کشف بقایای پانداهای نخستین

محققان دانشگاه آیووا (Iowa) اولین جمجمه پاندای کوتاه قامت را پیدا کردند. این پاندا به عنوان اجداد پانداهای بزرگ امروزی شناخته شده است که حدود 3 میلیون سال قبل در شمال چین می زیسته اند.
کد خبر: ۱۳۹۶۹۹

طول قد این پانداها در مقایسه با پانداهای امروزی که به طور متوسط بیش از 5 فوت طول قامتشان است چیزی حدود 3 فوت بوده است. این حیوانات از ساقه های بامبو تغذیه می کرده اند. فرم خاص عضلات فک و پوشش دندان های این حیوانات این مطلب را تایید می کند.
این جمجمه از نظر اندازه نصف جمجمه پانداهای امروزی بوده ، ولی به لحاظ آناتومی بسیار شبیه آن است. این مطلب نشان می دهد که پانداها از 3 میلیون سال پیش به عنوان یک گونه مجزا از دیگر خرسها تکامل خاص خود را داشتند و در این تکامل خود را با تغذیه از بامبوها سازگار کرده اند.
پانداها یک نمونه منحصر به فرد در دنیای خرسها هستند، تنها گونه ای از خرسها که براساس رژیم تغذیه گیاهی زندگی کنند.
تکامل این رژیم غذایی منحصر به فرد به منظور پیشرفت میلیون ها سال زمان برده است. یافته های جدید حاکی از وجود دیرینه این سیستم تغذیه (تغذیه از ساقه بامبو) میان پانداهاست.
یافته های بیشتر، شرایط آب و هوایی متنوع در دوره های pliocene و pleistocene را که 3 میلیون سال قبل وجود داشته است برای ما ترسیم می کند.
پانداهای کوتاه قامت در جنگلهای بامبوی استوایی که در زمینهایی پست قرار داشته ، می زیسته اند. آنها معمولا با«stegodon» ها (جانوران فیل مانندی که نسل شان منقرض شده) و «Gigantopithecus» (میمون های بزرگ منقرض شده) همزیست بوده اند.
امروز پانداهای بزرگ در جنگلهای بامبو منزوی شده اند. این شاید تا حدی بر اثر فشار تمدن مدرن امروزی باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها