معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و رییس جشنواره سیمرغ با اشاره به برگزاری اولین جشنواره سیمرغ در این شهر، از طراحی و ساخت عروسک‌های شاهنامه در این جشنواره خبر داد.
معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و رییس جشنواره سیمرغ با اشاره به برگزاری اولین جشنواره سیمرغ در این شهر، از طراحی و ساخت عروسک‌های شاهنامه در این جشنواره خبر داد.
کد خبر: ۱۴۱۵۵۸۲

سید جلیل بامشکی در نشستی مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار کرد: معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با همکاری جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر عروسک‌سازی، جشنواره ساخت عروسک‌های شاهنامه را به مناسبت بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره با هدف ترویج و ارتقا هنر و مهارت در طراحی و ساخت عروسک و معرفی و ارائه عمومی آثار برگزیده برگزار می‌شود، افزود: شهر مشهد با بیش از هزار سال سابقه فرهنگی، هنری و مذهبی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی در ایران شناخته شده است.

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای هنرمندان و علاقه‌مندان به ساخت عروسک است تا مهارت خود را به نمایش بگذارند و از آثاری که خلق کرده اند، بهره‌مند شوند؛ همچنین با بیان شخصیت‌های شاهنامه در غالب عروسک‌ها از غنی‌ترین ارزشهای فرهنگی و تاریخی این شهر استفاده کنند.

بامشکی افزود: در همین راستا از همه ی علاقه‌مندان به هنر عروسک سازی دعوت می‌شود تا با شرکت در اولین جشنواره سیمرغ از فرصتی که برای نمایش هنر و مهارت شان ایجاد شده بهره‌مند شوند؛ در این جشنواره به بهترین آثار ارسالی جوایزی اهدا خواهد شد و آثار منتخب جشنواره سیمرغ امکان معرفی و نمایش عمومی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه اهداف برگزاری جشنواره سیمرغ شامل ارتباط با ادبیات و فرهنگ ایرانی و ایجاد الگو و شخصیت از شخصیتهای شاهنامه است، گفت: جشنواره عروسکی شخصیت‌های شاهنامه به عنوان یک رویدادهای فرهنگی هنری ارتباطی نزدیک با ادبیات و فرهنگ ایرانی دارد و با ارائه عروسکهایی که بر اساس شخصیتهای ادبیات ایرانی، شاهنامه طراحی و ساخته شده‌اند؛ این جشنواره به ارتباط با فرهنگ و ادبیات ایرانی کمک خواهد کرد.

در ادامه سلمان ال حسن افزود: هدف از برگزاری این جشنواره نبود عروسک‌های ایرانی و اصیل در بین کودکان ایران زمین است؛ در همین راستا تصمیم به برگزاری این جشنواره گرفتیم و تلاش می‌کنیم این جشنواره الگویی برای نسل‌های آینده و نوجوان باشد.

وی افزود: همچنین قصد داریم از منطقه فردوسی و توس یادگاری داشته باشیم تا زائران و شهروندان آن را همراه داشته باشند؛ مهمترین هدف ما در راستای اجرای این جشنواره رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه توس است تا شهروندان این منطقه در تولید انبوه این نماد المان‌ها و عروسک‌ها و فروش آنها نقش بسزایی داشته باشند.

دبیر جشنواره سیمرغ با اشاره به اینکه با مشورتی که با اساتید دانشگاهی در مشهد و تهران داشتیم عنوان این جشنواره را سیمرغ که شخصیت افسانه ای است برگزیدیم، ادامه داد: در فاز اول این جشنواره فراخوان را از ١٩ تیرماه آغاز و تا ٣١ شهریور ادامه خواهیم داد؛ بعد از این تاریخ داوری بر روی آثار ارسال شده انجام خواهد شد؛ در ١۶ مهرماه اختتامیه این جشنواره به مدت ٢ روز را خواهیم داشت که در روز اول کارگاه‌های آموزشی و جانبی با حضور اساتید و روز دوم مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها