یادداشت

شبکه مستند پل میان مخاطب رسانه و فیلمساز

دنیای امروز عصر اطلاعات است و رسانه‌های مختلف از قبیل شبکه‌های تلویزیون، مطبوعات و فضاهای مجازی نقش تعیین‌کننده‌ای در این بین دارند.
کد خبر: ۸۲۳۳۳۲
شبکه مستند پل میان مخاطب رسانه و فیلمساز

شبکه‌های تلویزیونی در کشورهای توسعه یافته، اعتبار خود را با پخش مستند کسب می‌کنند و چه بسا شبکه‌های معاند نیز با اعتمادسازی برای مخاطب از طریق پخش آثار مستند جذاب مقاصد سیاسی و مفاهیم غیرواقع خود را به بییننده منتقل می‌کنند و این همان تهاجم فرهنگی است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان ناتوی فرهنگی نام می‌برند.

به‌رغم تلاش‌های رسانه ملی در عرصه آثار نمایشی در سه دهه گذشته نتوانسته از توان سینمای مستند جهت افزایش آگاهی و اعتمادسازی مخاطب بهره لازم را ببرد ولی در سال‌های اخیر با تاسیس شبکه مستند و پخش مستند از شبکه‌های مختلف این راه را شروع کرده است، ولی هنوز از پتانسیل سینمای مستند و ظرفیت‌های آن بهره نبرده است.

به نظر می‌رسد در دوره جدید مدیریت سازمان صداوسیما و شبکه مستند با جذب مستندسازان معتبر و پخش آثار خلاقانه و واقعی، پل ارتباطی بین مخاطب و رسانه از یک سو و دست‌اندرکاران فیلم مستند از سوی دیگر ایجاد شده است و مثلث مخاطب، رسانه و فیلمساز در حال تکمیل است. استمرار این حرکت اعتماد جدی مخاطب را در پی خواهد داشت که حجم وسیعی از تهاجم فرهنگی و اخبار نادرست بیگانگان را خنثی خواهد کرد. مصداق آن پخش مستندهای واقعگرا با مضامین مختلف در ماه‌های اخیر است که به اعتمادسازی مخاطب کمک کرده است.

چرا باید مردم شریف و هوشیار را دست‌کم بگیریم و نگران باشیم اگر در یک فیلم مستند منطبق با سیاست‌های کلان فرهنگی جمله‌ای گفته شد یا تصویری نشان داده شد نظام فرهنگی ما خدشه‌دار می‌شود. ایمان و اعتقاد مردم ما به انقلاب و مبانی اعتقادی‌شان آن قدر قوی و ریشه‌دار است که با پخش مستندهای واقعگرا هیچ‌گونه خللی در آن ایجاد نخواهد شد بلکه فضای فرهنگی جامعه را پویاتر می‌کند و بستر رشد فرهنگی را فراهم خواهد کرد.

واکنش عجولانه برخی رسانه‌ها نسبت به پخش بعضی از فیلم‌های مستند قابل تامل است و برخی اظهارات بیانگر نا آگاهی منتقدان از محتوای این فیلم‌هاست.

در پایان یادآور می‌شود برای تحول در رسانه نیاز به مدیران خلاق، خوشفکر و دوراندیش داریم که مدیریت کنونی سازمان صداوسیما و شبکه مستند و مشاوران ایشان مصداق آن هستند.

امیر تاجیک

مدیر شبکه مستند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها