گوگل مپ رقبای جدیدی پیدا کرده است. بنیاد لینوکس اعلام کرده که تلاش مشترک جدیدی برای توسعه داده‌های نقشه‌ باز قابل همکاری به عنوان یک دارایی مشترک که می‌تواند خدمات نقشه‌برداری را در سراسر جهان تقویت کند، پیگیری می‌کند.
کد خبر: ۱۳۹۲۰۶۵

این یک تلاش برای نقشه‌برداری منبع باز است که فهرستی از همکاران کلیدی را هم به همراه دارد: خدمات وب آمازون (AWS)، متا، مایکروسافت و تام‌تام. این پروژه برای همه جوامعی که علاقه مشترکی به ساخت داده‌های نقشه باز دارند، به گفته لینوکس، آغوشش باز است. 
بنیاد لینوکس یک بیانیه مطبوعاتی در مورد این پروژه منتشر و محدوده آن را مشخص کرده است. اهداف این پروژه طبق این بیانیه عبارت است از:‌

ساختمان نقشه مشارکتی: ترکیب داده‌ها از منابع متعددی از جمله اعضای حال حاضر، سازمان‌های مدنی و منابع داده باز دیگر.

سیستم مرجع جهان: این پروژه قابلیت همکاری سیستم‌های مختلف و ایجاد یک سیستم مرجع جهانی که همه بتوانند به آن استناد کنند را ایجاد خواهد کرد.

فرآیندهای تضمین کیفیت: داده‌ها برای شناسایی خطاهای نقشه، شکستگی و خرابکاری به کار می‌روند تا این اطمینان حاصل شود که داده‌های نقشه می‌توانند در سیستم‌های تولید استفاده شوند.

طرح‌واره داده‌های ساختاریافته: این پروژه یک طرح داده مشترک، ساختاریافته و مستند را برای ایجاد یک اکوسیستم با استفاده آسان از داده‌های نقشه تعریف و هدایت می‌کند. البته همین الان هم یک انجمن نقشه منبع باز وجود دارد و به آن «OpenStreetMap» می‌گویند و در واقع ویکی‌پدیای نقشه‌هایی است که هر کسی می‌تواند آن را ویرایش کند. بیانیه مطبوعاتی این بنیاد می‌گوید: این پروژه به دنبال ادغام با داده‌های موجود از پروژه‌هایی مانند OSM و بخش‌های برنامه‌ریزی شهری، همراه با داده‌های جدید ارائه شده توسط اعضا و ساخته‌شده با استفاده از هوش مصنوعی کامپیوتر و تکنیک‌های دیگر است.
یکی از سوالات متداول سایت این پروژه در مورد OSM و رابطه آن با این پروژه است که در جواب آن نوشته شده است: این کار، یک پروژه نقشه داده محور است، نه جامعه‌ای از ویرایشگرهای نقشه جداگانه. بنابراین، این پروژه برای این در نظر گرفته شده است که مکمل OSM باشد. ما OSM را با منابع دیگر ترکیب می‌کنیم. برای تولید مجموعه‌های داده نقشه باز جدید. داده‌های ما برای استفاده توسط جامعه OSM تحت مجوزهای داده باز در دسترس خواهد بود. اعضای این پروژه تشویق می‌شوند که مستقیما به OSM کمک کنند. به نظر می‌رسد سازندگان این پروژه از ساختار داده OSM ناراضی هستند و می‌خواهند همه چیز را به نوعی بازسازی کنند و به همین دلیل می‌گویند: داده‌های نقشه باز می‌توانند فاقد ساختار مورد نیاز برای ساخت آسان محصولات نقشه باشند. 
 
شکستن طلسم گوگل مپ
همه این داده‌ها و صحبت‌های مربوط به قابلیت همکاری باعث می‌شود این پروژه برنامه گوگل‌مپ را هدف قرار گرفته باشد.  API گوگل‌مپ به هر توسعه‌دهنده‌ای این امکان را می‌دهد تا مجموعه داده‌های گوگل‌مپ را در هر جای جهان در برنامه خود جاسازی کند، به شرطی که حاضر به پرداخت هزینه‌ای سنگین باشد. API گوگل‌مپ به‌عنوان یک سرویس ارزان‌قیمت شروع شد که شرکت‌ها را ترغیب می‌کرد تا کسب‌وکاری را با مشارکت این سرویس ارائه کنند، اما از زمانی که گوگل به تسلط رسید، توسعه‌دهندگان را با شرایط ضدرقابتی و افزایش قیمت‌ها تحت فشار قرار داد. گوگل‌مپ سال 2018 قیمت را بیش از 1400درصد افزایش داد و بسیاری از توسعه‌دهندگان مجبور به توقف استفاده از گوگل‌مپ یا ورشکستگی شدند. وزارت دادگستری ایالات متحده تحقیقاتی را در مورد گوگل‌مپ در اوایل سال به دلیل نگرانی در مورد شرایط خدمات ضدرقابتی آغاز کرد. مقررات گوگل به‌طور بالقوه به این معنی است که اگر روزی تصمیم بگیرد پروژه‌ای رقیب سرویس استفاده کننده از API را راه‌اندازی کند، توسعه‌دهنده‌ای که از آن استفاده می‌کند باید تعطیل شود. همچنین ترکیب داده‌های گوگل‌مپ با هر مجموعه داده دیگری را ممنوع می‌کند و استفاده از آن را در خودروها کاملا ممنوع کرده است. اگر نقشه‌های بنیاد لینوکس موفق شود، می‌تواند هزینه‌ها را برای همه کاهش دهد. انتظار می‌رود که شرکت‌های عضو این پروژه حق عضویت سالانه را به بنیاد بپردازند. طبق گزارش‌ها در سال۲۰۱۹ مجموعه‌ای از شرکت‌ها 58میلیون دلار برای دسترسی به API گوگل‌مپ طی سه سال گذشته پرداخت کرده بودند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها