خبر: ۱۴۶۴۸۴۴
نویسنده مریم کریمی - گروه رسانه
 
رادیو محرم از شبکه‌های فصلی معاونت صداست که بر این مبنا هر ساله برپا می‌شود تا مرهمی باشد بردل‌های سوخته عاشقان اباعبدا...‌الحسین(ع). درنوشتار پیش‌رو با دست‌اندرکاران این شبکه رادیویی گپ‌و‌گفتی شده که در ادامه می‌خوانید.
     
ترویج فرهنگ صحیح عزاداری
مسعود کاویانی، مدیر رادیو محرم درگفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: رادیو محرم تا پایان ماه محرم با پخش مداحی، مرثیه‌خوانی، سینه‌زنی و روضه‌خوانی روی موج اف‌ام ردیف ۹۵.۵روی آنتن می‌رود.وی در پاسخ به این پرسش که برای تعامل با مخاطبان چه راهکارهایی پیش‌بینی شده است؟ عنوان می‌کند: حیات هر رسانه‌ای به تعامل و ارتباط با مخاطب وابسته است. رادیو محرم از جمله رادیوهایی بوده که از همان روز اول و قبل از آغاز به کار، با مخاطبان خود در ارتباط است. صفحات این رادیو، در طول سال در فضای مجازی فعال است و مخاطبان با آن در ارتباط هستند. دررادیو علاوه برپویش‌هایی که برگزار می‌شود، مخاطبان با ارسال پیامک یا ارتباط تلفنی در برنامه‌ها مشارکت دارند.کاویانی درباره وجه تمایز این رادیو با رادیو اربعین و ویژه‌برنامه‌های شبکه‌های دیگر توضیح می‌دهد: محور اصلی دررادیو محرم ترویج آموزه‌ها و ارزش‌های دینی در قالب پخش عزاداری‌های صحیح، معتبر، درست، بدون پیرایه و خرافه است،یعنی عزاداری‌هایی که ساختار قوی،متن فاخر، آهنگ مناسب ولحن شایسته داشته باشند. وجه تمایز رادیو محرم هم همین قالب وساختارارائه است.به عبارتی اگر درویژه‌برنامه سایر رادیوها مکتب ومعارف حسینی در قالب برنامه‌های گفت‌وگویی و مجله‌ای تهیه، تولید و پخش می‌شوند، در رادیو محرم قالب مداحی،مرثیه‌سرایی،سخنرانی‌ و برنامه‌های کوتاه است. رادیواربعین هم‌که به‌مناسبت رستاخیزعظیم پیاده‌روی‌عاشقان اباعبدا...‌الحسین(ع)درماه صفرفعالیت دارد،بیشترمبتنی بر اطلاع‌رسانی، مطالبه‌گری از مسئولان جهت رفع موانع و ایجاد تسهیل برای این واقعه ارزشمنداست. البته استفاده از قطعات عزاداری هم در این رادیو حجم درخور توجهی دارد.
     
رادیو محرم، رسانه مردمی
کاویانی بیان می‌کند: اصطلاح رسانه مردمی واقعا شایسته این رادیوست.یکی ازمواردی که ما به عمق علاقه مردم به امام‌حسین(ع) و یاران شهیدش در کربلا و دلدادگی مردم به‌این راه و مکتب پی می‌بریم، توجه مخاطبان به این رادیوست. رادیو محرم پرشنونده‌ترین رادیوی مناسبتی محسوب می‌شود و شنوندگان برای آغازبه کاراین رادیو لحظه‌شماری می‌کردند ودرطول ماه محرم هم همیشه همراه ما هستند. رسیدن به عدد ۲۰میلیون بار شنیدن این رادیو از طریق برنامه کاربردی ایران‌صدا خودش حکایت از نکات مهمی دارد که شاید ما را از بیان هر توضیحی بی‌نیاز می‌کند.
     
عشق آسمانی 
رضا حبیبی که برای هشتمین سال پیاپی است اجرای برنامه‌های رادیو محرم را بر‌عهده دارد درپاسخ به این پرسش که آیا برای اجرای برنامه‌های رادیو محرم نیاز به تخصص خاصی است،عنوان می‌کند:قطعا کاردرجایی که بناست به معرفت‌افزایی مخاطب توام با شور و شعور حسینی بیفزاید، برای شکل‌گیری یک الگوی عزاداری صحیح و مناسب برای امام‌حسین(ع)حتما به تخصص هم در حوزه اجرا و هم در شناخت واقعه عاشورا و مقاتل مختلف نیاز دارد که شاید از پس هر گوینده‌ای برنیاید. فراتر ازهمه اینها کار در رادیو محرم علاوه برآنچه ذکرشد،یک عشق آسمانی هم می‌خواهد،عشق به حسین(ع). بنده تمام تلاشم این است که زمان اجرای برنامه واقعا انرژی بگذارم و قبل ازاین‌که برای اجراوارداستودیو شوم،حتما مطالعه داشته باشم؛ کتاب‌هایی مثل حماسه حسینی استاد مطهری، خصائص‌الحسینیه، منتهی‌الامال و... .
وی باتاکید بر این‌که استقبال از رادیو محرم بی‌نظیر است، ادامه می‌دهد:با توجه به بازخوردهایی که ازهمه اقشار به دست ما می‌رسد، رادیو محرم از استقبال خوبی برخوردار بوده است، به نظرم استقبال از رادیو محرم بی‌نظیر و نامی برازنده دارد؛ حسینیه‌ای است به وسعت دل‌های عاشق. همچنین چند سال پیش که برای گفت‌وگوی زنده با مخاطبان به مرکز۱۶۲سازمان صداوسیما آمدیم، متوجه اقبال بی‌نظیر شنونده‌ها به رادیو محرم شدم. به قول یکی از همکاران۱۶۲که می‌گفت:«رادیو محرم به اندازه سریال‌های پرمخاطب تلویزیون زنگ‌خور دارد.» 
شرایط خاص زمانی پخش رادیو محرم، عشق وافر مردم به امام حسین(ع)، اصحاب و یاران باوفایش از این رسانه دینی، رادیویی خاص ساخته که کار در آن علاوه بر تمام تخصص‌های حرفه‌ای، عاشق بودن را هم می‌طلبد. 
     
مغناطیس عظیم، عشق به اباعبدا...(ع)
رضا ملایی، از گویندگان رادیو محرم که ۹سال است اجرای برنامه‌های ایام محرم و صفر را بر‌عهده دارد، درباره ویژگی‌های گوینده برنامه‌های ماه محرمی توضیح می‌دهد: ازسال۱۳۹۴به صورت مستمر درایام محرم وصفر در رادیو معارف برنامه اجرا می‌کنم و در تمام این سال‌ها ایام اربعین برای اجرای برنامه درکربلا حضور داشته‌ام. به نظرم هرگوینده‌ای که عاشق امام حسین(ع) باشد، می‌تواند در رادیو محرم اجرا داشته باشد، البته چند پیش شرط مورد نیاز تمام گوینده‌های برنامه‌های ماه محرم است؛ این که اطلاعات مورد نیاز را در حوزه تاریخ، معارف، شخصیت‌ها، شهدای کربلا ودرباره قیام اباعبدا...(ع) داشته باشد.گوینده باید دایره واژگان گسترده‌ای در زمینه محرم و کربلا داشته باشد.علاوه براینها؛داشتن شورواحساس حقیقی و صادقانه حسینی الزامی است.ملایی یادآوری می‌کند: تجربه نشان داده، رادیو محرم حسینیه‌ای است به وسعت دل‌ها که از هر قشر و گروهی شنونده دارد. دقیقا مثل تکیه و هیات عزاداری اباعبدا...‌الحسین(ع)که همه حضور پیدا می‌کنند.برنامه‌های رادیو محرم معمولاپرمخاطب است، به ویژه‌برنامه‌هایی که به پخش قطعات مرثیه، روضه و سینه‌زنی اختصاص دارد وبراساس درخواست خود مخاطبان پخش می‌شود‌؛ حجم تماس‌ها و پیامک‌های رسیده در سال‌های گذشته گواه این نکته است.
     
اقامه عزای سیدالشهدا
محمدحسن جلالی، از تهیه‌کننده‌های رادیو محرم که تهیه‌کنندگی برنامه صبح «شور شیدایی» را بر‌عهده دارد، درباره این برنامه پرمخاطب رادیو محرم می‌گوید: برنامه شور شیدایی در ماه محرم با پخش مداحی و مراثی درخواستی مخاطبان، تقدیم شنوندگان رادیو محرم می‌شود.بنده تهیه‌کنندگی این برنامه را هر روز صبح‌ها ازساعت۱۱تا۱۲:۳۰ بر‌عهده دارم. از اهداف و رویکردهای این برنامه می‌توان به گرامیداشت ایام محرم، اقامه عزای سیدالشهدا، ترویج عزاداری صحیح و ارائه الگوی عزاداری درست اشاره کرد. توجه به خواست مخاطب اولویت اصلی برنامه شور شیدایی است؛ البته وقتی کاری با احساس وعاطفه شنوندگان سروکار داشته باشد، باید با دقت بیشتری ساخته شودوبه همین دلیل ماهم تلاش می‌کنیم باایجاد فضای شنیداری مناسب باعشق،علاقه واحساس مخاطبان را همراهی کنیم.تهیه‌کننده رادیومحرم بااشاره به بخش‌های برنامه شورشیدایی عنوان‌می‌کند:انعکاس عزاداری‌های مختلف، پخش مداحی‌های سال جدید، پخش مرثیه‌ها ومداحی‌های متفاوت با زبان، گویش‌ها، لهجه‌های مختلف وتوجه ویژه به درخواست‌ها درلحظه،چه ازطریق پیامک و چه از طریق تلفن، وجه تمایز این برنامه با سایر برنامه‌های رادیومحرم است والبته از انتظارات مخاطبان برنامه شور شیدایی است.

ایجاد شور و شعور حسینی
علی اسماعیلی،یکی ازتهیه‌کننده‌های رادیومحرم که هدف اصلی ازراه‌اندازی این شبکه رادیویی را ایجاد شوروشعورحسینی در فضای حزن و اندوه می‌داند،اضافه می‌کند:خدا راشاکرم که حضرت ارباب توفیق دادامسال هم دررادیو محرم نوکری کنیم. ان‌شاءا...حضرت سیدالشهدا بپذیرند و مردم عزیز هم راضی باشند. یکی ازاهدافی که در برپایی رادیو محرم نقش داشته، ایجاد شور و شعور حسینی بوده است‌. ما علاوه بر رادیو و ارتباط مستقیم و بی‌واسطه، باایجاد کانال در فضای مجازی وشبکه‌های اجتماعی به‌عنوان رادیو محرم ارتباط مستمری بامخاطبان داریم.وی درپاسخ به این پرسش که مخاطبان چه انتظاراتی ازبرنامه‌های ماه محرم دارند، خاطرنشان می‌کند: به‌نظرم مخاطبان بیشتر در دو حوزه توقع دارند؛ اولا پخش نوحه‌ها وعزاداری‌های جدید و به‌روز، دوما نوحه‌ها و مرثیه‌های محلی با گویش‌های مختلف. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها