هنرم را بخشی از سریال می دانم، نه مستقل 
گفت و گوی جام جم با آهنگساز سریال نیکان

هنرم را بخشی از سریال می دانم، نه مستقل 

نگاهی به سریال «نیکان»

قاچاق مکمل‌های ورزشی

با مرور تاریخچه مجموعه‌های تلویزیونی، به مواردی برمی‌خوریم که خمیرمایه اصلی آنها مسائل و موضوعات مبتلا به جامعه است. تازه‌ترین نمونه آن در قالب سریال «نیکان» به بار نشسته‌است که این شب‌ها از شبکه سه پخش می‌شود. این سریال را علی سرآهنگ به تهیه‌کنندگی کامران مجیدی، کارگردانی کرده‌است.
با مرور تاریخچه مجموعه‌های تلویزیونی، به مواردی برمی‌خوریم که خمیرمایه اصلی آنها مسائل و موضوعات مبتلا به جامعه است. تازه‌ترین نمونه آن در قالب سریال «نیکان» به بار نشسته‌است که این شب‌ها از شبکه سه پخش می‌شود. این سریال را علی سرآهنگ به تهیه‌کنندگی کامران مجیدی، کارگردانی کرده‌است.
کد خبر: ۱۴۱۰۹۳۶
نویسنده فاطمه عودباشی | دبیر گروه رسانه

نیکان روایتگر چند خانواده است که درگیر مشکلاتی می‌شوند و مادر خانواده که نقش آن را شقایق فراهانی بازی می‌کند، از سوی پلیس دستگیر می‌شود؛ زیرا متهم ردیف دو در پرونده قاچاق مکمل‌های ورزشی است که از سوی همسر فراری‌اش مسعود (بهنام تشکر) توزیع شده و منجر به مشکلات بسیاری در میان افرادی شده که از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند.
استفاده نادرست از مکمل‌های ورزشی و عواقب ناشی از آن، موضوعی است که سال‌ها در جامعه مطرح می‌شود و معمولا راهکار اصولی هم برایش طراحی نمی‌شود. اغلب در صفحات حوادث شاهد اخبار مربوط به اتفاقاتی تلخ در این باره هستیم که گاهی افراد بر اثر استفاده از این مواد تقلبی، یکی از اعضای بدن‌شان را از دست داده‌اند. اکنون سریال نیکان، این معضل را محور قرار داده و شخصیت‌های اصلی قصه درگیر چنین ماجرایی هستند. نشان دادن چنین موضوعی برای اولین بار در قالب یک مجموعه تلویزیونی را باید به فال نیک گرفت که سازندگان سریال نیکان دغدغه‌مند بودند تا به موضوع روز جامعه بپردازند.
یکی دیگر از محورهای اصلی سریال، نوجوان قصه به نام نیکان است که بعد از فراری شدن پدر و زندانی شدن مادر، با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند. او مجبور است به جای نوجوانی زود بزرگ شود تا بتواند زندگی‌شان را طی کنند. در واقع سریال نیکان در بستری از داستان‌های سرگرم‌کننده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی مثل وسوسه برای رسیدن به پول بیشتر، مشکلات و دغدغه‌های نوجوانان و... ساخته شده که الگوی ثابت و پرطرفدار ژانر موسوم به ملودرام در دنیاست.

در این سریال مخاطب چند خط داستانی پیش رو دارد:
یکی قصه‌های خانوادگی است که در دل آن مفاهیمی چون اهمیت حفظ اصالت‌ها، معرفی خانواده به عنوان رکن اساسی خوشبختی، عقوبت لغزش‌ها و... جانمایی شده. وجه دوم، موضوعات استراتژیک را در برمی‌گیرد که از ماجرای قاچاق مکمل‌های ورزشی و تقلب در این نوع داروها شروع می‌شود و به مسائل مختلف می‌رسد و مخاطب پی می‌برد در این باره چه مافیایی دست دارند. البته سریال با مراسم تولد و جشن آغاز شد و مخاطب این انتظار را داشت که بیننده یک سریال شاد است اما بعد از گذشت دقایقی پای پلیس به میان آمد و به دلیل مکمل‌های ورزشی تقلبی که شاکیان بسیاری دارد، شروع به دستگیری شخصیت‌های اصلی قصه همچون سیما، جهان و... کردند.
بنابراین در شروع قصه، سازندگان سریال تلاش کردند مخاطبان را غافلگیر کنند. این سریال روایتگر دغدغه‌های مربوط به نسل نوجوان است که بینندگان سریال در ادامه شاهد ماجراهای نیکان هستند. در تلویزیون طی دهه‌های گذشته این موضوع یکی از مضامین مهم سریال‌سازی بود. از جمله مجموعه‌های تلویزیونی دبیرستان خضرا، دوران سرکشی و ... که جزو آثار پربیننده تلویزیون بودند. سازندگان این آثار دغدغه‌های نوجوانان آن روزها را به تصویر کشیده‌بودند؛ مسائلی که حالا به روزمرگی‌های نوجوانان امروز شباهتی ندارد. فیلمنامه‌نویسان سریال نیکان در این اثر سراغ دغدغه‌های نوجوانان امروز و
نگاه شان به زندگی رفته‌اند. همچنین در این سریال مخاطبان شاهد ارتباط بین والدین و نوجوان قصه هستند که این موارد باعث شده مجموعه نیکان را تماشایی‌تر کند. از سوی دیگر باید پذیرفت یکی از کارکردهای اساسی رسانه‌ها، بازنمایی واقعیت‌های جهان خارج برای مخاطبان است. تصویری که ما به مثابه یک مخاطب از پدیده‌های مختلف داریم، در موارد زیادی ناشی از تجربه مواجهه با گزارش‌ها و تصاویری بوده که به وسیله رسانه‌ها ارائه شده‌است. در این خصوص رسانه‌ملی هم سعی می‌کند با دست گذاشتن روی موضوعات مبتلا به جامعه، مخاطبان را پای جعبه جادو بنشاند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها