کد خبر: ۱۳۹۰۰۶۷
نویسنده مصطفی پورکیانی - روزنامه‌نگار

ساخت برنامه‌های تلویزیونی در قالب مسابقه در همه جای دنیا تماشاگران و مخاطبان زیادی را جذب این جعبه جادویی کرده و پخش چنین برنامه‌هایی در تلویزیون، سابقه‌ای دیرینه دارد. در ایران نیز ساخت چنین برنامه‌هایی معمولا با استقبال مخاطبان همراه بوده و به همین دلیل مدیران صداوسیما همواره بخشی از کنداکتور و آنتن خود را برای این مسابقه‌ها خالی نگه می‌دارند. اوایل دهه۷۰ برنامه «مسابقه‌هفته» با اجرای بی‌نظیر منوچهر نوذری، قاب کم‌نظیری را در ذهن مخاطبان آن سال‌های تلویزیون به یادگار باقی گذاشته است. بعدها برنامه‌های دیگری در قالب مسابقه در شبکه‌های مختلف سیما تولید شد و به آنتن رسید که هرکدام بخشی از خاطرات تلویزیون به‌شمار می‌رود و معمولا با استقبال مخاطبان به فصل‌های ۲ و ۳ رسیده است؛ مسابقه‌هایی همچون «سیمرغ» با اجرای محمد حسینی، «کودک‌شو» با اجرای دوست‌داشتنی پژمان بازغی، «برنده‌باش» شبکه سه با اجرای محمدرضا گلزار که حاشیه‌هایی به همراه داشت و این اواخر مسابقه استعدادیابی «عصرجدید» که توانسته به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون تبدیل شود. این شب‌ها شبکه پنج سیما فصل جدیدی از مسابقه «پنج‌ستاره» را در حال پخش دارد؛ برنامه‌ای که با اجرای حسین رفیعی و در قالبی متفاوت از فصل‌های گذشته خود به آنتن رسیده است.

 

ستاره‌های طلایی شبکه ۵


اسفندماه ۹۶ بود که برای اولین‌بار مسابقه پنج‌ستاره با اجرای اشکان خطیبی راهی آنتن شبکه پنج سیما شد. این مسابقه با حضور تماشاگران در استودیو، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از تلویزیون پخش می‌شد. به عبارتی این برنامه محتوایی در قالب مسابقه ــ بازی بود که عموم مردم پس از ثبت‌نام یا شرکت در مسابقه‌ها از طریق اپلیکیشن و قرارگرفتن در میان پنج نفر اول برندگان می‌توانستند در برنامه به‌عنوان شرکت‌کننده حضور یابند. همچنین می‌توانستند با ثبت‌نام به‌عنوان تماشاگر از طریق همان اپلیکیشن برنامه در پنج‌ستاره حضور پیدا کنند. در هر قسمت دو شرکت‌کننده در حضور حدود صد تماشاگر از ابتدا تا انتها همزمان در زمینهه اطلاعات‌عمومی با هم رقابت می‌کردند تا پنج‌ ستاره کسب کنند و برنده آن قسمت شوند اما به‌تدریج در شیوه اجرای برنامه تغییراتی به وجود آمد تا جذابیت‌های بیشتری به بیننده منتقل شود.



مجریان برنامه؛ از اشکان خطیبی تا حسین رفیعی


مسابقه پنج‌ستاره برای نخستین‌بار با اجرای اشکان خطیبی و تهیه‌کنندگی امیرعلی بنایی زمستان سال ۹۶ پخش شد و به‌دلیل جذابیت در اجرا، دکور و شیوه مسابقه توانست به‌زودی جای خود را در بین مخاطبان تلویزیونی باز کند و به یکی از برنامه مسابقات پربیننده صداوسیما تبدیل شود. فصل دوم این برنامه با اجرای مجدد اشکان خطیبی، کارگردانی مصطفی امامی و تهیه‌کنندگی محمدحسین رضوی و در ابتدای مردادماه ۹۷ به آنتن رسید و تا فروردین ۹۸ ادامه داشت. در ادامه کار فصل سوم این مسابقه در اسفندماه ۹۸ و با اجرای حمید گودرزی، بازیگر سینما و تلویزیون و به تهیه‌کنندگی محمد قنبری پخش خود را آغاز کرد. جایگزینی حمید گودرزی به‌جای اشکان خطیبی مهم‌ترین تغییر این مسابقه به‌شمار می‌رفت. هرچند در شیوه اجرای کلی برنامه تغییرات زیادی صورت نگرفت اما به‌دلیل تغییر مجری، اندکی از مخاطبان برنامه کم شد که طبیعی هم به نظر می‌رسید. چون بیننده‌ها به اجرای اشکان عادت کرده بودند و پذیرش این تغییر اندکی به زمان احتیاج داشت. اما بعد از این‌که حمید گودرزی جایگزین پژمان بازغی در مسابقه کودک‌شو شد، ابوالفضل آقاخانی اجرای پنج‌ستاره را برعهده گرفت تا تماشاگران شاهد ادامه فصل جدیدی از این مسابقه باشند. آقاخانی که کار حرفه‌ای خودش را از رادیو و به‌عنوان مجری و تهیه‌کننده آغاز کرده بود، بعدها در تلویزیون اجرای مسابقه «آن‌روی‌سکه» را برای مخاطبان کودک‌ونوجوان شبکه دو ادامه داد و بعدتر به پنج‌ستاره شبکه پنج رسید. اما حالا به‌تازگی و با تغییراتی اساسی در چینش آیتم‌های این مسابقه، حسین رفیعی اجرای پنج‌ستاره را به تهیه‌‌کنندگی فرهاد مختاری برعهده دارد که در همان زمان همیشگی آخر هفته‌ها از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود. رفیعی پیش از این اجرای مسابقاتی همچون «تنور طلایی، سرآشپز بزرگ، زوج برتر، این خانواده و نیرو به توان دو» را در کارنامه کاری خود دارد.



پنج‌ستاره جدید با سوژه تربیت فرزندان


فصل جدید مسابقه پنج‌ستاره در ۵۲ قسمت ۵۰دقیقه‌ای با محوریت آشنایی با تربیت فرزندان تهیه و تولید شده است. در این مسابقه رقابت بین دو خانواده سه تا هفت‌نفره با حضور شمار زیادی از تماشاچیان شکل می‌گیرد. شرکت‌کنندگان باید جواب سوالی مرتبط با شخصیت‌های نمایشی را پیدا کنند و روی یک مار لغزان (بازی مسیریابی مارپیچ) گزینه درست را اعلام کنند. در هر مسابقه بازی‌های خانوادگی تکلیف میزان زمان و تعداد نفرات گروه‌ها را معین می‌کند و در پایان جوایز به‌صورت نقدی به برندگان اهدا می‌شود. در این مسابقه شخصیتی به نام مسعول که نقش آن را مصطفی احمدی ایفا می‌کند، استندآپ‌کمدی اجرا می‌کند و مخاطبان در طول مسابقه شاهد گپ‌وگفت طنز او با مجری برنامه و شرکت‌کنندگان هستند. احمدی پیش از این در مسابقه خنداننده شو برنامه خندوانه شبکه نسیم به تماشاگران تلویزیونی معرفی شده بود. دکور مسابقه پنج‌ستاره براساس تم مرکزیت طراحی شده و دارای ۳۶۰ درجه شوت است. بخش‌های این دکور را اتاق‌های نمایش، دیواره امتیازات، ماز، تماشاگران و استیج مجری تشکیل می‌دهد.

 

نحوه شرکت در مسابقه


برای حضور در مسابقه تلویزیونی پنج‌ستاره باید ابتدا به سایت مسابقه به آدرس ۵setare.tv۵.ir مراجعه و به‌عنوان شرکت‌کننده یا تماشاگر اقدام به ثبت‌نام کنید. برای حضور به‌عنوان شرکت‌کننده باید پس از ثبت اطلاعات اولیه، در آزمون آنلاین این مسابقه شرکت کرده و درصورت کسب امتیازات کافی، در لیست تماس مسابقه قرار می‌گیرید اما جهت حضور به‌عنوان تماشاگر، فقط کافی است با رفتن به سایت مذکور و ثبت اطلاعات اولیه، منتظر تماس عوامل برنامه باشید تا به‌عنوان تماشاگر در این برنامه تلویزیونی حضور پیدا کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها