این برنامه رادیویی به بیماران آموزش می‌دهد چه حرکت‌های ورزشی را انجام بدهند

ورزش و سلامت با «نفس دوم»

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در ابتدای صبح با بازکردن رادیوی خودروی‌تان، درباره ورزش و تندرستی شنیده باشید و با دریافت انرژی مضاعف، به محل کار خود بروید.
کد خبر: ۱۳۵۴۱۹۴

ورزش و سلامت با «نفس دوم»

در کنار این برنامه‌های روزانه که با محوریت ورزش از رادیوهای سراسری پخش می‌شوند، رادیو سلامت برنامه‌ای به‌نام نفس دوم را با نگاهی متفاوت به موضوع سلامت و ورزش برای مخاطبان تهیه دیده و روز به روز بر مخاطبان این برنامه رادیویی که روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه از رادیو سلامت پخش می‌شود افزوده می‌شود. از عمر نفس دوم بیش از ۱۰ سال می‌گذرد اما آنچه باعث ماندگاری این برنامه شده آن است که به مخاطبان و مردم اطلاعاتی درست درباره پیشگیری از بیماری‌ها با ورزش و درمان بیماری‌های مختلف از طریق استفاده از روش‌های حرکتی و ورزشی می‌دهد. به عبارتی برنامه نفس دوم پل ارتباطی میان مردم و کارشناسان است و به سوالات مهم مخاطبان درباره چگونگی پیشگیری از بیماری‌ها از طریق ورزش و درمان درد‌ها و بیماری‌ها با استفاده از حرکات ورزشی پاسخ می‌دهد. برای اطلاع بیشتر از این برنامه با مدیر گروه‌اجتماعی رادیو سلامت و کارشناس این برنامه به گفت‌و‌گو نشستیم.
ارائه اطلاعات پزشکی سلامت به مردم
شهرام زین العابدینی، مدیرگروه‌اجتماعی رادیو سلامت درباره برنامه نفس دوم و ابعاد آن به جام‌جم گفت: نفس دوم قدمت ۱۰ساله دارد و در حوزه پزشکی ورزشی، کارشناسانی که دارای تخصص پزشکی ورزشی هستند با حضور در این برنامه، اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. همچنین در مواردی با توجه به موضوع، تحصیلکردگان فیزیولوژی ورزش و تربیت‌بدنی به عنوان کارشناس در این برنامه حضور می‌یابند.
وی یادآور شد: هدف اصلی این برنامه تغییر سبک زندگی مردم است و می‌خواهیم به مردم یادآوری کنیم می‌توانند تا جای ممکن با حرکت درمانی، از دارو کمتر استفاده کنند.
مدیرگروه‌اجتماعی رادیو سلامت تاکید کرد: این برنامه شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که از جمله آن می‌توان به گزارش مردمی اشاره کرد. به عنوان نمونه همزمان با شیوع کرونا، در این برنامه درباره بازی‌ها و حرکات ورزشی که می‌توان در منزل انجام داد با مخاطبان گفت‌وگو کردیم.
زین‌العابدینی یادآور شد: آیتم دیگری نیز در این برنامه داریم که مربوط به روان‌شناسی ورزش است. همه می‌دانیم فعالیت بدنی مفید است اما کمتر کسی است که در هفته به صورت روتین وقت بگذارد از این‌رو با دعوت از روان‌شناسان ورزشی، تلاش کردیم در افزایش انگیزه‌های مخاطبان در تداوم ورزش و فعالیت بدنی قدم برداریم. همچنین در ابتدای برنامه باوری را اعلام می‌کنیم که نخ تسبیح برنامه است و در انتهای برنامه نیز کارشناس نیز به پرسش مخاطبان پاسخ می‌دهد.
وی گفت: در مدت زمان برنامه نیز مردم درباره حوزه پزشکی‌ورزشی و حرکت درمانی سوالات خود را مطرح می‌کنند. این برنامه از گروه‌اجتماعی رادیو سلامت، پنجشنبه‌ها ساعت ۹ و ۱۰ صبح میزبان مخاطبان است و امیدوارم مردم با شنیدن این برنامه، بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را درباره سلامت و ورزش به دست آوردند.
ارتقای سطح اطلاعات مخاطبان
مهرشاد پورسعید اصفهانی، متخصص پزشکی ورزشی عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی درباره برنامه نفس دوم گفت: این برنامه با رویکرد افزایش سطح اطلاعات مردم درباره مسائل پزشکی ورزشی و نقش ورزش در درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از رادیو سلامت پخش می‌شود.وی یادآور شد: این هدف کلی برنامه بسیار قابل توجه است و در این زمینه گام‌های خوبی در برنامه نفس دوم برداشته شده و سطح آگاهی مردم افزایش یافته و مردم از طریق این برنامه با مواردی همچون نسخه ورزشی، انواع حرکت ورزشی، تعریف انواع ورزش‌ها و شکل‌های ورزش و ابزار ورزشی آشنا شوند و در درمان بیماری‌های اسکلتی عضلانی نیز گام‌های موثری برداشته‌است.
این متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: مردم اگر درست ورزش کنند می‌توانند از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری کنند و از طرفی در زمان ابتلا می‌توانند با روش‌های ورزشی، به درمان عوارض بیماری‌ها بپردازند.
پورسعید اصفهانی درباره ارتباط مردمی با برنامه یادآور شد: معتقدم بازخورد مخاطبان به برنامه نفس دو محبوب بوده‌است و البته جای کار دارد اما مخاطبان با این برنامه ارتباط خوبی گرفته‌اند و پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی مردم با این برنامه نشان از این ارتباط خوب دارد. در این برنامه به مرور با پرسش‌های مختلف دریافتیم مردم با ورزش و کارکردهای ورزش به وقت بیماری و پیشگیری با بیماری‌ها آگاه تر شدند و باید گام‌های موثری نیز در این راه برداشته شود. وی عنوان کرد: رویکرد رادیو سلامت در این باره یک رویکرد مناسب بوده‌است. در بحث شنیداری یکی از موثرترین رسانه‌ها رادیوست و رادیو ورزش و رادیو جوان جز پرمخاطب ترین رسانه‌ها هستند و مردم به این رادیو‌ها بسیار گوش می‌دهند و رویکرد ورزشی موجب شده رادیو جای ویژه‌ای در دل مخاطبان باز کند و این موضوع را می‌توان از پیام مخاطبان به درستی دریافت.

نسخه‌های دارویی با جزئیات
این متخصص پزشکی ورزشی توضیح داد: دشواری‌های پیش رو در این برنامه این بود که مردم ورزش را به عنوان پدیده‌ای حرفه‌ای می‌پذیرفتند و در مقاطعی نهایت ورزش رفتن را با حضور در بوستان‌ها خلاصه می‌کردند و این اتفاق که جا بیندازیم ورزش رفتن مانند دارو امکان دارد نسخه شود و مانند یک نسخه دارویی جزئیات و تئوری و نحوه اجرا دارد، دشوار بود. پورسعید اصفهانی گفت: مفهوم ورزش هوازی، قدرتی و انعطاف پذیری سخت بود اما امروز با پرسش‌هایی که از سوی مخاطبان برای برنامه می‌آید در می‌یابیم که مردم با این عناوین آشنا‌یند و مخاطبان به نقش ورزش‌ها آشنا هستند.وی در ادامه یادآور شد: امیدوارم رادیو سلامت با ادامه این روش و با همین رویکرد، شکل‌های مختلف کار را برای افزایش و ارتقای سطح آگاهی مردم درباره ورزش ادامه دهد تا مردم بتوانند از پیشگیری و ابتلا به بیماری‌های مزمن و سیستم عضلانی و اسکلتی مطلع شده و به درمان آنها بپردازند.

فاطمه عودباشی - دبیر رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها