مدیر ساماندهی ناژوان در واکنش به حادثه تاب پرنده شهربازی ناژوان:

دستگاه شهربازی دارای مجوز بهره برداری و تأیید سلامت کاربران بوده است

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: وظیفه ما این است که از طریق تصویرسازی مناسب، تصویری صحیح از ایران به جهان نشان دهیم. در این خصوص، دانشمندان، ورزشکاران و هنرمندان ایران زمین هر کدام با نشان دادن این تصویر مناسب از ایران به جهان در حکم یک سفیر برای ایران هستند.
کد خبر: ۱۴۱۵۵۷۷

جام جم آنلاین اصفهان؛ نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل با همراهی دانشگاه اصفهان و اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران، امروز، یکشنبه ۱۸ تیرماه، در دانشگاه اصفهان برگزار شد. «ایران، تمدنی ماندگار» به‌عنوان شعار این کنگره مطرح شد.

در این کنگره، سید عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص «فضیلت دیپلماسی»، اظهار کرد: دیپلماسی فن و هنر مدیریت روابط بین‌الملل است و ابزار مهم آن مذاکره و گفت‌وگو است. گفت‌وگو در اصل در ذات خلقت انسان وجود دارد و شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین موهبتی است که پروردگار در وجود انسان قرار داده است.  

وی افزود: پروردگار می‌فرماید: «خَلَقَ الاْءِنسَانَ، عَلَّمَهُ الْبَیانَ»، به این معنا که «خداوند انسان را خلق کرد و به او نطق و بیان آموخت» و این امری است که انسان را از دیگر مخلوقات خدا متمایز می‌سازد، زیرا انسان بر اساس گفت‌وگو می‌تواند در اختلافات، ابزار گفت‌وگو را به کار گیرد و به وسیله آن با دیگر انسان‌ها  به تعامل بپردازد.

وی ادامه داد: خداوند برای پیامبرانش هم ابزار گفت‌وگو را به‌عنوان ابزار تعامل با انسان‌ها خلق کرده است، همانطور در قرآن ۳۱۵ بار کلمه «قل» آمده است و خداوند مرتبا به پیامبرش فرمان می‌دهد که «بگو». همچنین، ۵۰۱ مرتبه کلمه «قال» آمده و چهار بار از کلمه «برهان» استفاده می‌شود و خداوند مشرکین به اهل کتاب را به چالش فکری وادار می‌کند. به عبارتی، می‌توان گفت، از ابتدای خلقت، مذاکره و گفت‌وگو، امری رایج برای رفع نیازهای مادی و غیرمادی انسان بوده است.  

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی، با بیان این نکته که اصل بر این است که همه انسان‌ها از ابتدا تاکنون برای حل اختلافات از گفت‌وگو استفاده کنند، خاطر نشان کرد: دیپلماسی بر مبنای گفت‌وگو و تعامل است و کشورها برای ایجاد روابط خارجی خود از دیپلماسی به‌عنوان راهی آسان، امن و کم خطر استفاده می‌کنند.  

عراقچی با تاکید بر اینکه مذاکره، گفت‌وگو و دیپلماسی اصولاً مبتنی بر قدرت است، ادامه داد: هیچ کس بدون قدرت وارد هیچ گفت‌وگویی نمی‌شود. گفت‌وگو بدون اتکا به مولفه‌های قدرت، حرفی بی پایه است. این مولفه‌های قدرت شامل قدرت نظامی، قدرت دفاعی تا قدرت نرم یا هوشمند یعنی استفاده از ابزارهای هنری، نرم، فرهنگی برای اغنای طرف مقابل می‌شود.  

وی با بیان اینکه دیپلماسی هنر قانع کردن است، خاطرنشان کرد امروزه این هنر از طریق قدرت نرم انجام می‌شود و در کنار دیپلماسی رسمی حجم عظیمی از دیپلماسی غیر رسمی وجود دارد که مخاطب آن مردم عادی هستند. ارتباطات علمی، فرهنگی، ورزشی و رسانه‌ای از جمله نمونه‌های دیپلماسی غیر رسمی هستند. در واقع، این‌ها هستند که زمینه را برای دیپلماسی رسمی فراهم می‌کنند و اگر کشور از آگاهی این نکته غفلت کند، در زمان دیپلماسی رسمی دچار آسیب می‌شود.  

عراقچی با بیان این نکته که مخاطب دیپلماسی غیر رسمی مردم هستند، افزود: دیپلماسی عمومی به ما قدرت تصویرسازی می‌دهد و اگر ما می‌خواهیم که یک تصویر خوب و شایسته از کشورمان در نزد مردم کشورهای دیگر به وجود آوریم، باید توان تصویر سازی و روایت سازی داشته باشیم.    

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی، در پایان تاکید کرد: بپذیریم که جمهوری اسلامی ایران این روزها مورد هجمه دیپلماسی عمومی از سوی دیگران واقع شده است. علاوه بر تحریم‌های ظالمانه علیه ما، یک تلاش گستره هم برای بدنام کردن و ناشایسته نشان دادن و منزوی سازی ایران در صحنه بین‌الملل وجود دارد. در نتیجه، وظیفه ما این است که از طریق تصویرسازی مناسب، تصویری صحیح از ایران به جهان نشان دهیم. در این خصوص، دانشمندان، ورزشکاران و هنرمندان ایران زمین هر کدام با نشان دادن این تصویر مناسب از ایران به جهان در حکم یک سفیر برای ایران هستند.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها