پل ارتباطی ۳رقمی

تلفن سه‌رقمی روابط عمومی سازمان صداوسیما، همان ۱۶۲ از سال‌ها پیش برای بیان دیدگاه‌ها، انتقادها و پیشنهادهای مردم درباره برنامه‌‌های رسانه ملی راه‌اندازی شده و اکنون برخی مخاطبان رسانه، این تلفن را پل ارتباطی میان خود، تلویزیون و رادیو می‌دانند و از این طریق سعی می‌کنند پیشنهادها و نظرات‌شان را درباره برنامه‌‌های مختلف سیما از مجموعه‌‌های نمایشی گرفته تا برنامه‌‌های غیرنمایشی در ساختارهای مختلف ارائه بدهند.
تلفن سه‌رقمی روابط عمومی سازمان صداوسیما، همان ۱۶۲ از سال‌ها پیش برای بیان دیدگاه‌ها، انتقادها و پیشنهادهای مردم درباره برنامه‌‌های رسانه ملی راه‌اندازی شده و اکنون برخی مخاطبان رسانه، این تلفن را پل ارتباطی میان خود، تلویزیون و رادیو می‌دانند و از این طریق سعی می‌کنند پیشنهادها و نظرات‌شان را درباره برنامه‌‌های مختلف سیما از مجموعه‌‌های نمایشی گرفته تا برنامه‌‌های غیرنمایشی در ساختارهای مختلف ارائه بدهند.
کد خبر: ۱۴۰۹۶۱۱
نویسنده ​​​​​​​مهدیه رضایی | گروه رسانه

در واقع وقتی نگاهی عمیق به این پل ارتباطی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که رسانه ملی همیشه به دنبال تعامل و مشارکت با بینندگان و شنوندگان بوده و درصدد است تا بتواند از این طریق به مخاطبان بگوید که همیشه علاقه‌مند است تا مخاطبان سهمی در ساخت برنامه‌‌ها داشته باشند. به همین دلیل با راه‌اندازی این تلفن سه‌رقمی پذیرای نکات مردمی است. نکته قابل تامل این است که این تلفن پذیرای هم نظرات مثبت است و هم منفی و هیچ محدودیتی مخاطبان در این حوزه ندارند و می‌توانند با خیالت راحت ارتباط بگیرند و نظرات‌شان را بگویند. با این که سال‌ها از راه‌اندازی این رویداد می‌گذرد اما همچنان این تلفن فعال است و مردم هم با تماس‌گرفتن سعی می‌کنند پیشنهادهای‌شان را ارائه بدهند تا نقاط قوت برنامه‌‌ها افزایش و نقاط ضعف کاسته شود. بنابراین باید این رویداد را به فال نیک گرفت که همچنان بعد از گذشت این همه سال این پل ارتباطی برقرار است. از سوی دیگر پیام‌‌های مردمی در اختیار مدیران و برنامه‌سازان قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند با بهره‌بردن از این نظرات که جامعه‌ای از مردم است منجر به بهبود در برنامه‌‌ها شوند.
البته همکارانی که در صدا و سیما در این حرفه مشغول هستند و نظرات مردمی را جمع‌آوری می‌کنند باید به شکل مدون و علمی جمع‌آوری کنند که قابلیت استفاده برای برنامه‌ریزی‌‌های آینده را داشته باشد. همچنین باید به ضرورت، چرایی و چگونگی توجه نظرات و دیدگاه‌‌های مخاطبان رسانه ملی پرداخته شود تا نتایج به‌دست آمده کاملا کاربردی باشد. از سوی دیگر آندروش، محقق و صاحب نظر ارتباطات می‌گوید: «بازخورد شنونده برای گوینده بسیار مفید است، چون گیرنده می‌تواند براساس این بازخورد، نتیجه را با نیت اصلی و اولیه خود مقایسه کند». زیرا در یک ارتباط پیچیده رسانه‌ای با سطحی فراگیر بی‌توجهی به این بازخورد جز اتلاف وقت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پیام نتیجه دیگری ندارد.
همچنین اگر به هر میزان، از مخاطبان رسانه کسر شود، به همان میزان فلسفه و ثمره وجودی آن رسانه از دست رفته است. با عنایت به این که توجه به کلیه آحاد جامعه شامل اقشار، اقوام، جنسیت، طبقات سنی و گروه‌های تحصیلی مختلف به عنوان مخاطبان رسانه ملی و برقراری ارتباط با آنها به عنوان گروه مخاطبان به منظور توجه بیشتر به نیازهای آنان و تحکیم پیوند میان مردم و رسانه یکی از مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌‌های سازمان صداوسیماست، لذا توجه به افکارسنجی‌، نظرسنجی و نظرخواهی از مخاطبان یکی از مهم‌ترین راه‌های برقراری این سیستم ارتباطی به شمار می‌رود.کما این که بسیاری از برنامه‌سازان هوشمند که سریال‌‌ها یا برنامه‌‌های روتین دارند، با استفاده از این بازخورد به اصلاح کار خود می‌پردازند.
دیدگاه‌‌های تلفنی مخاطبان درباره برنامه‌‌های صدا و سیما را می‌توان با تسامح یکی از راه‌های عمده نظارت پس از پخش برنامه‌‌های صدا و سیما دانست که می‌توان از طریق بسیاری از این دیدگاه‌‌ها به نقاط قوت و ضعف برنامه‌‌ها پی برد.
گرچه این نکته را نیز نباید فراموش کرد که این دیدگاه‌‌های مردمی بالقوه گزارش نظارتی پس از پخش محسوب می‌شوند و نه بالفعل؛ چون مخاطب، با انتخاب خود با رسانه تماس گرفته و نظراتش را بیان کرده است و این انتخابی از روی یک فرآیند حساب‌شده منطقی با روش‌های نمونه‌گیری نیست.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها