نوبر بهار مدیریت سینما‌؟!

معمولا عرف، رویه و قانون نانوشته‌ای حاکم است که مدیران ارشد همواره در تریبون‌های یک‌طرفه، مثلا به‌منظور ارائه برنامه‌های خود یا دفاع و توجیه مواردی از عملکرد زیر‌مجموعه خود حضور پیدا می‌کرده‌اند. اما جدیدا شاهد این بودیم محمد خزاعی در برنامه‌ای شرکت کرد که با رویکردی غیر‌متعارف همراه بود.‌
کد خبر: ۱۴۲۳۷۵۸
نویسنده محمد‌تقی فهیم | منتقد سینما
مسأله‌ این قلم، موضوعات و مطالب مطروحه در برنامه اینترنتی جیرانی با حضور رئیس سازمان سینمایی نیست، حتی عمق و سطح تیترهای فی‌مابین مهمان و مجری یا این‌که کی بر کی پیروز شد هم دردرجه چندم این بحث می‌گنجد، بلکه آنچه از اهمیت درجه‌اولی برخوردار است، خود اتفاق است که فی‌نفسه قابل‌دفاع و حتی ظرفیت تبلیغ و ترویج و سرلوحه قرار دادن را دارد. بهتر است با یک خاطره، مطلب را ادامه دهم: چند سال قبل به یک برنامه تلویزیونی دعوت شدم تا با یکی از مدیران ارشد سینمایی درباره مسائل و معضلات سینما به بحث بنشینیم. جناب مدیر در استودیو متوجه چیدمان میز گفت‌وگو شد و تصمیم به رفتن گرفت لذا برنامه‌ساز و همکارانش شروع به چانه‌زنی کردند چرا که او صراحتا اعلام کرد که برای نشستن روبه‌روی منتقد به برنامه نیامده است بلکه هدفش از موافقت با حضور، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی! حوزه ماموریتش است؛ ضمن این‌که در میانه اعتراض و انصرافش، هرازگاهی نگاهی غضبناک نیز به من می‌انداخت! حالا در‌نظر بگیرید که هم ایشان حدود یک ساعت برنامه را با توضیح واضحات حرام کرد و حداقل به همان پرسش‌های مندرس و مبتذل مجری هم پاسخ نمی‌داد بلکه تمام هم و غمش ایراد مطالبی بود که از قبل آماده کرده بود یا توسط دو همراه ایشان به انحای مختلف روی میز گفت‌وگو منتقل می‌شد و... .
خاطره‌ای که نقل شد، بهترین حالت و قالب مصاحبه‌های رایج مدیران در ادوار مختلف بوده است. ظاهرا نامش را گفت‌وگو می‌گذاشته‌اند ولی در حد و حدود مصاحبه هم نمی‌گنجید. تعریف گفت‌وگو با مصاحبه در آموزه‌های رسانه‌ای کاملا روشن و مرزهای آن مشخص شده است. آنچه مدیران دوست دارند و به آن اهتمام می‌ورزند همانا قالب مصاحبه، آن هم در سطحی‌ترین شکل آن است. این روزها شاهد رونق فضای مجازی هستیم که گرایشی از آن به خنثایی و فرمایشی مواجهه مدیران و مسئولان در فضای واقعی است. امروزه دیگر مخاطبی که به فضای دو‌طرفه و تعاملی مجازی دسترسی دارد، قالب‌های کهنه و یک‌طرفه و توجیهی مصاحبه‌گونه بیرون را برنمی‌تابد، خصوصا مخاطب سینما که براساس قواعد دراماتیک به سطحی‌ بالاتر و صریح‌تر از دستمایه‌های مختلف رسیده است و لذا اگر هم گول تحریفات آن فضا را بخورد ولی به‌دلیل جذابیت قالب‌ها به‌راحتی هم دوغ را از دوشاب چارچوب‌های کهنه و نو تشخیص می‌دهد.
خلاصه مطلب این‌که محتوا، مطالب و موضوعات مطرح شده در گفت‌وگوی اخیر رئیس سازمان سینمایی در فضای مجازی می‌تواند از منظرهای مختلف مورد بررسی و نقد قرار گیرد و مدافع و مخالفانی در میان جریانات و جناح‌های متعدد داشته باشد اما خود میزانسن را باید مورد حمایت قرار داد و خواهان توسعه و گسترش چنین اتفاق‌هایی در روابط و مناسبات فی‌مابین مدیران و رسانه‌ها شد. نباید فراموش کنیم که مخاطب کنونی، اعم از مردم عادی تا اهالی رسانه و...، حقیقت را از تصنع بو می‌کشند و دیگر نمی‌پذیرند که به سیاق گذشته، فلان مدیر دستور نوشتن به مدیر روابط‌عمومی یا مستخدم خوش‌قلم خود بدهد و سپس مشاوران و کارشناسان مجموعه بنشینند متن را بالا و پایین کنند و شخم بزنند و تمام جوانب و احتمالات خطرساز را بررسی کنند، سپس آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند یا حتی مدیر مربوط با همین محتوای تهیه شده مقابل رسانه‌ها بنشیند و از همین ‌روست که گفت‌وگوی اخیر محمد خزاعی را باید نوبر بهار مدیریت سینمایی تلقی کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
وقتی دل جنگل سوخت

«جام‌جم» در گفت‌وگو با جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور بررسی کرد

وقتی دل جنگل سوخت

صدای «مرجان» باید شنیده شود

گفت‌و‌گو با میلاد بنی‌طبا، کارگردان فیلم سینمایی «مرجان» پیرامون دغدغه‌های ساخت و چالش‌های اکران یک فیلم اجتماعی

صدای «مرجان» باید شنیده شود

نیازمندی ها