میدانید چگونه کیفیت آب آشامیدنی را باید تست کرد ؟

به دلیل افزایش آلودگی در آب های سطح زمین بخش کمی از آب قابل مصرف است. نوشیدن آب سالم با سلامتی رابطه مستقیم دارد پس باید قبل از نوشیدن هر آبی کیفیت آن را به خوبی بررسی کنید تامشخص شود که با استانداردها مطابقت دارد یا خیر. بنابراین تست کیفیت آب آشامیدنی و سالم بودن آب از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. 
به دلیل افزایش آلودگی در آب های سطح زمین بخش کمی از آب قابل مصرف است. نوشیدن آب سالم با سلامتی رابطه مستقیم دارد پس باید قبل از نوشیدن هر آبی کیفیت آن را به خوبی بررسی کنید تامشخص شود که با استانداردها مطابقت دارد یا خیر. بنابراین تست کیفیت آب آشامیدنی و سالم بودن آب از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. 
کد خبر: ۱۴۲۰۳۲۰

 چند روش ساده برای آزمایش کیفیت آب آشامیدنی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به این روش های تست کیفیت آب آشامیدنی بپردازیم.

کیفیت آب چیست؟

کیفیت آب ویژگی های بیولوژیکی شیمیایی و فیزیکی را شامل می شود که مناسب بودن آب برای مصرف را مشخص می کنند. بررسی و آزمایشات کیفیت آب برای استفاده از آن در هر منظوری کاملا ضرورت دارد.

تعیین کیفیت آب چیست؟

تعیین کیفیت یعنی اندازه گیری پارامترهای لازم با رعایت روش های استاندارد و سازگاری با استانداردهای لازم. برای سنجش کیفیت آب بایستی چند مورد در خصوص کیفیت آب مورد ارزیابی قرار بگیرد و با استانداردهای لازم تطبیق داده باشد تا بتوان کیفیت آب را تایید کرد.

روش های تست کیفیت آب آشامیدنی

اگر یک صنعتگر هستید و برای تولید محصولی باکیفیت، نیاز به آب پاک و با مشخصات ویژه دارید، فقط کافی است روش های زیر را برای تست آب آشامیدنی امتحان کنید:

  • تست کیفیت آب در آزمایشگاه تخصصی آب

آزمایشگاه هایی برای تست کیفیت آب آشامیدنی وجود دارند که کار بررسی پاکی و سالم بودن آب را انجام می دهند. اگر می خواهید می توانید یک نمونه آب را برای تست به نزدیک ترین آزمایشگاه شهرتان ببرید. فقط باید نمونه آب را در یک ظرف استریل بریزید.

 البته بهتر است اول با آزمایشگاه تخصصی تست آب مصرفی تماس بگیرید و از آن ها بپرسید که نمونه آب را چگونه برای تست به آن جا ببرید. برخی از آزمایشگاه ها خودشان برایتان یک ظرف استریل و مناسب ارسال می کنند. چون در صورتی که ظرف الوده باشد، تست کیفیت آب آشامیدنی به خوبی انجام نمی شود.

  • تست کیفیت آب به صورت چشمی

یک روش دیگر برای تست آب آشامیدنی وجود دارد یک لیوان شفاف را از آب پر کنید. سپس لیوان را در مقابل نور بگیرید. در صورت شفاف بودن آب سالم است. اما اگر ذرات معلقی به شکل شناور یا ته‌نشین شده در لیوان دیدید این نشان از آلودگی آب دارد.

با در نظر گرفتن هر نوع آلودگی در آب، بایستی آن را برای تست به آزمایشگاه ارسال کنید

  • تست کیفیت آب آشامیدنی با بو کردن

مشخصه اصلی سالم بودن آب این است که طعم، بو و مزه نداشته باشد. اگر بعد از بو کردن آب، بوی شبیه به تخم مرغ گندیده حس کردید، این بو می تواند از کلر بالای آب ناشی شده باشد. هم چنین بوی زننده در آب می تواند نشان دهنده وجود محلول‌های آلی و گوگرد نیز باشد. اگر آب بوی بد داشت آن را برای آزمایش های بیشتر به آزمایشگاه ارسال کنید تا تست های تخصصی روی آب انجام شود.

  • روش تست آب آشامیدنی با کیت تشخیص

یک سوال پیش می آید که آیا کیت های تست کیفیت آب را به خوبی نشان میدهد؟ در جواب باید بگوییم که با تهیه کیت تشخیص می توانید میزان عناصری چون کلر، نیترات، نیتریت، مواد معدنی، سرب، آرسنیک و میزان سختی آب را اندازه بگیرید. اما بهتر است کنترل کیفیت آب آشامیدنی در آزمایشگاه های مجهز به دستگاه های تست کیفیت آب انجام شود تا از سلامت آن کاملا مطمئن شوید.

کیت تشخیص کیفیت اب معدنی

  • تشخیص کیفیت و سالمی آب با TDS متر

TDS متر یک نوع دستگاه تست کیفیت آب آشامیدنی است که میزان ناخالصی را در کمتر از 10 ثانیه نشان می دهد. بر طبق استاندارد کیفیت آب آشامیدنی ناخالصی های محلول در آب با شاخصی به نام سختی آب شناسایی و با واحدی به نام PPM سنجیده می شوند. برای تست آب مصرفی آب را داخل لیوان بریزید و سپس دستگاه متر  TDSرا داخل آب قرار دهید.

بعد از چند ثانیه عددی روی نمایشگر TDS متر نشان داده می شود. اگر عدد تی دی اس کمتر از 100 بود، آب آشامیدنی شما سالم است. البته یک نکته را فراموش نکنید که دستگاه TDS تی دی اس متر همه  جامدات داخل آب را با هم اندازه‌ گیری می‌کند و آن ها را از هم تفکیک نمی کند پس بهتر است آب را به ازمایشگاه تخصصی برای بررسی های بیشتر ارسال کنید. اگر آب تان آب چاه است باید آن را ابتدا کلرزنی کرده و بعد از دستگاه TDS متر استفاده نمایید.

  • بررسی تغییرات در رنگ آب

آب را در سه چهارم لیوان بریزید. اگر پس از یک دقیقه با تغییر رنگ آب مواجه شدید بدانید که آب آشامیدنی شما آلوده است. در صورتی که  آب به رنگ قرمز یا نارنجی تغییر رنگ داد، ممکن است لوله های اب زنگ زده باشد

در صورت تغییر رنگ آب به رنگ سیاه یعنی داخل آب سرب یا کپک وجود دارد. در صورتی که آب به رنگ سبز در آمد، نشان دهنده وجود جلبک داخل آب است. البته سبز شدن آب یعنی داخل آب مس نیز وجود دارد. بهترین کار این است که آب آشامیدنی را به یک آزمایش مجهز برای کنترل کیفیت آب ارسال کنید.

آیا با این آب می توان خط تولید آب معدنی راه‌اندازی کرد؟

بعد از تست آب در صورتی که آب سالم و مورد تایید آزمایشگاه بود، می توانید تولید آب معدنی را شروع کنید. برای خرید دستگاه آب معدنی مانند: دستگاه بسته بندی آب معدنی، دستگاه لیبل زن بطری، بطری (PET) ، کمپرسور ، چیلر ، درایر ، بوستر و تجهیزات دیگر بهترین انتخاب شرکت دانش بنیان برزین صنعت است. هم چنین می توانید با تهیه دستگاه بادکن پت از برزین صنعت نیز آب معدنی را در بطری های متنوعی به بازار عرضه کنید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها