با شناخت این علائم احتمال بروز سرطان در مردان را شناسایی کنید

سرطان از جمله شایع‌ترین علل مرگ در مردان بالغ است. در حالی که یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد.
سرطان از جمله شایع‌ترین علل مرگ در مردان بالغ است. در حالی که یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد.
کد خبر: ۱۳۸۵۵۰۰

درست است که عوامل دیگری مانند ژن‌ها می‌توانند نقش مهم‌تری داشته باشند. اما به هر حال نمی‌توان از نقش و اهمیت تغذیه در پیشگیری از ابتلا به سرطان راحت گذر کرد. هنگامی که سرطان گسترش می‌یابد، درمان آن می‌تواند دشوار باشد. در نتیجه بهتر است قبل از هر چیزی با علائم احتمال بروز سرطان در مردان آشنا شوید تا درصورتی‌که خدایی نکرده در بدن خود این عوامل را مشاهده کردید بتوانید هر چه سریع‌تر به دکتر و متخصص مراجعه کنید. برای اینکه بیشتر با این علائم آشنا شوید با ما همراه باشید.

شاخص‌ترین علائم بروز سرطان در مردان چیست؟

دانستن علائم اولیه می‌تواند به شما کمک کند تا درمان را زودتر انجام دهید و شانس بهبودی خود را افزایش دهید. علائم اولیه سرطان در مردان عبارت‌اند از:

تغییر روده

بیشتر سرطان‌ها در مردان ابتدا از طریق تغییرات روده انجام می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت تغییرات در روده شما ممکن است نشان‌دهنده سرطان روده بزرگ یا رکتوم باشد. این مشکل در مجموع سرطان کولورکتال نامیده می‌شوند. سرطان روده بزرگ می‌تواند در هر قسمتی از روده بزرگ شما ایجاد شود، در حالی که سرطان رکتوم، رکتوم شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد که کولون را به مقعد متصل می‌کند. اسهال و یبوست مکرر ممکن است از علائم سرطان باشند. به خصوص اگر این تغییرات روده به طور ناگهانی رخ دهد. این مشکلات همچنین ممکن است با گاز مکرر و درد شکم رخ دهند.

تغییرات پوستی

خال‌ها توده‌های خوش‌خیم پوست هستند. آن‌ها می‌توانند تقریباً در هر جایی از بدن ظاهر شوند، اما در سر، گردن و تنه رایج‌تر هستند. بااین‌حال، اگر اندازه، شکل یا رنگ آن خال‌ها تغییر کند، ممکن است نشانه اولیه سرطان پوست باشد. سایر تغییرات پوستی نیز ممکن است نشانه سرطان باشند. بنابراین مهم است که غربالگری سرطان پوست را سالانه انجام دهید. ابتلا به سرطان پوست در مراحل اولیه بهترین راه برای جلوگیری از گسترش آن در بدن است.

خونریزی مقعدی

خونریزی مقعدی ممکن است یکی از علائم اولیه سرطان رکتوم باشد. اگر خونریزی ادامه یابد یا اگر به دلیل از دست دادن خون دچار کم‌خونی و فقر آهن شده‌اید، این اتفاق بسیار نگران‌کننده است. همچنین ممکن است متوجه خون در مدفوع خود شوید. اگرچه علل شایع دیگری برای خونریزی مقعدی مانند هموروئید وجود دارد، اما اگر این علائم را دارید، نباید سعی کنید بیماری خود را خودتان تشخیص دهید. بلکه بهتر است در مورد نگرانی‌های خود با پزشک صحبت کنید و تمامی عوامل و مشکلاتی در بدن خود احساس می‌کنیم را با پزشکتان در میان بگذارید. توصیه می‌شود از سن 45 سالگی به طور منظم غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهید.

غدد لنفاوی متورم

غدد لنفاوی غدد لوبیایی شکلی هستند که در سرتاسر بدن از جمله در گردن، زیر بغل و کشاله ران قرار دارند. آن‌ها گلبول‌های سفید خون را نگه می‌دارند که برای مبارزه با عفونت و بیماری آزاد می‌شوند. متورم و یا حساس شدن غدد لنفاوی می‌تواند نشانه‌ای از مبارزه بدن شما با بیماری باشد. این بیماری می‌تواند چیزی شبیه سرماخوردگی یا گلودرد باشد. اما تغییرات غدد لنفاوی می‌تواند نشانه‌ای از چیزهای جدی‌تر مانند سرطان باشد.

تغییرات ادراری

بی‌اختیاری ادرار و سایر تغییرات ادراری ممکن است با افزایش سن ایجاد شود. بااین‌حال، علائم خاصی ممکن است نشان‌دهنده سرطان پروستات باشد. سرطان پروستات در مردان 60 ساله و بالاتر شایع است. علائم شایع تغییرات ادراری شامل بی‌اختیاری، تأخیر در ادرار، زور زدن در هنگام ادرار، نشت ادرار و...  است.

وجود خون در ادرار

اگر در ادرار خود خون دیدید، نباید آن را نادیده بگیرید. زیرا این یک علامت رایج سرطان مثانه است. این نوع سرطان در افرادی که سیگار می‌کشند بسیار رایج‌تر از افرادی است که تا به حال هرگز سیگار نکشیده‌اند. التهاب پروستات (پروستاتیت)، سرطان پروستات و عفونت‌های مجاری ادراری نیز می‌تواند باعث ایجاد خون در ادرار شود.

سوزش مداوم سر دل

سوزش مداوم سر دل، بیش از این نشانه است که شما باید در شب زودتر غذا بخورید یا آنچه را که در بشقاب خود دارید تغییر دهید. این می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که مشکلی در معده یا گلو شما وجود دارد. همچنین سوزش سر دل می‌تواند ناشی از غذاهایی باشد که می‌خورید، مانند غذاهای تند، غذاهای پرچرب، یا حتی نوشیدنی‌های گازدار. سوزش معده مداوم ممکن است یک علامت نگران‌کننده‌تر باشد.

کمردرد مداوم

کمردرد یکی از علل شایع ناتوانی است، اما تعداد کمی از مردان متوجه می‌شوند که ممکن است نشانه سرطان باشد. علائم سرطان ممکن است تا زمانی که به سایر قسمت‌های بدن، مانند استخوان‌های ستون فقرات شما گسترش نیابد، ظاهر نشوند. به عنوان مثال، سرطان پروستات به ویژه مستعد گسترش به استخوان‌ها است و ممکن است این علائم را در استخوان‌های لگن و کمر ایجاد کند. برخلاف دردهای عضلانی گاه به گاه، سرطان استخوان باعث حساسیت و ناراحتی در استخوان‌های شما می‌شود.

سرفه‌های غیرمعمول

سرفه مختص افراد سیگاری یا افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آلرژی نیست. سرفه مداوم یکی از علائم اولیه سرطان ریه است. اگر علائم مرتبط دیگری مانند گرفتگی بینی یا تب ندارید، سرفه احتمالاً به دلیل ویروس یا عفونت نیست. سرفه همراه با مخاط خونی نیز با سرطان ریه در مردان مرتبط است.

توده‌های بیضه

سرطان بیضه در مردان کمتر از سرطان پروستات، ریه و روده بزرگ است. با این حال، شما نباید علائم اولیه را نادیده بگیرید. وجود توده در بیضه از علائم سرطان بیضه است. پزشکان در طول بررسی سلامت به دنبال این توده‌ها می‌گردند. برای تشخیص زود هنگام، باید توده‌ها را ماهی یک‌بار بررسی کنید.

خستگی مفرط

خستگی می‌تواند با تعدادی از بیماری‌های مزمن و شرایط پزشکی مرتبط باشد. خستگی مفرط راهی است که بدن شما به شما می‌گوید که چیزی با سلامتی شما درگیر است. همان‌طور که سلول‌های سرطانی رشد می‌کنند و تولیدمثل می‌کنند، بدن شما ممکن است شروع به تحلیل رفتن کند. خستگی یکی از علائم رایج سرطان‌های مختلف است. اگر خستگی مفرط دارید که بعد از یک خواب خوب از بین نمی‌رود، به پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای حل این مشکل از مولتی‌ویتامین‌های مخصوص مردان استفاده کنید.

کاهش وزن بی دلیل

با افزایش سن، حفظ وزن متوسط دشوارتر می‌شود، بنابراین ممکن است کاهش وزن را یک چیز مثبت در نظر بگیرید. اما کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی سلامتی از جمله تقریباً هر نوع سرطان باشد. اگر بدون تغییر رژیم غذایی یا میزان ورزش به سرعت وزن کم می‌کنید، این موضوع را با پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در میان بگذارید.

توده در سینه

سرطان سینه مختص زنان نیست. مردان نیز باید مراقب باشند و توده‌های مشکوک در ناحیه سینه را بررسی کنند. این اولین علامت قابل تشخیص سرطان سینه مردانه است. در صورت مشاهده توده فوراً برای آزمایش با پزشک تماس بگیرید. ژن‌ها می‌توانند در سرطان سینه مردان نقش داشته باشند، اما این نوع سرطان ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات یا سطوح بالای استروژن نیز رخ دهد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم درباره شایع‌ترین علائم سرطان در مردان صحبت کنیم. تشخیص بسیاری از سرطان‌ها در مراحل اولیه دشوار است، اما برخی ممکن است تفاوت‌های قابل‌توجهی ایجاد کنند. دانستن شایع‌ترین علائم سرطان برای به دست آوردن تشخیص سریع حیاتی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها